۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
مصرف ۱۳۰میلیون لیتری بنزین در نوروز| خودروی استاندارد مصرف را نصف می کند| بنزینمان همچنان یورو ۴ است
مدیرعامل شرکت پخش فرآوده های نفتی در گفتگو بازار:

مصرف ۱۳۰میلیون لیتری بنزین در نوروز| خودروی استاندارد مصرف را نصف می کند| بنزینمان همچنان یورو ۴ است

نژادعلی مدیرعامل پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اگر خودروی استاندارد تولید می کردیم، مصرف بنزیمان نصف بود، گفت: برنامه ای برای تغییر سهمیه خودروهای عمومی و قیمت بنزین نداریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد لیتر بنزین در کشور سوزانده شد.» علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در حالی این خبر را به بازار اعلام می کند که معتقد است اگر جاده مخصوص نشین ها خودروی استاندارد تولید می کردند مصرف بنزین ما امروز نصف بود.

البته شرایط مصرف بنزین امسال بحرانی تر از سال گذشته است و احتمال می رود حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد به مقدار مصرف سال گذشته افزوده شود. حالا دیگر از نه خبری از دخایر استراتژیک آن چنانی هست و نه حتی کاهش مصرف در نیمه دوم سال. طبق گفته های مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی روزانه چیزی حدود ۱۰۳.۵ میلیون لیتر بنزین در خودروهای داخلی سوزانده می شود این در حالی است که تولیدمان روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است. با این وجود متولی سوخت رسانی کشور تلویحا می گوید که آمادگی لازم برای مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در نوروز را دارند.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که به گفته نژادعلی قرار نیست تغییری در سهمیه خودروهای عمومی ایجاد شود و دولت فعلا برنامه ای برای واردات سوخت ندارند. ضمن اینکه قرار نیست کیفیت هم فدای کمیت شود.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی همچنین در بخشی از این گفتگو اما در حالی گفته که برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین نداریم که یکی از نمایندگان مجلس به تازگی از افزایش درآمدهای دولت از محل فروش بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داده است.

نژاد علی همچنین برخلاف مافوق خود جلیل سالاری دلیل رشد مصرف را قاچاق نمی داند و معتقد است که عادت مصرفی مردم بعد از کرونا تغییر کرده و میل به استفاده از خودروی شخصی بیشتر شده است.

متن کامل گفتگوی بازار با علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی را در ادامه می خوانید:

در حالی یکی از نمایندگان مجلس به تازگی از افزایش درآمدهای دولت از محل فروش بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داده که نژاد علی می گوید که فعلا برنامه ای برای تغییر سهمیه خودروها و ناوگان عمومی ها و تغییر قیمت بنزین نداریم

*هم اکنون چه میزان بنرین در کشور تولید و چه میزان مصرف می شود؟

هم اکنون روزانه حدود ۱۰۳.۲ میلیون لیتر بنزین در سال مصرف می شود در حالیکه تولید ما تقریبا حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است. این در حالی است که در سال های گذشته بعد از ورود به نیمه دوم سال شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بودیم. اما حالا نه تنها میزان مصرف افت نکرده بلکه در برخی از روزها مقدار مصرف از میانگین مصرف سالانه هم بیشتر شده است. این اضافه مصرف به شدت چالش برانگیز شده است.

*آیا ممکن است افت کیفیت پایین بنزین دلیل اصلی افزایش مصرف بنزین است؟

کیفیت بنزین تولیدی در سطح جهانی بوده و مطابق با استانداردهای جهانی صورت می گیرد. کیفیت تولید فرآورده ها از قبل بیشتر شده است. در تمام کلان شهرهایی که مکلف به توزیع بنزین یورو هستیم، این اتفاق در حال انجام است. باید تاکید کنم که در تمامی کلان‌شهرها بنزین با کیفیت یورو ۴ عرضه می‌شود و در تمامی شهرستان‌ها و مراکز استانی که به ما تکلیف شده است بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع شود، این کار صورت می‌گیرد.

