۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
تا رکود اقتصادی داریم ثبات در بازار ارز نخواهیم داشت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تا رکود اقتصادی داریم ثبات در بازار ارز نخواهیم داشت

عزتی تحلیلگر اقتصادی گفت: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضای ارز تابع رکود اقتصادی ماست و نرخ تورم هم تابع رکود و انتشار پول توسط دولت است.

بازار؛ گروه ایران: مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز به دلیل تورم است پاسخ داد: مشکل اصلی که در کشور داریم نداشتن رشد اقتصادی است. اصولاً قیمت هر کالا و خدمتی یا ابزاری تابع عرضه و تقاضاست.

وی افزود: در دنیا برای ریال تقاضایی وجود ندارد به علت اینکه تولید پائین است. همچنین رکود جهانی و تحریم داریم که بخاطر همین موضوع مبادله‌ای با ایران انجام نمی‌شود.

قیمت دلار تابع تورم نیست، در واقع تورم ما تابع بحث تولیدست و همینطور ضعف تقاضای ریال در سطح بین‌المللی که موجب می‌شود نرخ برابری ریال کاهش بیشتری یابد

وی ادامه داد: تقاضایی برای ریال در سطح بین‌المللی نیست. بنابراین، باید در این شرایط نرخ ریال کاهش یابد. در نتیجه ارزهای خارجی که در مقابل هستند افزایش می‌یابند. قیمت دلار تابع تورم نیست، در واقع تورم ما تابع بحث تولید است و همینطور ضعف تقاضای ریال در سطح بین‌المللی که موجب می‌شود نرخ برابری ریال کاهش بیشتری یابد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تورم و نرخ ارز تابع چیز دیگری به نام رکود اقتصادی است. بالا و پائین بردن تورم موجب نمی‌شود نرخ ارزهای خارجی وضعیت بهتری پیدا کنند. سیاست‌های دیگری برای تورم وجود دارد و عوامل اساسی تاثیرگذار برروی نرخ ارز چیزهای دیگری است.

مشکل اساسی، رکود اقتصادی و نبود صادرات و کمبود تقاضای ریال در سطح بین‌المللی که تورم هم ایجاد می‌کند، است. نرخ ارز هم این وضعیت را ایجاد می‌کند

او اشاره کرد: هر کسی که می‌گوید نرخ ارز تابع تورم است اشتباه می‌کند. نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضای ارز تابع رکود اقتصادی ماست و نرخ تورم هم تابع رکود و انتشار پول توسط دولت است. اینها همزمان با هم می‌چرخند. چرخه‌ای که مشکل اساسی آن رکود اقتصادی و نبود صادرات و کمبود تقاضای ریال در سطح بین‌المللی است و تورم هم ایجاد می‌کند نمود آن را در کاهش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها می بینیم.

عزتی اظهار کرد: مدیریت کل اقتصاد غلط است. سالهاست همه بیان می‌کنند به فکر این باشید که روابط اقتصادی با دنیا بهبود یابد، تولید رشد و افزایش یابد، وضع مردم بهتر شود. اگر چنین شود؛ تورم و نرخ ارز کاهش می‌یابد، اشتغال بیشتر می‌شود ولی کسی توجه نمی‌کند. همه دنبال ساز دیگری هستند. مدیریت در سطح کلان کشور ضعف اساسی دارد.

این استاد دانشگاه درباره افزایش نرخ ۲۳ درصدی سود اوراق توسط بانک مرکزی گفت: اینکه بانک مرکزی قرارست چه کاری انجام دهد را من نباید بگویم. بانک مرکزی و مسئولین فکر می کنند اقتصاد ایران هم مثل اقتصاد کشورهای پیشرفته است. دقت ندارند سیاست‌های اقتصادی که تئوری‌ها بیان می‌کنند در فضای خاصی بیان می‌شود. آن فضای خاص فضای اقتصاد ایران نیست.

او تصریح کرد: اقتصاد ایران هزار مشکل دارد. تا مشکلات اساسی و پایه‌ای حل نشود این ابزارها درست عمل نمی‌کنند و اثر بسیار ناچیزی دارند. ما باید ابتدا وضعیت اقتصادی خود را از نظر رشد اقتصادی و رشد صادرات و روابط اقتصادی با ایران درست کنیم و اگر همه اینها در وضعیت متعادل و بهینه بود آن سیاست‌ها می‌تواند عمل کند و انتظاری که داریم برآورده شود.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۲ چقدر باید باشد گفت: ابتدا باید برنامه‌ریزان درست فکر کنند و هر عددی که بگذارند مهم نیست، مهم این است که بتوانند برنامه‌ریزی را انجام دهند و هر عددی تغییری کرد برنامه و بودجه را براساس آن در مقاطع مختلف اصلاح کنند. اگر توان برنامه‌ریزی داشته باشند امکان این امر وجود دارد.

عزتی اشاره کرد: به نظر من، برنامه های اقتصادی براساس شرایط باید بهینه شود. این نکته را نیز اشاره کنم که کسری بودجه حتما خواهیم داشت و هیچ شکی در این باره نیست. آنقدر زیاد است که شک و شبهه‌ای در این نیست.

عزتی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته وضعیت بودجه بسیار بد بود. به علت اینکه کسری زیادی داشتیم. لذا نرخ ارز و نفت را بالاتر در بودجه آن هم به صورت صوری و غیرواقعی گذاشتند تا بتوانند منابع بودجه را تامین شده اعلام کنند. هزینه‌ها را بدون منطق بالا بردند و به صورت غیرمعمول و غیرواقعی درآمدها را افزایش صوری دادند. امسال و برای بودجه سال بعد هم احتمالاً همین اقدامات را خواهند کرد.

کد خبر: ۱۹۶٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha