۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
انتشار «بولتن بازار سرمایه اسلامی» با موضوع ریپو

انتشار «بولتن بازار سرمایه اسلامی» با موضوع ریپو

سی و یکمین بولتن داخلی بازار سرمایه اسلامی منتشر شد. این بولتن حاوی مقاله‌ها و یادداشت‌هایی با موضوع توافقنامه بازخرید اوراق بهادار (ریپو) است.

به گزارش بازار، سی و یکمین بولتن داخلی بازار سرمایه اسلامی منتشر شد. این بولتن حاوی مقاله‌ها و یادداشت‌هایی با موضوع توافقنامه بازخرید اوراق بهادار (ریپو) است.

در بخشی از این بولتن می خوانیم:

قرارداد ریپو در ایران عمدتا در بازار بین بانکی کاربرد دارد. بازار بین بانکی محل عرضه و تقاضای وجوه اضافه بانک ها و مؤسسه های مالی برای یکدیگر است. این بازار با هدف تأمین مالی کوتاه مدت بانک‌ها جهت مدیریت نقدینگی استفاده می‌شود. دستورالعمل تشکیل بازار بین بانکی در سال ۱۳۸۳ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و در سال ۱۳۸۷ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. برای اولین بار در ایران قرارداد ریپو در ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹ توسط بانک مرکزی برای عملیات بازارباز اجرایی شد. شورای فقهی بانکی مرکزی استفاده از «توافق بازخرید منطبق با شریعت» در بازار بین بانکی را با لحاظ شرایطی مجاز دانست.

در این شیوه بانک مرکزی جهت افزایش ذخایر در بازار بین بانکی، اوراق بهادار را به صورت نقدی می خرد و در معامله با فروشنده اوراق شرط می کند که پس از مدت زمانی مشخص همان اوراق را از بانک مرکزی به قیمت مورد توافق بخرد در زمانی که هدف کاهش عرضه ذخایر باشد نیز بانک مرکزی اوراق را با تعهد به خرید آن‌ها در آینده می فروشد.»

عمده تاثیر ریپو در بازار سرمایه، تامین مالی است و کمیته ‌فقهی ‌سازمان‌ بورس‌ و ‌اوراق ‌بهادار ‌استفاده‌ از ‌مدل‌ تأمین ‌مالی ‌ریپو را در ‌صورتی ‌صحیح‌ دانسته‌ که ‌فاصله‌ قیمتی ‌میان ‌اختیارهای ‌خریدوفروش ‌به‌ حدی ‌بوده ‌که ‌احتمال ‌وقوع ‌قیمت ‌سهام‌ در ‌آن ‌فاصله ‌از ‌دید کارشناسان‌ ‌ قابل اعتنا ‌ و یا ‌فاصله‌ زمانی‌ ‌میان ‌دو ‌اختیار ‌به‌ نحوی ‌باشد ‌که ‌از ‌دید ‌کارشناسان‌ احتمال ‌عدم ‌ اعمال ‌اختیار قابل اعتنا ‌باشد. ‌

برای مشاهده این بولتن، اینجا را کلیک کنید.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha