۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
قطعی گاز جایگاه های سی ان جی در راه است| احتمال افزایش مصرف ۵ تا ۱۰ میلیون لیتری بنزین
رییس اتحادیه جایگاه داران سی ان جی در گفتگو با بازار:

قطعی گاز جایگاه های سی ان جی در راه است| احتمال افزایش مصرف ۵ تا ۱۰ میلیون لیتری بنزین

دادرس رییس اتحادیه جایگاه داران سی ان جی گفت: شرکت گاز طی ابلاغیه ای اعلام کرده که گاز جایگاه دارها از این هفته قطع خواهد شد. این قطعی گاز مصرف بنزین را بین ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در روزهایی که مصرف بنزین از مرز هشدار رد شده، شرکت گاز قصد دارد که گاز جایگاه های سی ان جی را قطع کند. آنگونه که اردشیر دادرس به بازار می گوید: شرکت گاز طی ابلاغیه ای اعلام کرده که به دلیل کمبود و کسری تولید گاز جایگاه سی ان جی را از این هفته قطع خواهد شد. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که مصرف بنزین در کشور حدود ۱.۵ میلیون لیتر از تولید آن بیشتر است که به این ترتیب با ادام سرما باید شاهد افزایش قیمت حمل و نقل برای خودرو های شخصی نیز بود.

به گفته او، قطع گاز جایگاه های سی ان جی به طور قطع بین ۵ تا ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور را افزایش خواهد داد و تبعات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

قطع گاز جایگاه های سی ان جی به طور قطع بین ۵ تا ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور را افزایش خواهد داد این افزایش مصرف در حالی رخ می دهد که کشور با کمبود شدید بنزین دست و پنجه نرم می کند و آلودگی هوا نفس بسیاری از شهرهای کشور را به شماره انداخته است

رییس اتحادیه جایگاه داران سی ان جی با بیان اینکه سهم این صنعت از مصرف گاز کشور حدود ۳ درصد است، افزود: در حالی شرکت گاز چنین تصمیمی را گرفته که در ماه گذشته حدود ۲۴ روز وضعیت ناسالم داشته اند. به عبارت دیگر خود دولت نیز با سیاست گذاری اشتباه شرایط را برای افزایش آلایندگی هوا فراهم می کند. این در حالی است که با توجه به شرایط بحرانی در مصرف بنزین و کمبود سوخت و وضعیت آلایندگی دولت باید به دنبال راه کاری برای افزایش مصرف سی ان جی در کشور و افزایش سهم این سوخت در سبد مصرفی کشور باشد.

دادرس ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور مصرف می شود این در حالی است که قابلیت افزایش مصرف در این حوزه تا ۴۰ میلیون متر مکعب را هم داریم.

او با بیان اینکه شرایط در صنعت سی ان جی قابل مقایسه با صنایعی همچون فولاد، سیمان یا پتروشیمی نیست، اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین مصرف کنندگان سی ان جی تاکسی دار ها، رانندگان آژانس ها و تاکسی های اینترنتی و دهک های پایین درآمدی هستند که استفاده از سوخت بنزین برای آنها هزینه زیادی می تراشد و به طور قطع مشکل زا خواهد بود.

سهم صنعت سی ان جی از سبد مصرفی گاز کشور حدود ۳ درصد است. شرکت گاز اگر بخواهد گاز این بخش را قطع کند تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فراوانی را به همراه خواهد داشت

رییس اتحادیه جایگاه داران همچنین با اشاره به کمبود گاز در کشور، گفت: متاسفانه مسئولین دولت ۹ ماه سال در خواب هستند و یک دفعه بیدار می شوند و می خواهند عرضه و تقاضا را با قطعی گاز واحدهای تولیدی و خدماتی مدیریت کنند.

دادرس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در سال های گذشته هم گاز جایگاه های سی ان جی در فصل زمستان قطع می شده، گفت: در سال های گذشته هم شاهد این فاجعه بودیم اما معمولا قطعی ها به صورت موقتی بوده است. اما آنگونه که از ابلاغیه شرکت گاز پیداست قطعی گازی که امسال قرار است اتفاق بیافتد گسترده تر و به صورت طولانی تر خواهد بود.

رئیس هیات انجمن کارفرمایان سی ان جی با اعلام اینکه ۲۰ درصد خودروهای کشور دوگانه سوز هستند؛ گفت: بیش از ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه‌سوز و ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی. ان. جی در کشور فعال است که با توجه به ضریب نفوذ شهری ۹۸ درصد و روستایی ۹۰ درصد شبکه گاز در کشور، می‌توان از این ظرفیت برای توسعه صنعت سی. ان. جی و ارتقا آن کمک گرفت.

کد خبر: ۱۹۶٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha