۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
رهاورد واردات خودرو، گرانی۵۰ تا ۷۰۰ میلیون  تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟
بازار گزارش می دهد

رهاورد واردات خودرو، گرانی۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

کیا سراتو، لکسوس آر ایکس ۲۰۰ توربو، میتسوبیشی اوتلندر تیپ۵، نیسان ایکس تریل، ولوو ایکس سی۹۰، فولکس واگن تیگوان، شش خودرویی هستند که از زمان واردات ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان گران شدند.

بازار؛ گروه خودرو: پس از شوآف و تبلیغ فراوان وزارت صمت، حدود ۴۴ دستگاه خودرو از برند کیا دو روز پیش به گمرک کشور رسید. خودروهای وارداتی در شرایطی به پشت مرزهای کشور رسیده است که قیمت ارز و قانون عرضه خودرو در بورس دو چالش اصلی واردکننده و مشتری در بازار است.

تاکنون وزارت صمت حاضر به پاسخگویی در خصوص مکانیزم عرضه خودروهای وارداتی به خبرنگار «بازار» نشده است، طی دو روز گذشته نیز امید قالیباف سخنگو وزارت صمت سعی داشت با انتشار گزارش میدانی گرانی خودرو را به دلیل بازارسازی سودجویان معرفی کند. وضعیتی که وزارت صمت متولی آن بوده و اکنون به دنبال مقصر است.

طی شش ماهه گذشته وزارت صمت از سیاست گذار صنعتی و ناظر به حسن اجرای برنامه خودروسازان به فروشنده خودرو تغییر ماهیت یافته است. دخالت و تخلف آشکار وزارت صمت در تدوین قانون واردات و تولید خودرو برکسی پوشیده نیست، اما همچنان به دلیل نبود نظارت های مناسب سیاست اشتباه این وزارتخانه در بازار خودرو، موتور گرانی را داغ تر می کند.

از همین روز به بهانه واردات خودرو به سراغ بررسی قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار کشور رفتیم:

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

کیا سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه ۲ لیتری ابتدا هفته جاری بها ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی داشت. امروز قیمت این خودرو فراتر از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است

سراتو ۱۵۰ میلیون تومان گران شد

کیا سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه ۲ لیتری یکی از محصولات پر فروش وارداتی در بازار کشور است، این خودرو ابتدا هفته جاری بها ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی داشت. امروز قیمت این خودرو فراتر از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. علیرغم تصور اشتباه وزارت صمت در خصوص کاهش قیمت خودرو در صورت واردات، برند کیا که نخستین محصول وارداتی پس از چهار سال است، موتور گرانی را پرقدرت روشن کرده است. هرچند که خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای تولید یا مونتاژ داخل تبدیل به کالای سرمایه ای شدند.

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

لکسوس آر ایکس ۲۰۰ توربو مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری قیمت ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان داشت. امروز بها این خودرو به بیشتر از ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی ۲۰۰ میلیون تومانی لکسوس

لکسوس یکی از محصولات لوکس و با کیفیت ژاپنی در بازار کشور است، این خودرو از ابتدا هفته جاری جهش قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است. لکسوس آر ایکس ۲۰۰ توربو مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری قیمت ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان داشت. امروز بها این خودرو به بیشتر از ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی این خودرو طی چهار روز نشان از آن دارد که سیاست های وزارت صمت برای کنترل قیمت خودرو در بازار آزاد با شکست مواجه شده است.

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

میتسوبیشی اوتلندر تیپ۵ مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری با قیمت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد. امروز قیمت این خودرو به بیشتر ازذ سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی ۵۰ میلیون تومانی میتسوبیشی

میتسوبیشی اوتلندر تیپ۵ یکی از خودروهای اس یو وی با کیفیت ژاپنی در کشور است، این خودرو جز یکی از محصولات وارداتی با ثبات قیمت نسبی در بازار بود. میتسوبیشی اوتلندر تیپ۵ مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری با قیمت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد. امروز قیمت این خودرو به بیشتر ازذ سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۵۰ میلیون تومانی این خودرو نشان از آن دارد که با واردات سایر برندها در بازار، قیمت ها همچنان افزایش خواهد یافت.

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است

ایکس تریل در جمع گران ها

نیسان را می توان خوشنام ترین برند ژاپنی در بازار خودرو ایران شناخت، محصولات مونتاژی و وارداتی این برند ژاپنی در بازار مشتریان فراوانی دارد. نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۵۰ میلیون تومانی قیمت در ظرف چهار روز برای برند نیسان در بازار نشان از رشد گرانی خودروهای ژاپنی با شروع واردات دارد.

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

ولوو ایکس سی ۹۰ اینسکریپشن مدل ۲۰۱۷ ابتدا هفته جاری قیمت ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت. اما به محض اعلام خبر وارات خودرو، قیمت این محصول امروز به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است

ولوو ۷۰۰ میلیون تومان جهش قیمت داشت

ولوو ایکس سی۹۰ ایمن ترین خودرو دنیا از سال ۲۰۱۵ تا امروز معرفی شده است. خودرویی که در بازارهای جهانی در کلاس قیمت نیمه لوکس دارد، اما در بازار داخل کشور به لطف سیاست گذاری های اشتباه وزارت صمت، خودرو فوق لوکس شناخته می شود. ولوو ایکس سی ۹۰ اینسکریپشن مدل ۲۰۱۷ ابتدا هفته جاری قیمت ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت. اما به محض اعلام خبر وارات خودرو، قیمت این محصول امروز به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. رشد ۷۰۰ میلیون تومانی این خودرو طی چهار روز نشان از آشفتگی بازار خودرو به دلیل نبود متولی دارد.

دستاورد واردات خودرو، گرانی 50 تا 700 میلیون تومانی| برنامه های وزیر صمت شکست خورد؟

فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری قیمت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این محصول به بیشتر از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است

تیگوان ۱۰۰ میلیون تومان رشد کرد

فولکس واگن تیگوان یکی از با کیفیت ترین خودروهای اروپایی در کشور است، معمولا معامله این برند در بازار کشور به دلیل رضایت مشتریان کم است، بنابراین رشد قیمت این محصول نسبت به سایر برندها چندان محسوس نبوده است. فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ ابتدا هفته جاری قیمت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این محصول به بیشتر از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. شیب رشد ۱۰۰ میلیون تومانی این محصول نشان از عدم کاهش قیمت این برند تا زمان کاهش نرخ ارز در بازار کشور دارد.

برنامه های وزیر صمت شکست خورد

سیدرضا فاطمی امین در زمان اخذ رای اعتماد از خانه ملت وعده داده بود که صنعت خودرو طی چهار سال افتخار ملی و بازار خودرو روند کاهش قیمت را دنبال کند. از هر دو وعده وزیر صمت خبری نیست، چرا که وزارت صمت دولت سیزدهم بی برنامه ترین وزارتخانه در خصوص صنعت خودرو است. در زمانی که این وزارتخانه می توانست با هم اندیشی انجمن واردکنندگان خودرو و سایرفعالان این صنعت بازار را به کمک واردات کنترل کند، فرصت سوزی انجام داد. اکنون نتیجه سیاست های وزیر صمت گرانی ۷۰۰ میلیون تومانی در بازار خودروهای خارجی به محض واردات است. شاید بهتر باشد وزارت صمت نسبت به تغییر برنامه های خود در خصوص بازار خودرو تصمیم گیری قطعی انجام دهد.

کد خبر: ۱۹۶٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha