۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
پکن، واشنگتن و جنگ چیپ| حرکت چین به سمت خودکفایی در تولید ریزتراشه پیشرفته
بازار گزارش می‌دهد؛

پکن، واشنگتن و جنگ چیپ| حرکت چین به سمت خودکفایی در تولید ریزتراشه پیشرفته

محدودیت‌های امریکا علیه چین، احتمالاً ظهور ملی‌گرایی فنی در چین و حرکت خودکفایی آن در صنعت نیمه‌رسانا را تسریع خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: سیاستگذاران آمریکا و چین ضربات کوبنده ای را به یکدیگر وارد می کنند. دولت بایدن نسبت به دولت قبلی از نظر گفتار پرهیاهوتر است و در عین حال در اقدامات سیاسی خود پر سر و صداتر است.

با این حال، محدودیت‌هایی که با هدف کاهش سرعت رشد چین به سمت مرزهای تکنولوژیکی فناوری نیمه‌رسانا انجام می‌شوند، ممکن است به طور ناخواسته به این کشور کمک کند تا سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های تجاری مؤثر را افزایش دهد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا، جنگ تجاری با چین را تشدید کرد. سیاست ترامپ به سرعت به عنوان تلاشی ناموفق برای پیشروی در رقابت برای برتری فناوری - به ویژه در نیمه هادی ها - شناخته شد، زیرا از واقعیت اقتصادی جدا شده بود. با این حال بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث کمبود نیمه‌رساناها شد که جنگ تراشه‌ها و جداسازی فناوری را تشدید کرد. باید گفت این واگرایی - و تنش همراه با آن - فقط افزایش یافته است.

جنگ آمریکا و چین بر سر ریز تراشه ها(نیمه هادی ها) با ترامپ آغاز نشد. رئیس جمهور چین، شی جین پینگ در سال ۲۰۱۵ سخنرانی کرد و در آن اشاره کرد که سیستم حکمرانی جهانی در حال رسیدن به نقطه عطفی در تاریخ است. سخنرانی او نشان دهنده قصد پکن برای تعامل بیشتر با امور بین المللی از طریق پروژه هایی مانند ابتکاریک کمربند یک جاده بود. در سال ۲۰۲۱، شی لفاظی خود را تشدید کرد و در چندین مورد اظهار داشت که شرق در حال افزایش قدرت است در حالی که غرب در حال افول است.

مداخله واشنگتن در بازار جهانی نیمه هادی ها در دولت بایدن به شدت تشدید شده است. بر اساس گزارش کاخ سفید در ژوئن ۲۰۲۱، سازندگان تراشه آمریکایی برای رشد مداوم سود و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه داخلی به شدت به چین وابسته هستند

مداخله واشنگتن در بازار جهانی نیمه هادی ها در دولت بایدن به شدت تشدید شده است. بر اساس گزارش کاخ سفید در ژوئن ۲۰۲۱، سازندگان تراشه آمریکایی برای رشد مداوم سود و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه داخلی به شدت به چین وابسته هستند. علیرغم این وابستگی متقابل، تغییر سیاست بایدن در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ جریان استعدادهای بین المللی صنعت نیمه هادی به چین را به شدت محدود کرد.

هر دو گزارش ایالات متحده و چین نگرانی‌هایی را در مورد توانایی‌های نسبی طرف مقابل در فناوری‌های کلیدی ایجاد می‌کنند و از حمایت بیشتر دولت برای کمک به تقویت جایگاه ملی حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، در گزارش سپتامبر ۲۰۲۲، کمیسیون امنیت ملی در مورد هوش مصنوعی (NSCAI) هشدار داد که در میکروالکترونیک، ۹۸ درصد تراشه‌های مورد نیاز پنتاگون اکنون در سایه چین ساخته، مونتاژ یا بسته‌بندی می‌شوند.

مؤسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک (IISS) در گزارشی صداهای مساوی اما متضاد را منتشر کرد که هشدار می‌دهد جدایی آمریکا و چین ممکن است به هر دو اقتصاد آسیب برساند و چین بهای بیشتری را نسبت به ایالات متحده می‌پردازد. این جداسازی می‌تواند تلاش‌های چین برای توسعه تولید تراشه، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را با تنگنا مواجه کند.

در ایالات متحده، تنشی بین دستگاه امنیت ملی و ناسیونالیسم فنی ایجاد شده است که واشنگتن چین را از خرید تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در محاسبات پیشرفته هوش مصنوعی و ابر محاسبات منع کند و هدف از محدودیت های ایالات متحده جلوگیری از دستیابی پکن به هدف خود برای تامین ۷۰ درصد تقاضای نیمه هادی خود تا سال ۲۰۳۰ است

در ایالات متحده، تنشی بین دستگاه امنیت ملی و ناسیونالیسم فنی ایجاد شده است که واشنگتن چین را از خرید تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در محاسبات پیشرفته هوش مصنوعی و ابر محاسبات منع کند. هدف از محدودیت های ایالات متحده جلوگیری از دستیابی پکن به هدف خود برای تامین ۷۰ درصد تقاضای نیمه هادی خود تا سال ۲۰۳۰ است. این محدودیت ها در واقع می تواند جاه طلبی چین برای تبدیل این کشور به یک نیروگاه فناوری را تضعیف کند.

با این حال، محدودیت های بایدن ممکن است جاه طلبی های تحقیق و توسعه سیلیکونی چین را فلج نکند. درعوض، این محدودیت‌ها احتمالاً ظهور ملی‌گرایی فنی در چین و حرکت خودکفایی آن در صنعت نیمه‌رسانا را تسریع خواهد کرد. خوداتکایی تراشه چین توسط صندوق سرمایه‌گذاری صنعت مدار یکپارچه ملی و چهاردهمین برنامه پنج ساله منتشر شده در سال ۲۰۲۱ تقویت شده است.

در حالی که سیاست ایالات متحده در تلاش است تا رشد تکنولوژیکی چین را کند کند، کمبود نیمه هادی باعث شده است که تولیدکنندگان خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی از در دسترس نبودن محصولات ژنریک بالای ۱۰ نانومتر (nm) ابراز تاسف کنند

در حالی که سیاست ایالات متحده در تلاش است تا رشد تکنولوژیکی چین را کند کند، کمبود نیمه هادی باعث شده است که تولیدکنندگان خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی از در دسترس نبودن محصولات ژنریک بالای ۱۰ نانومتر (nm) ابراز تاسف کنند.

تراشه‌های با فرآیندهای بالغ - از جمله ۲۸ نانومتر، ۴۰ نانومتر و موارد دیگر که چین تولید می‌کند - تقاضای بازار بیشتری نسبت به تراشه‌های پیشرفته‌تر دارند. ریخته گری های چینی در حال گسترش فناوری های بالغ ۲۸ نانومتر و بالاتر هستند.

برخی گمانه زنی می کنند که آیا چین تلافی خواهد کرد یا خیر. چه جو بایدن، چه ران دیسانتیس یا حتی دونالد ترامپ پس از سال ۲۰۲۴ در کاخ سفید باشند، سیاست ایالات متحده که بر تضعیف پیشرفت چین تا مرز فناوری نیمه هادی تمرکز دارد با دو چالش مواجه است.

اول، انگیزه و هدف واشنگتن باعث سرمایه گذاری استراتژیک عظیم و بسیج منابع در داخل چین خواهد شد. سیاست امریکا می تواند در چین هر حرکتی را به سمت مرزهای فناوری به جای آهسته تسریع کند.

چین به سمت ادغام غیرنظامی-نظامی و توسعه فناوری‌های با کاربرد دوگانه پیش می‌رود. محدودیت‌های ایالات متحده ممکن است چین را برانگیزد تا سطوح امنیتی بالاتری را برای تحقیق و توسعه فناوری تراشه‌های نظامی خود تعیین کند و در نتیجه مجتمع نظامی-صنعتی را تقویت کند.

دوم، محدودیت‌ها بنیان‌گذاران چینی را تشویق می‌کند تا در بازار جهانی که اکنون در آن قرار دارد، سرمایه‌گذاری کنند. با اشباع تراشه در سراسر جهان و تحریم‌های دولت بایدن، صنعتگران چینی فرصتی را برای شرکت‌های داخلی می‌بینند تا به ارزش‌های بازار با وضعیت ثابت‌تر بازگردند.

کد خبر: ۱۹۶٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha