۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
تب دیده شدن با بورس

تب دیده شدن با بورس

این روزها بحث برای رشد بورس بسیار داغ شده و نقد محافل رسمی و غیر رسمی است و هر فردی می‌خواهد درباره بورس اظهار نظر کند. انتقاد از این شرایط و ضرورت نگاه کارشناسانه به بورس، موضوع یادداشتی است که «بازار» بدان پرداخته است.

وحید بلالی؛ بازار_ این روزها بحث برای رشد بورس بسیار داغ شده و نقد محافل رسمی و غیر رسمی است، رسانه ملی برای اینکه از رسانه ها و فضای مجازی عقب نماند سعی دارد که درباره بورس اظهارنظرهایی کند، مطالعات نشان داده که برنامه های رسانه ملی در این باره به چند سطح، تخصصی، غیرتخصصی و عوامانه دسته بندی شده و در این میان سطح عوامانه برنامه سازی درباره بورس به شبکه افق رسیده است، شبکه های دیگر سیما با دعوت کردن از کارشناسان خبره و آنهایی که حداقل چندین سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه دارندبازار را بررسی می کنند، اما شبکه افق با کارشناسانی در این باره گفتگو می کند که مشخص است تسلط چندانی در بازار سرمایه ندارند.

بررسی بازار بورس بدون اطلاع از وضعیت بازار 

حجت عبدالملکی به برنامه مثبت مکث شبکه افق آمده و حباب شرکت های کوچک بورسی را به کل بازار سرمایه عمومیت داده و کسی هم نیست که از او بپرسد مبنای این ادعای وی چیست؟ زیرا در برابر آن مجری به نام نادر طالب زاده است که از مباحث بازار سرمایه بیاطلاع بوده و فقط میخواهد برای بازار سرمایه برنامه تولیدکند زیرا بورس این روزها در بین مردم طرفدار پیدا کرده و اقبال عمومی به بورس بالاست. مجری از حجت عبدالملکی نمی پرسد ادعای شما درباره دلار که گفته بودید به زیر پنج هزار تومان می رسد چه شد؟ بر چه اساسی میگویید ریزش بازار قطعی است؟ عوامل مهم بنیادی دیگر را بررسی کرده اید؟ از تاثیر کرونا بر گزارش های ارسالی نمادهای بورسی اطلاع دارید؟ می دانید که افزایش کدهای بورسی با اضافه شدن سهامداران عدالت چه تاثیری می تواند بر عمق بازار گذاشته و رشدهای به شدت امروز را توجیه کند؟ می دانید که بازار اکنون به فکر دلار ۱۷ هزار تومانی و سکه ۷ میلیونی است و بخش بسیاری از این حباب به گفته شما از بین خواهد رفت؟

حتی از نوع ادبیات آقای عبدالملکی پیداست ایشان اطلاعات زیادی درباره بورس نداشته و تنها چند نسبت PبهE و PبهS را یادداشت کرده تا علیه بورس بگوید تا بتواند بیشتر دیده شود، اما از نسبت مهم PEG که نسبت مهمی چون تورم را وارد نسبت P به E می کند حرفی نمی زند، یا نسبت PEGY را که نسبت بسیار مهمی است را حتی اشاره هم نمی کند، نمیتوان درباره بورس صحبت کرد اما ارزش دیگر عوامل نظیر تورم، افزایش نرخ دلار و انتظار تورمی را در آن بررسی نکرد و با سر هم گویی ذهن تازه واردان بورسی را مخدوش کرد؟

 از پنجشنبه تا به امروز واکنش ها به اظهارات غیرکارشناسی عبدالمکی شدت گرفته است،دکتر شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در واکنش به اظهارات عبدالملکی گفت: چرا چشم بسته شاخص کل را مورد تاخت و تاز قرار می دهید؟

مهدی ساسانی دیگر کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت:«این که ذهنت را درگیر اظهارات فردی کنی که مشخص است اطلاعات کافی درباره بورس ندارد وقت تلف کردن است، همین فرد سال قبل ادعای افت دلار به پنج هزار تومان را کرده بود و اکنون برای دیده شدن علیه بورس حرف می زند.» یاسر فلاح مدیر روابط عمومی بورس هم در واکنش به این برنامه تلویزیونی گفته است: یک رسانه و برنامه غیرتخصصی بر طبل بورس هراسی می کوبد، کاش به جای ترساندن مردم راه و روش درست سهامدار شدن و سهامدار ماندن را آموزش میدادید وجوه مثبت این اتفاق تاریخی و اعتماد به بورس را قدر بدانید.

تشبیه سازی بورس با موسسات غیر مجاز ؟

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ در رسانه ها به ویژه برنامه مثبت مکث شبکه افق تشبیه سازی ریزش بورس با ورشکست شدن موسسات غیرمجاز اعتباری و قضیه سکه ثامن است و اشاره به ضرر بزرگ فعالان بورسی در آینده نزدیک شده است، ابتدا اینکه اگر فردی در بازار سرمایه نگاه بلند مدت داشته باشد و سهام بنیادی بخرد به هیچ وجه ضرر نخواهد کرد، حتی اگر در بدترین حالت ممکن فرد سهام شرکت هایی را خریده باشد که حباب داشته باشند طولی نخواهد کشید با اصلاح حداکثر یک تا دو ساله آن نماد باز هم به سوددهی برسد، زیرا تورم بالای کشور نشان داده محرک بسیار قوی برای رشد بورس است، در برنامه هایی که درباره بورس و شاخص کل آن ساخته می شود باید به موضوع اصلی اشاره کرد و آن هم تورم بالا در ایران و تاثیر بر رشد شرکت های بزرگ بورسی است، نمی توان تورم اقتصاد ایران را داشته و از بازار سرمایه توقع روند رشدی معمولی را داشت.

تخریب بورس به نفع هیچ فرد یا گروهی نبوده زیرا با ریزش بورس بازارهای موازی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و اوضاع مردم به شدت بدتر از امروز خواهد شد.

کد خبر: ۱۹٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      فقط ایشون نیست که از ریزش بورس صحبت کرده خیلی از کارشناسان مثل مستخدمین حسینی که قبلا مسئول بورس بوده همین صحبت ها رو کردند و البته صحبت هاشون درست از آب دراومد