دنبال این هستیم که با بهسازی پالایشگاه ها میزان تولید بنزین افزایش بدهیم. ولی مدیریت مصرف و صرفه جویی لازم الاجراست. اگر بهینه سازی اتفاق نیفند همه ذخایر انرژی کشور هم استخراج و تولید شود، بازهم کافی نخواهد بود

*با توجه به روند روبه رشد بنزین این احتمال وجود دارد که در نوروز امسال رکورد مصرف دوباره شکسته شود. چه برنامه ریزی برای تامین نیاز سوخت در فروردین و روزهای پایانی اسفند اندیشیده شده است؟ آیا قادر به پاسخ گویی نیازها در صورت رشد مصرف خواهید بود؟

مصرف زیاد بنزین را در تابستان امسال تجربه کردیم. مسافرت ها خیلی گسترش پیدا کرده بود با این وجود توانتسیم بنزین را به تمامی جایگاه ها برسانیم. البته به دنبال این هستیم که با بهسازی پالایشگاه ها میزان تولید بنزین افزایش بدهیم. ولی مدیریت مصرف و صرفه جویی لازم الاجراست. اگر بهینه سازی اتفاق نیفند همه ذخایر انرژی کشور هم استخراج و تولید شود، کافی نخواهد بود.

*تاچه اندازه رشد مصرف را می توانید پاسخ گو باشید؟

سال گذشته رکورد مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر در روز شکسته شد و ما توانستیم تمامی نیازهای موجود در این حوزه را تامین کنیم.

*همه ساله با شروع نیمه دوم سال مصرف بنزین هم کاهش پیدا می کرد. اما امسال آمارها از واقعیت دیگری خبر می دهد. دلیل مصرف بالای این روزهای مردم چیست. آیا قاچاق بیشتر شده است؟

به نظر من دلیل اصلی رشد مصرف تغییر عادتی است که پیدا کردیم. با وجود کاهش کرونا هم مردم بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند. این استفاده زیاد از وسایل شخصی در حالی است که عمده خودروهایی که در کشور تردد می کنند، مصرف سوخت بالایی را داشته و استانداردهای جهانی را ندارند.

هم اکنون خودروهای داخلی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۰ لیتر مصرف می کنند درحالیکه در دنیا متوسط مصرف بنزین ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. به عبارتی اگر خودروی استاندارد تولید می کردیم، امروز مصرف بنزین ما نصف بود

*اگر خودروهایی که تولید می شدند، مطابق با استانداردهای جهانی بود تا چه اندازه مصرف بنزین کاهش پیدا می کردند؟

هم اکنون خودروهای داخلی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۰ لیتر مصرف می کنند این در حالی است که در دنیا متوسط مصرف بنزین ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. این آمار به خوبی نشان می دهد که اگر خودروی استاندارد تولید می کردیم، امروز مصرف بنزین ما نصف بود. جالب است که بدانید پارسال حدود ۱۰ میلیارد لیتر بنزین مصرف کردیم.

*با توجه به اینکه معتقد هستید باید مصرف بنزین از طریق مدیریت کنترل شود، آیا برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین خودروهای عمومی یا تغییر قیمت بنزین وجود دارد؟

فعلا برنامه ای برای تغییر سهمیه خودروها و ناوگان عمومی ها و تغییر قیمت بنزین نداریم.

*چرا با وجود بحرانی که در مصرف بنزین در کشور وجود دارد، سهم سی ان جی از سبد سوخت خودروها را افزایش نمی دهیم؟ ضمن اینکه به نظر می رسد که از طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی هم استقبال چندانی نشده است؟

دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی پتانسیل سی ان جی سوز کردن خودرو ها همین الان هم وجود دارد. همانطور که اشاره شد ظرفیت بالایی در سی ان جی وجود دارد ولی از آن استفاده نمی شود. جالب است که بدانید ظرفیت فعلی ما در صنعت سی ان جی حدود حدود ۳۵ میلیون لیتر بوده در حالی که مقدار مصرف فعلی ما حدود ۲۳ میلیون لیتر در روز است. متاسفانه با وجود مصرف بالای سوخت در ایران در حال حاضر شرط اسقاط خودرو خیلی جدی گرفته نمی شود و عزمی برای نوسازی ناوگان فرسوده دیده نمی شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهراب IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      اگر کسی به بفکر منابع کشور بود تمام خودرو سازی رو تعطیل میکرد و بهترین خودرو های هیبرید وارد کشور میکرد از محل صرفه جویی بنزین هم کلی درآمد دلاری نصیب کشور میشد بخاطر صادرات بنزین و صرف آبادانی کشور میشد صرفنظر از اینکه آمار کشته شده های جاده ای چقدر کم میشد