۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
ریزش سنگین بازار و صنایع چین در پی شیوع مجدد کرونا| بازارهای جهانی در معرض افول!
بازار گزارش می دهد؛

ریزش سنگین بازار و صنایع چین در پی شیوع مجدد کرونا| بازارهای جهانی در معرض افول!

در پی شیوع مجدد و سریع بیماری کرونا در چین که منجر به شکل گیری قرنطینه های کرونایی و تعطیلی های گسترده در این کشور شده، اکنون زنگ های خطر پس از اقتصاد چین برای اقتصاد جهانی نیز به صدا در آمده است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: آغاز موج جدید شیوع کرونا در چین و شکل گیری مجدد قرنطینه های سفت و سخت در این کشور، بار دیگر بر موج نگرانی ها در خصوص بهبود وضعیت اقتصاد جهانی افزوده است.

از آنجاکه چین پس از ایالات متحده، دومین اقتصاد بزرگ و همچنین بزرگترین خریدار جهانی بسیاری از مواد خام اولیه برای تولید محصولات پر تیراژ و البته ارزان قیمت به حساب می آید، اکنون بیم این می رود که طی سال آینده میلادی علیرغم خوشبینی بسیاری از کشورها به ویژه ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اقتصاد جهانی در رکود و ریزش جدید به سر ببرد.

شیوع مجدد کرونا و افول اقتصاد چین

علیرغم ابراز خوشبینی مقامات ارشد دولت چین مبنی بر تصمیم پکن برای تعدیل در سیاست موسوم به «کووید صفر» و تلاش برای از بین بردن زمینه های رکود اقتصادی از این کشور در سال ۲۰۲۳، طی روزهای گذشته شاهد شیوع عجیب و گسترده مجدد ویروس کرونا در سراسر این کشور بوده ایم. چندین شهر و استان چین از کشف ده ها هزار مورد بیمار مبتلا به کرونا در روز خبر داده و شیوع قدرتمند ویروس منجر به خانه نشینی مردم و در نتیجه کاهش خرید، خالی شدن خیابان ها و فروشگاه ها از مشتری و البته شکل گیری موج جدید از بیکاری در این کشور شده است.

موسسه مشهور تحقیقاتی «کپیتال ایکونومیست» در گزارش اخیر خود با اشاره به ریزش محسوس تردد در خیابان های چین، هشدار داد که شیوع کرونا بر تقاضای کالا و خدمات در سطح ملی تاثیری جدی بر جا گذاشته است.

China confirms spread of coronavirus as new cases surge – EURACTIV.com

این در حالیست که اقتصاد چین پیش از آغاز موج جدید کرونا نیز به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله افزایش زمینه های ایجاد رکود، کاهش تولید در بخش های مختلف صنعت به ویژه مسکن و صنایع وابسته به آن همچون فولاد رنج برده و علاوه بر کاهش نرخ خرده فروشی از ماه نوامبر به این سو، بالاترین سطح بیکاری را طی شش ماه اخیر تجربه کرده است.

علیرغم این موضوع که رهبران چین طی هفته های اخیر اعلام کرده اند که سال آینده، تمرکز اقتصاد چین بر روی افزایش نرخ رشد خواهد بود؛ نسبت به بهبود وضع اقتصادی و معیشت مردم ابراز خوشبینی کرده اند؛ خوشبینی که چندان با واقعیت های فعلی حاکم بر اقتصاد چین به ویژه در پس شیوع کرونا جور در نمی آید.

صنایع چین در معرض افول گسترده

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی اتحادیه فروشندگان خودرو در چین، مجموع خودروی سواری به فروش رسیده در این کشور در بازه زمانی یکم الی ۱۸ دسامبر، تنها ۹۴۶ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش داشته است. در بخش مسکن اما اوضاع وخیم تر است؛ آمار معاملات بخش مسکن در ۳۰ شهر بزرگ چین طی هفته گذشته بیش از ۴۴ درصد کاهش داشته که البته در دو شهر بزرگ و اصلی این کشور یعنی شانگهای و پکن این میزان کاهش بیش از ۵۳ درصد گزارش شده است.

صنعت حمل و نقل نیز تا حد زیادی بی رونق شده که دلیل آن، کاهش رفت و آمدهای خیابانی و بین شهری است. به گفته موسسه تحقیقاتی «وایند»، تعداد مسافران مترو در شهرهای بزرگ چین طی یک ماه اخیر تا ۶۰ درصد کاهش داشته که این موضوع تا حد زیادی برای تاکسی ها و خودروهای خدماتی غیر دولتی نیز صدق می کند.

Chinese electric vehicle maker BYD's third-quarter profit drops 27.5% |  Reuters

در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و کارخانه های تولید مواد پتروشیمی، بسیاری از خطوط تولید از کار افتاده و کارگران بیکار یا خانه نشین شده اند. شرکت BYD که بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در چین محصوب می شود، تیراژ تولید خود را در مدل های مختلف تولیدی، بین ۲ الی ۳ هزار دستگاه در روز کاهش داده است.

«لیان یوبو» معاون مدیرعامل بی وای دی نیز طی سخنانی اعلام کرده که بین ۲۰ الی ۳۰ درصد از کارکنان این شرکت به مرخصی اجباری خانگی فرستاده شده اند. وی همچنین گفت که تعداد خودروهای تولیدی این شرکت در طول ماه، بین ۲۰ الی ۳۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. شرکت «جایکشین» نیز اعلام کرده که بخشی از کارکنان خود را تا پس از سال نو چینی (۲۱ الی ۲۷ ژانویه) به مرخصی اجباری فرستاده است.

در همین حال، وب سایت «سکیوریتیز دیلی» وابسته به گروه رسانه ای دولتی «هِنان دیلی» نیز هفته گذشته از تعطیلی ۶۰ درصد کارخانه های پارچه بافی در استان های گوآنگ دونگ، ژجیانگ و شاندگ دونگ خبر داده و نوشت که این کارخانه ها بسیاری از کارگران خود را روانه مرخصی اجباری کرده اند.

امکان ریزش بازارهای جهانی وجود دارد

Stock Market Tips: What not to do when the stock market is falling - The  Economic Times

از آنجاکه نقش چین در اقتصاد جهان به ویژه در برخی بازارها از جمله طلا، نفت، مواد آلی، پتروشیمی، پلاتین، تیتانیوم، مس، نقره و ... را نمی توان نادیده گرفت، در صورت وخامت بیشتر اوضاع اقتصادی در این کشور، امکان ریزش بازارها طی روزهای آتی به ویژه ایام پس از تعطیلات کریسمس و بازگشایی بازارهای جهانی وجود دارد.

لذا پیشنهاد می شود دستکم طی یک ماه آینده، علاوه بر آخرین خبرهای کرونایی چین و دیگر کشورهای صنعتی به ویژه اتحادیه اروپا، آخرین خبرهای مربوط به جلسات آتی فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا را نیز رصد نمایید تا تصمیم گیری درستی در خصوص دارایی های مورد معامله خود داشته باشید.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha