۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
استان سمنان مجری «طرح افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی» شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

استان سمنان مجری «طرح افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی» شد

سمنان- قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سمنان مجری طرح افزایش بهره‌وری تولیدات زراعی و باغی شد، گفت: توسعه الگوی کشت مهمترین رکن اجرای این طرح است.

محمدرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره الگوی کشت و ضرورت آن در استان سمنان بیان کرد: با توجه به محدودیت های اقلیمی که در استان با آن روبرو هستیم به خصوص خشکسالی های مکرر و بیلان منفی آب در دشت ها و ضرورت و نیاز پایداری تولیدات محصولات کشاورزی اجرای الگوی کشت به عنوان یک ضرورت از دهه های قبل مطرح بوده و در برنامه های توسعه ای پنج ساله کشور همواره ذکر می شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، موضوع الگوی کشت عملیاتی شده و لازم است با توجه به الگوهایی که در دنیا برای کشت محصولات زراعی و باغی مورد تائید قرار گرفته، طرح های متناسب در کشورمان ارائه شود، افزود: با توجه به منابع اقلیمی، کیفیت آب و خاک و منابع زیستی و سیاست های دولت و عوامل اجتماعی می بایست به سمت الگوی کشت حرکت می کردیم که برای این امر سندی تدوین شده است.

افزایش راندمان آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در این بخش موضوع کاهش مصرف آب به مثابه نخستین اولویت همانطور که در اسناد بالادستی نیز ذکر شده، مطرح می شود، افزود: آب قابل برنامه ریزی از جمله موضوعات مهم در توسعه الگوی کشت محسوب می شود و در کنار آن توسعه کشت پائیزه برای پایداری تولید کشاورزی از دیگر موضوعاتی است که انجام آنها در اسناد بالادستی نیز مورد تاکید قرار دارد.

قاسمی درباره کیفیت اجرای الگوی کشت در استان سمنان ابراز داشت: ورود به کشت نباتات علوفه‌ای با رویکرد علوفه کم آب بر و جدید و توسعه کشت دانه های روغنی و همچنین تغییر کشت های کم بازده از دیگر نکاتی است که در این الگوی کشت دیده شده است.

آب قابل برنامه ریزی از جمله موضوعات مهم در توسعه الگوی کشت محسوب می شود

وی با بیان اینکه از جمله دیگر موضوعاتی که در الگوی کشت دیده شده، افزایش راندمان آبیاری و توسعه کشت در فضاهای بسته است، گفت: در این زمینه توسعه کشت های جدید به خصوص علوفه هایی که تولیدشان نیازمند آب کمتری است مد نظر قرار گرفته است.

افزایش بهره وری تولیدات زراعی و باغی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه بیان کرد: انتخاب سمنان به عنوان استان مجری طرح افزایش بهره وری تولیدات زراعی و باغی در سند الگوی کشت نشان می دهد که این استان دارای ظرفیت های خوبی در زمینه الگوی کشت است و باید این موضوع را مد نظر قرار داد که توسعه این نوع کشت در واقع یک ضرورت است.

قاسمی با بیان اینکه طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی از سند الگوی کشت و افزایش بهره‌وری استان رونمایی شد، گفت: تامین غذا و انواع تولیدات کشاورزی از جمله اساسی ترین سیاست های دولت در زمینه تولید پایدار کشاورزی است که در الگوی کشت نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه الگوی کشت همچنین به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم بهره وروی کشت را افزایش دهیم و در این راستا با توجه به شعار سال، مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانش بنیان ها نیز کمک گرفته خواهد شد، افزود: ارتقای بهره وری به ارتقای کیفی و کمی تولیدات کشاورزی استان منجر می شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha