۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
پیش بینی احتمالات و اتفاقات بازار سرمایه؛ شنبه بورسی با استارت ویژه «فرزین»!
بازار بررسی می کند

پیش بینی احتمالات و اتفاقات بازار سرمایه؛ شنبه بورسی با استارت ویژه «فرزین»!

قیمت ارز در سامانه نیما روی ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت شد در حالی که هفته گذشته بورس با پیش بینی دلار بالای ۳۰ هزار تومان ۱۵۰ هزار واحد رشد کرده بود. در این گزارش واکنش جدید بورس ارزیابی شده است.

بازار؛ گروه بورس: رییس کل بانک مرکزی به دلیل ادامه نوسانات ارزی جاری و ارائه ندادن هیچ برنامه ی جای خود را به محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی داد تا با سرکوب نرخ ارز مانع انتظار تورمی شوند، بر همین اساس نرخ ارز سامانه نیما ۲۸۵۰۰ تومان تعیین شد و همین مسأله منجر شد قیمت ارز بازار آزاد از ۴۴ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان برسد و این مسأله باعث می شود که بازار سرمایه هم شنبه نسبت به این تصمیم واکنش نشان دهد، زیرا هفته اخیر به دلیل نوسان رو به بالای قیمت ارز مبنایی شد که تحلیلگران بازار پیش بینی کنند نرخ ارز در سامانه نیما به بالای ۳۰ هزار تومان می رسد و همین موضوع عامل افزایش تقاضا برای خرید سهام گروه هایی مانند فلزات، کانی های معدنی و... شد تا جایی که شاخص بورس از مقاومت یک میلیون و ششصد هزار واحدی عبور کند و برخی رشد شاخص تا دو میلیون واحد را تضمین کنند اما حالا نرخ ارز نیمایی در ۲۸ هزار و ۵۰۰ تعیین شده سیگنالی که می تواند منجر به عقب نشینی تقاضاهای بورس شود.

تا پیش از تصمیم تثبیت نرخ ارز نیمایی استدلال بر این بود که با توجه به اینکه حجم معاملات در روز چهارشنبه افزایش یافت و ورود پول حقیقی به بازار هم اتفاق افتاد شاخص باید به سمت قله قبلی حرکت کند، اما حالا دیگر این تحلیل معتبر نیست

پیش از تثبیت نرخ ارز نیمایی، سارا فلاحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شاخص بورس مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را با قدرت شکسته به همین دلیل نیاز به پولبک دارد، گفته بود: با توجه به اینکه حجم معاملات در روز چهارشنبه افزایش یافت و ورود پول حقیقی به بازار هم اتفاق افتاد حکایت از این دارد که شاخص به سمت قله قبلی حرکت می کند.
فلاحی با بیان اینکه رشد قیمت ارز سیگنالی برای انتظارات تورمی و رشد درآمد شرکت های صادراتی است، افزود: نامه بورس کالا درباره نرخ ارز معاملات شرکت های عرصه کننده کالاهای پایه باعث شد واکنش معامله گران بازار سهام به تغییر قیمت دلار بیشتر شود.
حالا اما داستان متفاوت از هفته گذشته است، هرچند در همان زمان هم شرکت ملی پتروشیمی در نامه ی به بورس کالا اعلام کرد نرخ کالاهای پتروشیمی همچنان با نرخ سامانه نیما انجام خواهد شد و همین مسأله واکنش سهامداران گروه پتروشیمی به نوسانات ارزی را کمتر کرد، هرچند رشد شاخص بورس حتی گروه های ریالی را هم به هیجان واداشته بود.

شاخص متاثر از ارز نیمایی است

همچنین حمید میرمعینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه عامل اصلی حرکت بازار سرمایه تحت تاثیر نرخ ارز در بازار آزاد نیست، گفت: اگر قیمت ارز بازار آزاد همچنان رشد داشته باشد اما نرخ آن در سامانه نیما تغییر نکند تاثیری بر معاملات بازار سهام نخواهد داشت، زیرا اثر نرخ ارز بر گروه های صادراتی است و آنها ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما به ریال تبدیل می کنند، به همین دلیل واکنش معامله گران به بازار ارز تنها در صورتی منطقی است که در نتیجه رشد قیمت دلار در سامانه نیما اتفاق افتاده باشد.

در چنین شرایطی تنها واکنش بورس به خود تورم عمومی موثر بوده که در قالب ارزش جایگزینی نمایان شده است، به عبارت دیگر شرکت های ریالی و ارزی بدون توجه به وضعیت سودسازی و محدودیت ها و تنها تابع افزایش ارزش دارایی ها به سمت بازدهی بیشتر حرکت می کنند

میرمعینی با بیان اینکه انتظارات تورمی در اقتصاد کشور بسیار بالاست، تصریح کرد: با این حال فاکتورهای که بتواند رشد درآمد شرکت های بورسی را رقم بزند هنوز اتفاق نیفتاده و هنوز محدودیت های تحریمی و ...همچنان وجود دارد و همین مسأله حاشیه سود شرکت ها را تهدید می کند، در چنین شرایطی تنها واکنش بورس به خود تورم عمومی موثر بوده که در قالب ارزش جایگزینی نمایان شده است، به عبارت دیگر شرکت های ریالی و ارزی بدون توجه به وضعیت سودسازی و محدودیت ها و تنها تابع افزایش ارزش دارایی ها به سمت بازدهی بیشتر حرکت می کنند.

او با تاکید بر اینکه ارزش جایگزینی به عنوان یک محرک موقتی در بازدهی نمادها تاثیر گذار است، اظهار کرد: بازدهی نمادها در بلندمدت تابع فاکتورهای بنیادی است و افزایش هزینه های تامین مالی شرکت ها و افزایش قیمت تمام شده تولید به دلیل کاهش حاشیه سود، کاملا متضاد با منافع سهامداران خرد بوده، به همین دلیل بازار سرمایه در بلندمدت به رکود تورمی واکنش منفی نشان خواهد داد.

شاخص در محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحد تثبیت می شود

در هفته اخیر تارگت های مختلفی برای بازار سرمایه ترسیم شده بود زیر ورود سرمایه به بورس کاملا تابع هیجانات بازارهای موازی همچون دلار و طلا اتفاق افتاده بود، چراکه قیمت ارز در یک بازه چند هفته ای از ۳۰ هزار تومان به مرز ۴۵ هزار تومان رسیده بود که برابر با رشدی ۵۰ درصدی است.

به نظر می رسد شاخص از سطح یک میلیون و ششصد و هفتاد هزار واحد اصلاح خواهد داشت و در همین محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحد تثبیت خواهد شد

مهدی سوری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار اثر نوسان دلار سامانه نیما بر شاخص بورس را تأثیرگذار است، گفت: به ازای هر ۱۰ درصد رشد دلار حدود ۱۵۰ هزار واحد شاخص بورس رشد می کند، به همین دلیل شاخص بورس تا همین محدوده کنونی تحت تاثیر رشد دلار صعود کرده است.
او با تأکید بر اینکه شاخص در آستانه یک مقاومت مهم قرار دارد، اظهار کرد: به نظر می رسد شاخص از سطح یک میلیون و ششصد و هفتاد هزار واحد اصلاح خواهد داشت و در همین محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحد تثبیت خواهد شد.

براساس این گزارش، وضعیت شاخص کل بورس روز شنبه هفته پیش رو تعیین تکلیف می شود، زیرا بسیاری از سهامداران خرد بار دیگر نگران سیاست های کنترلی دولت بر اقتصاد خواهند بود و این مسأله می تواند در بلندمدت منافع شرکت ها را به خطر بیاندازد، از طرف دیگر وجود تحریم ها و افزایش رکود اقتصادی در ایران و بازار جهانی به ریسک های سرمایه گذاری در اقتصاد مولد می افزاید.

کد خبر: ۱۹۶٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha