۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
مهار تورم و رونق بورس در سایه اجرای صحیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه
مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس تاکید کرد

مهار تورم و رونق بورس در سایه اجرای صحیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس گفت: توجه به تورم و رشد نقدینگی در کشور، سیاست‌گذاران باید تدابیری بیاندیشند که نقدینگی به سمت بازارهای مولد و شفاف حرکت کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، حسین احمدی مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: به‌هرحال بازارهای سفته بازی و سوداگری املاک، طلا، خودرو و ارز، بازارهای مولد نیستند که موجب رشد اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال شوند. با توجه به تورم و رشد نقدینگی در کشور، سیاست‌گذاران باید تدابیری بیاندیشند که نقدینگی به سمت بازارهای مولد و شفاف حرکت کند.

وی اضافه کرد: حتماً در صورت اجرای صحیح و موفقیت‌آمیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بازار سهام جذابیت بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته که بازار سرمایه با مشکلات دیگری از جمله عدم حمایت از بخش تولید و قطعی مکرر برق و گاز صنایع، افزایش نرخ بهره بدون ریسک و سیاست‌گذاری‌های غیرکارشناسی مواجه است؛ اما با وجود تمامی چالش‌ها، معتقدم اگر از این بازار حمایت صورت بگیرد، بازار سهام پتانسیل رشد خواهد داشت. کمااینکه در چند هفته اخیر هم بورس وضعیت بهتری داشته و رشد کرده است. اما کماکان بازار سهام نسبت به بازارهای موازی جامانده و بعضی سهم‌های این بازار هنوز با دلار ۱۵ هزار تومانی معامله می‌شوند! انتظار رشد هر روزه بورس را نداریم، اما این بازار می‌تواند رشد ملایم و منطقی داشته باشد.

احمدی ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: اثرگذاری طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بستگی به جزئیات این طرح و نحوه اجرای آن خواهد داشت. به هر حال سوداگران بازارهای مسکن خودرو، طلا و ارز، احتمالاً مقاومت‌هایی با اجرای این طرح خواهند داشت و احتمالا راه‌هایی برای فرار از مالیات خواهند یافت. ضمن اینکه قبلا هم برخی از طرح‌های مشابه، مثل طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی با توجه به تورم و رشد قیمت املاک، بازدارندگی لازم را نداشته است. از این رو، بعید است که در کوتاه مدت طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای سوداگرانه و تمایل برای خروج سرمایه‌گذاران از این بازارها شود؛ اما اگر این طرح به درستی اجرا شود و سوداگران در بازارهای ملک و طلا وخودرو ناچار به پرداخت مالیات شوند، قطعا در بلندمدت شاهد مزایای اجرای این طرح برای اقتصاد کشور خواهیم بود. "تورم" معضل اقتصاد ایران است و اگر نتوان راهی برای هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد یافت، کماکان سوداگری و سرمایه‌گذاری در بازارهای غیر مولد جذابیت داشته و در مهار تورم هم موفقیتی حاصل نخواهد شد.

کد خبر: ۱۹۶٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha