۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بازار مشاغل خانگی کساد است| فروش محصولات خانگی دغدغه تولیدکنندگان
گزارش بازار از بوشهر؛

بازار مشاغل خانگی کساد است| فروش محصولات خانگی دغدغه تولیدکنندگان

بوشهر- بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در استان از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر به شمار می‌رود و محقق شدن صادرات تولیدات خانگی، آرزوی بزرگ صاحبان این مشاغل در استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر با وجود ظرفیت های متعدد و ارزشمندی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی هسته‌ای و همچنین ظرفیت کشاورزی و آبزی‌پروری و اقتصاد دریامحور دارد، اما کماکان نرخ بیکاری در این استان نگران کننده است.

پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان، موجبات رونق کسب و کار و تثبیت برخی مشاغل شده، اما در ایجاد مشاغل جدید و غیر وابسته به بخش دولتی، اقدامات موثری انجام نگرفته است.

مشاغل خانگی و ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط در سنوات اخیر در ایجاد اشتغال موثر بوده‌اند، اما عدم‌حمایت دولت در خرید تولیدات و ضعف در بازاریابی فروش توسط تولیدکنندگان سبب شده که بخش زیادی از این مشاغل در میانه راه تعطیل شده و مشاغل ایجاد شده نیز از بین رفته است.

برخی از فعالان مشاغل خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خواستار حمایت مدیران اجرایی استان از مشاغل خانگی و اشتغال خرد شده و بر لزوم تلاش برای ایجاد بازار مصرف برای تولیدات خانگی تاکید کردند.

عمده‌فروشان گوی سبقت را از مشاغل خانگی ربوده‌اند

قاسم گطافیان‌فرد که در پخش ماهی و میگو شاغل است به خبرنگار بازار گفت: شرکت‌های بزرگ پخش ماهی و میگو، تمام بازار را در دست گرفته‌اند و فعالان خرده‌پا، روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.

وی افزود: دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و مناسب برای تجهیز و توسعه مشاغل خانگی، اقدامات خوبی کرده اما پشتیبانی لازم برای فروش محصولات انجام نداده و بازی را به عمده‌فروشان باخته‌ ایم.

گطافیان‌فرد بیان کرد: کیفیت ماهی و میگوی ما بسیار بالاست ولی در بحث بسته‌بندی و نگهداری محصول و بازار مصرف به هیچ وجه نمی‌توانیم رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: تشکیل تعاونی‌های مشاغل خانگی و استقرار در یک مکان بزرگتر و سازماندهی بهتر، سبب بهبود بازار و تقویت معیشت ما خواهد شد و دولتمردان در این عرصه کمک کنند.

سطح زیر کشت گلخانه خانگی بسیار پایین است و اگر چه کیفیت گوجه و خیار و سایر محصولات تولیدی ما بالاست، اما تبلیغات برای فروش محصولات نداریم و مشتری به زور پیدا می‌شود

پوریا مارالیان از فعالان کشاورزی گلخانه‌ای نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سطح زیر کشت گلخانه خانگی بسیار پایین است و اگر چه کیفیت گوجه و خیار و سایر محصولات تولیدی ما بالاست، اما تبلیغات برای فروش محصولات نداریم و مشتری به زور پیدا می‌شود.

وی بیان کرد: دولت پس از پرداخت تسهیلات کم بهره و راه‌اندازی کارگاه و گلخانه و ...، باید پیگیری در زمینه بازار فروش محصول را نیز داشته باشد تا این مشاغل از بین نروند.

مارالیان افزود: مشاغل کوچک و متوسط نیازمند حمایت بیشتر است و اگر پشتیبانی لازم صورت پذیرد، قطعا نتایج ارزشمندی در ایجاد و تثبیت اشتغال پایدار خواهد داشت.

مشاغل خانگی در حال تعطیلی هستند

باقر بهمن‌نژاد از فعالان مشاغل خانگی در تهیه و طبخ غذای خانگی نیز به خبرنگار بازار گفت: اکنون رستوران‌ها و غذافروشی‌های بزرگ در استان، گوی سبقت را ربوده‌اند و ما برای فروش غذای تولیدی، با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم.

وی بیان کرد: با دریافت تسهیلات و وام ارزان قیمت، نسبت به ایجاد آشپزخانه کوچک اقدام و چند نیروی کار نیز جذب کردیم ولی به دلیل عدم استقبال مشتریان، در حال جمع‌ کردن و تعطیلی کسب و کار هستیم.

بهمن‌نژاد تاکید کرد: وقتی مجوز کاری صادر می‌شود، انتظار داریم در بازاریابی و جذب مشتری نیز کمک کنند ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

مردم برندهای گران‌قیمت را به تولیدات ارزان بومی ترجیح می‌دهند

بهرام زبانی از فعالان مشاغل خانگی در بخش تولید پوشاک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بهترین پوشاک را تولید می‌کنیم و قیمت بسیار مناسبی هم فروش می‌کنیم اما مشتری نداریم.

وی گفت: با وجود مشکلات اقتصادی، مردم به سمت برندهای معتبر داخلی و خارجی می‌روند و کالاهای گران قیمت را به تولیدات محلی ترجیح می‌دهند.

زبانی بر لزوم حمایت مسئولان و مدیران ارشد استان از تولیدکنندگان داخلی به ویژه در مشاغل خانگی خرد تاکید کرد.

راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی مشاغل خانگی در ۴۰ شهر استان بوشهر از اقداماتی است که تا قبل از پایان سال انجام می‌شود

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی مهم‌ترین اولویت استان در حوزه اقتصادی است و برای سازماندهی اشتغال از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

وی افزود: مشاغل خانگی و اشتغال خرد نیز در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری در توسعه مشاغل خانگی اقدامات موثری انجام شده است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: امسال با مشارکت ۱۸ بانک و موسسه مالی و اعتباری در راستای پرداخت تسهیلات کم بهره برای مشاغل خانگی اقدام و ۱۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده که تعداد زیادی شغل جدید نیز ایجاد شده است.

محمدی زاده در ارتباط با گلایه فعالان مشاغل خانگی در فروش محصولات نیز گفت: راهکارهای متنوعی برای بهبود بازار فروش محصولات تولیدی و مشاغل خانگی داریم که در نیمه دوم امسال به نتایج بهتری می‌رسیم.

استاندار بوشهر یادآور شد: راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی مشاغل خانگی در ۴۰ شهر استان بوشهر از اقداماتی است که تا قبل از پایان سال انجام می‌شود.

محمدی زاده تصریح کرد: علاوه بر این، رایزنی خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر به کشورهای مختلف به ویژه همسایگان انجام شده و اطمینان دارم که باعث رونق بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: از مدیران حوزه اقتصادی و صنعتی و تولیدی استان می‌خواهم علاوه بر پرداخت تسهیلات کم بهره، زنجیره تولید تا مصرف را تکمیل کرده و حمایت قاطعی از مشاغل خانگی داشته باشند.

نمایشگاه‌های دائمی مشاغل خانگی در شهرهای مختلف استان

مصدق کشاورزی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال حمایت ویژه‌ای برای رفع مشکلات مشاغل خانگی داریم که راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی و همچنین نمایشگاه‌های دائمی مشاغل خانگی در شهرهای مختلف از این اقدامات است.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی و اشتغال خرد در استان بوشهر، تسهیلات کم‌بهره پیش‌بینی شده که تاکنون ۷۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بیان کرد: بانوان در زمینه مشاغل خانگی در استان، پیشتاز هستند و تعداد ۳ هزار شغل جدید در سال جاری تاکنون در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است.

کشاورزی در ارتباط با حمایت از بازار فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی نیز گفت: از اواسط هفته نمایشگاه بزرگ مشاغل خانگی در ۱۵۰ غرفه در محل نمایشگاه بین‌المللی بوشهر برپا شده است.

وی افزود: تا پایان سال و با دستور استاندار و پیگیری معاون اقتصادی استاندار بوشهر، نمایشگاه مشاغل خانگی در تمامی شهرهای استان و برخی روستاهای بزرگ برپا می‌شود که در فروش تولیدات بومی بسیار موثر است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: مشاغل خانگی در استان، تولیدات متنوعی دارند که فرش و گلیم و گبه، مواد غذایی، صنایع دستی، تولیدات کشاورزی و ... را شامل می‌شوند.

نمایشگاه سراسری صنایع دستی بسیج در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر در راستای حمایت از تولیدکنندگان مشاغل خانگی برپا شده که امیدوارم رونق مناسبی برای این مشاغل داشته باشد

اسماعیل سجادی‌منش مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در حوزه صنایع دستی و گردشگری، مشاغل خانگی و اشتغال خرد در استان رونق گرفته که خانه حصیر و کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی از این دست است.

وی افزود: بازاریابی برای تولیدات صنایع دستی استان با تمام توان انجام شد و حضور فعالان این بخش در نمایشگاه دهکده کتارا در قطر و همچنین رایزنی برای صادرات تولیدات، بخشی از این اقدامات است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر ابراز داشت: صنایع دستی از قبیل معرق چوب، معرق چرم، کپوبافی، گلیم و گبه، قلم‌کاری، نازک‌کاری، حصیر بافی و صنایع دستی دریایی از مهم‌ترین تولیدات این عرصه است.

سجادی‌منش تصریح کرد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی بسیج در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر در راستای حمایت از تولیدکنندگان مشاغل خانگی برپا شده که امیدوارم رونق مناسبی برای این مشاغل داشته باشد.

تثبیت مشاغل خانگی و بهبود بازار فروش محصولات این مشاغل

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حمایت از مشاغل خانگی باید مورد توجه مسئولان استان بوشهر قرار گیرد.

وی افزود: امسال جلسات متعددی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کرده‌ایم که تسهیلات ارزشمندی برای مشاغل خانگی استان نیز تصویب شده که بخش زیادی از این مصوبات نیز اجرایی شده است.

جمیری تصریح کرد: تثبیت مشاغل خانگی و بهبود بازار فروش محصولات این مشاغل، از دغدغه‌های مهم فعالان این عرصه است که باید محقق شود.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های مشاغل خانگی برای بهبود وضعیت فروش محصولات از راهکارهای مناسب در این راستاست که امیدوارم با همت مسئولان تداوم یابد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های ساحلی و همچنین ایجاد مراکز فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در نقاط مختلف استان مورد تاکید قرار دارد.

مشاغل خانگی استان بوشهر در آرزوی «خامه روی کیک»

فروش محصولات تولیدی و سفارش تولیدات جدید از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان مشاغل خانگی خرد و متوسط استان به شمار می‌رود که مرتفع کردن این معضل، گامی اساسی در سر پا نگه داشتن این مشاغل است.

با توجه به راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های تولیدات خانگی، رایزنی برای صادرات تولیدات نیز می‌تواند «خامه روی کیک» فعالان مشاغل خانگی باشد که عاقبتی روشن برای این عزیزان در پی دارد.

کد خبر: ۱۹۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha