کمبود نقدینگی دست انداز توسعه صنایع دانش بنیان| ضرورت ارائه تسهیلات بانکی با بهره های پایین
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مطرح کرد

کمبود نقدینگی دست انداز توسعه صنایع دانش بنیان| ضرورت ارائه تسهیلات بانکی با بهره های پایین

کاکا، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی به بازار گفت: کمبود نقدینگی یکی از موانع توسعه صنایع دانش بنیان است که با بهره بالای تسهیلات بانکی نیز نمی توان این مشکل را برطرف کرد.

بازار؛ گروه صنعت: استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به رغم برخورداری از دانش و ایده های نو، اغلب با چالشی به نام کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ کمبودی که باعث می شود خیلی از ایده های آن ها به مرحله تولید، ارائه محصول و در نهایت سودآوری نرسد. در این رابطه غلامرضا کاکا، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی دانش بنیان به بازار می گوید: حدود ۱۰ سالی از ورود به حوزه تولید تجهیزات آزمایشگاهی می گذرد؛ آن زمان بر حسب نیازی که به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه درک کردم به سراغ تولید دو محصول رفتم.

وی با اشاره به محصولاتی که تولید کرده اضافه می کند: یکی از محصولاتی که تولید کردیم پمپ سرنگ بود که به وسیله آن سلول های بنیادی را به بدن حیوان جهت درمان تزریق می کردیم چون با دانشجوهای مان این کارها را انجام می دادیم. برای مثال دانشجویانی که در مرحله بافت شناسی آموزش می دادیم موبایل خود را درون وسیله ای می گذاشتند به نام موبایل آدابتور و عکس برداری و فیلم برداری میکروسکوپی انجام می دادند و آن فیلم همیشه در گوشی ثبت می شد تا هر وقت می خواهند آموزش بافت شناسی عملی را مرور کنند.

سایه کمبود نقدینگی بر سر توسعه یافتگی صنایع

این تولیدکننده محصولات آزمایشگاهی بیان می کند: بعد از تولید پمپ سرنگ، ‌ تولید این محصول را توسعه دادیم و پنج مدل مختلف دیگر را هم ساختیم. بر این اساس توانستیم حتی فروش خوبی در کشور داشته باشیم و استقبال خوبی هم به ویژه از سوی اساتید دانشگاهی از ما شد. همچنین محصولات مان را توسعه دادیم و سعی کردیم تجهیزاتی که روی یک پمپ سرنگ می سازیم آلومینیوم سی ان سی کاری شده باشد، رنگ شود و دقت موتور های مان را افزایش دادیم که خوشبختانه در این حوزه موفق شدیم.

وی اضافه می کند: یکی از چالش های امروز ما این است که فروش محصول به شدت کاهش یافته است و شاید به اندازه انگشتان یک دست در یکسال هم نباشد. بنابراین در مسیر تولید تا عرضه دچار معضلات جدی ای شده ایم. بنابراین مسئولان یا هر کسی که توانایی بازاریابی در این حوزه را دارد درخواست کمک دارم. البته اینکه مجموعه دانش بنیان ما نتوانست به حد فزاینده ای بزرگ شود فقط به عدم بازاریابی محدود نمی شود.

کمبود نقدینگی به عنوان یکی از چالش های اساسی در مسیر تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان قرار دارد

کاکا ادامه می دهد: یکی از چالش های جدی ما کمبود نقدینگی است که بخاطر آن نتوانستم سرمایه در گردش را بالا ببریم و انواع استانداردهای ایزو و سی ای را بگیرم که بتوانم برای فروش خارج از مرزهای کشور اقدام کنم. البته در این رابطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک های خوبی به شرکت های دانش بنیان می کند و تاکنون نیز چندین بار وام داده اند که برای ساخت یک سرنگ پمپ دریافت کردیم و پنج سرنگ ارائه دادیم. البته هنوز هم برای توسعه فعالیت ها نیازمند کمک مالی هستم. برای مثال اکنون در تلاش هستم که سوله را سمت شرق تهران بسازم که در روند ساخت با مشکل مالی مواجه شدم و درخواست دریافت وام از بانک ها دادم. متاسفانه سود بانکی به قدری زیاد است که نمی تواند به صنعت کمکی کند و بیشتر تولیدکنندگان را گرفتار می کند.

این تولیدکننده می افزاید: هرچند اکنون با فروش اموال، قرض و بدهی سعی در ساخت سوله دارم اما یکی از دغدغه های اصلی بنده این است که تجهیز همان سوله هم نیازمند چندین میلیارد تومان است. برای دریافت وام کم بهره حتی حاضر هستم همان سوله را به عنوان تضمین بگذارم تا این کار جلو برود. به قدری به محصولاتی که در این حوزه تولید می شود در کشور و سایر کشورهای همسایه نیاز است که می توان خیلی زود از محل سود آن ها کار را بیشتر توسعه داد اما فعلا در پله اول تامین نقدینگی مانده است.

ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان

کاکا با اشاره به اینکه محصولاتی که تولید می کند فقط به پمپ سرنگ محدود نمی شود چند مدل پلاسمای سرد و غیره هم تولید کرده است، می گوید: در دانشگاه تحقیقی انجام دادیم که نتیجه آن کاهش زمان کشت میکروب از ۴۰ ثانیه به ۵ ثانیه بود؛ این یک دستاورد خوبی است اما چون بازاریابی خوبی نداریم نتوانستیم با وجود تولید چند مدل مشعل پلاسما، موفق شویم و فروش مطلوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یک محصول دیگر را هم در مرحله آزمایش دارند اضافه می کند: یکی از محصولاتی که اکنون در مرحله تحقیق قرار دارد تولید یک مدل مشعل پلاسمای دیگر است که قرنیه چشم آلوده به میکروب که به آنتی بیوتیک جواب نمی دهد را درمان کند. اکنون این محصول به مرحله تست حیوانی نزدیک شده است و امید داریم خیلی زود برای انسان کاربرد پیدا کند. علاوه بر این، ‌بومی سازی نرم افزاری که بر روی میکروسکوپ با دوربین دیجیتال کار می کند را انجام دادیم که به صورت آفلاین اندازه گیری های میکروسکوپی را انجام می دهد و رنگ ها را شناسایی و دانه بندی ها را اندازه گیری می کند.

اگر نگاه مسئولان به جای واردات به حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی باشد می توان به سادگی صنایع کشور را در مسیر توسعه به حرکت درآورد

این تولیدکننده محصول دانش بنیان حوزه تجهیزات آزمایشگاهی که محصولاتش فقط به همین چند محصول که به آن ها اشاره شد محدود نمی شود از مسئولان درخواست می کند: انتظار بنده از دولت و معاونت فناوری ریاست جمهوری این است که برای کمک به تولیدکنندگان و کسانی که توانایی کمک به کشور را دارند ورود کنند و از کارشناسان خبره و توانمند کمک بگیرند و به ما بگویند آیا شما می توانید این ۱۰ محصول بیمارستانی یا صنایع را بسازید یا نه؟ اگر توانایی ساخت محصولات را در ما دیدند، کمک کنند تا صنعت و کشور توسعه یابد.

وی اضافه می کند: اگر مسئولان چنین دیدگاهی داشته باشند و کمک کنند و بعد از تولیدکنندگان خرید تضمینی هم داشته باشند یک گردش صنعتی خوب اتفاق میفتد که هم تامین نیاز داخل را انجام می دهد. همچنین برای من تولیدکننده نیز شرایط تولید فراهم می شود و می توانم در صنعتی که راه انداخته ام پیشرفت کنم و حتی به کشورهای خارجی هم صادرات داشته باشم. صادراتی که بهطور قطع برای کشور هم سودمند است.

کد خبر: ۱۹۶٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha