۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
لزوم اصلاح نگاه حاکمیت به موضوع اکتشافات معدنی
رییس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد

لزوم اصلاح نگاه حاکمیت به موضوع اکتشافات معدنی

اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروز نیازمند اصلاح نگاه حاکمیت به موضوع اکتشافات معدنی هستیم.

به گزارش بازار، مهرداد اکبریان افزود: اکتشاف یک کار کلان ملی است و نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری محسوب می‌شود و این سرمایه گذاری فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه می‌تواند جنبه‌های مختلف و حتی جنبه سیاسی داشته باشد.

وی گفت: وقتی شناخت دقیقی از ذخایر معدنی کشور داشته باشیم، هر چند برخی مواد معدنی قابلیت استفاده برای امروز نداشته باشند، اما همچون ذخایر نفت و گاز به عنوان پشتوانه کلان آینده کشور محسوب می‌شوند، می‌توانند برای برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار بگیرند.

این مقام صنفی تاکید کرد:بدون شک اکتشافی که بر اساس نیاز روز انجام شود نتیجه بهتری برای فراوری نهایی مواد معدنی خواهد داشت.

اکبریان با اشاره پیشرو بودن کشور کانادا در زمینه برنامه ریزی برای اکتشاف افزود: این کشور همه عرصه‌های معدنی خود را سه بار شناسایی کرده، در حالی که ۱۰ درصد معادن ما اکتشاف شده است.

وی ادامه‌داد: به روز نبودن و قدیمی بودن ماشین الات و نرم افزارها که عمدتا مربوط به دهه‌های گذشته است را نیز باید به مشکلات موجود در این زمینه افزود.

رییس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: موضوع اکتشافات از سویی به حاکمیت هم برمی گردد و باید برای آن ازنظر مالی، اعتباری و حتی سیاسی هزینه کند؛ همان طور که کشورهای پیشروی معدنی در این زمینه کارهای کلانی انجام داده‌اند.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط درست بین مکتشفان ایرانی و جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: این گونه اقدامات، انجام کارهای زمان بر و پر هزینه اکتشافی را ممکن می‌کند، زیرا اکتشاف در ذات خود هزینه بالای سرمایه گذاری را به دنبال دارد.

اکبریان خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، بخشی از مطالعات اولیه اکتشافی در قانون بر عهده حاکمیت و دولت قرار داده شده که باید با شرایط امن و با دقت بالا تهیه شود و آن‌ها را در اختیار مکتشفان بعدی (که بخش عمده آن از مردم باید باشد) قرار دهند.

این مقام صنفی افزود: وقتی به سال‌های گذشته و عملکرد دولت‌های مختلف برمی گردیم، مردم، مکتشافان و بهره برداران بخش خصوصی رضایت چندانی ندارندو احساس می‌شود به عنوان مشتریان درجه ۲ و ۳ به آنان نگاه شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در دیگر کشورها، اکتشافات فراتر از یک موضوع معدنی است و حتی سازمان‌هایی مثل زلزله شناسی، مقابله با بحران‌های طبیعی، اکتشافات نفتی، امور آب و ... در قالب یک سازمان به آن می‌پردازند.

اکبریان گفت: زمانی که اکتشاف انجام می‌شود، به عنوان اکتشاف عام محسوب شده و همه مواد معدنی که کشف شده مطابق با اولویت‌های آن کشور بین سرمایه گذاران مختلف تقسیم می‌شود و حتی اطلاعات مربوطه درقالب کتابچه‌هایی دراختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می‌گیرد؛ اما در همه سال‌های گذشته از این موضوع غفلت کرده ایم.

وی با اشاره به خواسته فعالان معدنی، گفت: نمی‌شود صنایع معدنی را توسعه داد، ظرفیت‌های تولید فولاد و صنایع معدنی را افزایش داد، اما به موضوع اکتشافات معدنی بی توجه بود؛ زیرا درصورت تداوم این رویه، صنعتی که ایجاد شده و توسعه می‌یابد توان رقابت پذیری با محصولات خارجی را ندارد.

کد خبر: ۱۹۶٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha