۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قیمت گوشت افزایش و مصرف آن کاهش یافت | کاهش سرانه مصرف  از ۱۲ به ۳ کیلوگرم
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت گوشت افزایش و مصرف آن کاهش یافت | کاهش سرانه مصرف  از ۱۲ به ۳ کیلوگرم

مشهد- باوجوداینکه آمارها حاکی از کاهش مصرف سرانه گوشت در بین خانواده‌های ایرانی است اما قیمت این محصول همچنان در بازار در حال افزایش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی محصولات غذایی، مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید و قرمز را در بین خانواده‌های ایرانی کاهش داشته داده است و متأسفانه افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در طی روزهای گذشته به‌یقین بر این نگرانی بیشتر دامن خواهد زد.

قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی که تا ماه گذشته ۲۳۰ هزار تومان قیمت داشت در نخستین روزهای دی‌ماه سال جاری به کیلوی۲۶۸ هزار تومان رسید.

کاهش مصرف سرانه

سرانه مصرف گوشت سالانه به ۳ کیلوگرم و کمتر رسیده است. در میانه‌ی اردیبهشت سال جاری مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز در سال را ۴ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر اعلام کرده است. اما آنچه واقعیت دارد چیزی حدود ۳ کیلوگرم است که باید گفت این آمار برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است.

در حال حاضر بنا بر آمار رسمی سرانه گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است این خبر را مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در مهرماه سال گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد و حال باگذشت یک سال از این خبر کاهش مصرف سرانه گوشت از شش کیلوگرم در سال به چهار یا حتی سه کیلوگرم رسیده است.

قیمت گوشت افزایش و مصرف آن کاهش یافت | کاهش سرانه مصرف  از ۱۲ به ۳ کیلوگرم

آمارها خود گواه این موضوع است که نمودار تغذیه‌ای مردم تابعی از شاخص‌های رشد اقتصادی کشور است.

نصف شدن سرانه مصرف گوشت فقط مختص سال ۱۴۰۱ نیست؛ در سه چهار سال اخیر، هرسال مردم ناچار شده‌اند مصرف گوشت قرمز خود را به خاطر افزایش سنگین قیمت‌ها نصف کنند.

در اسفند ۹۹، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه نوسان بازار هیچ توجیهی ندارد گفت: بنا بر آمار امسال، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

آن زمان قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز حدود ۴۵ هزار تومان بود بااین‌حال مردم استطاعت خرید نداشتند اما امروز مشاهدات میدانی بازار نشان می‌دهد که حداقل قیمت گوشت قرمز در محدوده‌ی هر کیلو ۲۷۰ هزار تومان است؛ آخرین قیمت‌ها در پنجم آذرماه نرخ هر کیلو ران گوسفندی ممتاز ۲۶۸ هزار تومان رسیده است!

ریشه گرانی کجاست؟

به گزارش خبرنگار بازار و بر اساس آمارهای موجود کشتار طیور نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.در سال گذشته و در ابتدای سال جاری روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن طیور در استان خراسان رضوی کشتار می‌شد که این میزان در حال حاضر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن رسیده است.

در همین راستا با توجه به شرایط سخت نگهداری دام و تبعات خشک‌سالی دامداران تمایل دارند دام خود را به کشتارگاه اعزام کنند و اگرچه بنا بر اظهارات مسئولان کمبودی در خصوص تأمین و تولید گوشت نداریم و مصرف مردم نیز به‌شدت کاهش پیداکرده است اما هم چنان قیمت گوشت قیمت فزاینده دارد!

رئیس اتحادیه دامداران دام سبک خراسان رضوی در خصوص قیمت دام سبک در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: قیمت دام سبک افزایش چشمگیری در مقایسه با افزایش سایر هزینه‌ها نداشته است.

مجید مهدوی تأثیرات خشک‌سالی‌های اخیر بر تولید دام سبک استان اظهار کرد: البته که مشکل اصلی دام سبک خشک‌سالی است. سال‌های ۹۶ تا ۹۷ به دلیل سرسبز بودن مراتع و عدم وابستگی دام سبک به واردات نهاده در حوزه دام سبک مشکل خاصی وجود نداشت و همان میزان جو تولیدی در داخل کفاف تعلیف دام سبک را می‌داد، اما اکنون به دلیل خشک‌سالی مراتع از بین رفته و دام سبک را نیز به واردات نهاده وابسته کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها، شاهد افزایش قیمت کالاها در بازار بوده‌ایم. سال گذشته پیش از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو ۴ هزار تومان بود اما پس از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو به قیمت ۱۱ هزار تومان رسید.

قیمت گوشت افزایش و مصرف آن کاهش یافت | کاهش سرانه مصرف  از ۱۲ به ۳ کیلوگرم

همچنین پیش‌از این سویا کیلویی ۹ هزار تومان بوده و اکنون قیمت هر کیلو سویا ۱۸ هزار تومان است. سال گذشته هر کیلو گوسفند زنده ۶۰ هزار تومان بوده، اکنون شاهد افزایش بهای ۱۰۰ درصدی در علوفه دامی هستیم، اما قیمت گوشت ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته است و هنوز هم دامدار در حال ضرر دهی است.

وی اذعان می‌کند: یک دامدار نیاز است حداقل ٩ کیلو خوراک به بره بدهد تا آن بره یک کیلو افزایش وزن داشته باشد که این اتفاق شامل ٧٠ درصد هزینه‌ها است.

مهدوی می افزاید: به‌طور مثال اگر ٩ کیلو جو در نظر بگیریم ،قیمت هر کیلو آن به‌طور حدودی یازده هزار تومان است و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی مثل کارگر و هزینه آب و برق و گاز ،یک بره پروار باید کیلویی صد تا صد و ده هزار تومان نرخ‌گذاری شود تا دامدار دچار ضرر نشود.

رئیس اتحادیه دامداران دام سبک خراسان رضوی در خصوص وضعیت تولید دام سبک در استان اظهار می کند: بر اساس آمار سالیانه سازمان مدیریت و برنامه خراسان رضوی میزان دام سبک در استان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس بوده و تولید گوشت قرمز افزایش پیدا نکرده است.

پیش‌از این سویا کیلویی ۹ هزار تومان بوده و اکنون قیمت هر کیلو سویا ۱۸ هزار تومان است. سال گذشته هر کیلو گوسفند زنده ۶۰ هزار تومان بوده، اکنون شاهد افزایش بهای ۱۰۰ درصدی در علوفه دامی هستیم، اما قیمت گوشت ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته است و هنوز هم دامدار در حال ضرر دهی است.

وی توضیح می دهد: البته از افزایش تولید برداشت‌های متفاوتی وجود دارد بر این اساس دامدار به دلیل فقدان توان تأمین هزینه‌های تولید دام سبک، دام خود را زودتر به بازار می‌آورد و درنهایت به کشتارگاه برده و تبدیل به گوشت می‌شود که این مورد را نباید به‌عنوان افزایش تولید در نظر بگیریم.

وی می گوید: روانه شدن پیش از موعد دام پرواری به بازار و عرضه دام ماده مولد به بازار را نباید به‌عنوان افزایش تولید دانست.

وی ابراز می کند: وقتی تعداد دام مولد کاهش پیدا کند تعداد بره پرواری هم کاهش خواهد یافت و اکنون به دلیل افزایش میزان عرضه دام سبک این موضوع محسوس نبوده و این مسئله به معنای افزایش تولید گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود.


قیمت گوشت در مشهد

خرده‌فروشی سطح شهر مشهد قیمت هر کیلو ران با راسته ۲۴۸ هزار تومان، ران با گردن ۲۴۸ هزار تومان، ران خالی ۲۶۸ هزار تومان، سردست ۲۴۸ هزار تومان، ماهیچه اعلا ۲۹۸ هزار تومان، راسته گوسفندی ۲۴۸ هزار تومان، ران گوساله ۲۵۵ هزار تومان است.

گفتنی است قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته است و قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی از ۲۳۰ هزار تومان از دو هفته پیش به حدود ۲۶۸ هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار بسیاری از افراد از عواملی مانند صادرات، قاچاق گوشت و گرانی نهاده‌های تولید را عامل این گرانی می‌دانند.

بنا بر گفته برخی از کارشناسان وقتی هوا سرد می‌شود مصرف پروتئین بالا می‌رود از طرفی قیمت نهاده‌های دامی گران است و همین موضوع هزینه تولید را بالا می‌برد و از طرفی صادرات و قاچاق دام به این بازار دامن می‌زند زیرا وقتی پای صادرات به میان بیاید دیگر دامدار انگیزه‌ای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha