۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
پیش بینی بازار فارکس در سال ۲۰۲۳| کدام ارزها بیشترین رشد احتمالی را خواهند داشت؟
بازار بررسی کرد؛

پیش بینی بازار فارکس در سال ۲۰۲۳| کدام ارزها بیشترین رشد احتمالی را خواهند داشت؟

در آستانه ورود به سال ۲۰۲۳ بسیاری از فعالان بازارهای مختلف به ویژه فارکس منتظرند تا چشم انداز بازار برای آغاز فصلی جدید روشن تر شده و تریدرها بتوانند با چشمانی باز خرید و فروش خود را انجام دهند.

وحید پورتجریشی؛ بازار: بازار فارکس در سال ۲۰۲۲ بنا به دلایل مختلف یکی از پر فراز و نشیب ترین و البته پر ریسک ترین سال های خود را پشت سر گذاشت. شکل گیری جنگ در اوکراین و ریزش ارزش روبل روسیه، تورم گسترده در اقتصادهای بزرگ جهان به ویزه در آمریکا، چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه کاهش بازدهی اوراق قرضه کشورهای یاد شده از مهمترین دلایل این فراز و نشیب ها محسوب می شوند.

اما اکنون، در آستانه ورود به سال ۲۰۲۳ بسیاری از فعالان بازارهای مختلف به ویژه فارکس منتظرند تا چشم انداز بازار برای آغاز فصلی جدید روشن تر شده و تریدرها بتوانند با چشمانی باز خرید و فروش جفت ارزهای مختلف بازار فارکس را آغاز نمایند.

پیش از پرداختن به ماهیت کلی بازار فارکس در سال آینده میلادی لازم است بدانیم که با توجه به آمارها و پیش بینی های موجود، نرخ تورم سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان شیبی نزولی در پیش خواهد گرفت که در صورت تحقق این مفروض و با توجه به هشدارهای متعدد صادر شده از سوی اقتصاددانان مبنی بر شکل گیری رکود در اقتصاد ایالات متحده در صورت ادامه سیاست فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی، باید شاهد توقف اجرایی سازی این سیاست باشیم.

توجه داشته باشید که هر زمان سیاست افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان به ویژه فدرال رزرو آمریکا، بازارهای مالی با بهبودی چشمگیر مواجه خواهند شد.

نکته دیگر اینکه روند افزایش شاخص و ارزش ارزهای مختلف بازار فارکس با یکدیگر متفاوت بوده و بسته به سیاست های کلان بانک های مرکزی صادر کننده آنها، سرعت و میزان افزایش یا ریزش آنها متغیر خواهد بود. با این فرض، به فهرستی از ارزهای برگزیده بازار فارکس در سال ۲۰۲۳ که بیشترین پتانسیل برای پیشرفت را دارند، اشاره خواهیم کرد.

ین ژاپن

همانطور که می دانیم، ژاپن از معدود اقتصادهای بزرگ جهان به حساب می آید که طی سال ۲۰۲۲ به دلیل مخالفت بانک مرکزی این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی و اتخاذ رویه ای بر خلاف فدرال رزرو آمریکا، شاهد ریزشی بی سابقه در ارزش پول ملی خود یعنی ین بود.

اما آخرین خبرها و تحلیل های پیرامون اقتصاد ژاپن، پیش بینی می شود که بانک مرکزی این کشور نهایتا در سال آینده میلادی زیر بار افزایش نرخ بهره بانکی رفته و «هاروهیکو کورادا» رئیس این بانک نهایتا از مواضع پیشین خود کوتاه بیاید. هرچند این فرآیند ظاهرا از چند روز پیش آغاز شده که طی آن، شاهد افزایش ارزش ین در برابر دلار بوده ایم.

دلار استرالیا

همانطور که می دانیم، اقتصاد استرالیا وابستگی زیادی به اقتصاد چین داشته و بسیاری از موارد اولیه مورد نیاز برای تولید کالا در چین از استرالیا تامین می شود. سیاست های جدید شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سومین دوره ریاست جمهوری خود نشان می دهد که وی علیرغم تاکید بر سیاست قرنطینه های کرونایی موسوم به «کووید صفر»، در تلاش است تا با افزایش تولید و صادرات، وضعیت نابسامان اقتصاد کشورش را ساماندهی کرده و غبار رکود را از چهره بسیاری از صنایع چین مانند فولاد، مسکن، خودروسازی، فناوری اطلاعات و ... بزداید.

در حال حاضر، تنها راه برون رفت از رکورد شکل گرفته در بازار چین، افزایش تولید و صادرات و همچنین دستیابی به منابع انرژی و مواد خام اولیه برای تولید است که سفر رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی و انعقاد قرارداد سنگین نفتی با این کشور نیز در همین راستا انجام شد. لذا، در صورت بهبود وضعیت اقتصاد چین، به طور حتم اقتصاد استرالیا نیز با بهبود چشمگیر مواجه خواهد شد. همچنین، دلار استرالیا پیوندهای عمیقی با بازار بورس جهانی داشته و در صورت توقف اجرایی سازی سیاست افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال ررزرو، این امر نیز فاکتوری مثبت برای اقتصاد استرالیا محسوب می شود.

یورو

همانطور که می دانیم، آغاز و ادامه جنگ در اوکراین در کنار اقتصاد آسیب دیده اروپا از قرنطینه های سنگین کرونایی علاوه بر پرداخت هزینه های سنگین مربوط به تولید و تهیه واکسن کووید، منجر به شکل گیری تورم و رکود اقتصادی گسترده در قاره سبز طی سال جاری شد که نتیجه آن در ریزش ارزش یورو در برابر دلار مشهود بود.

اما در صورت حل و فصل مساله اوکراین در سال جاری، می توان روی آینده یورو حساب ویژه ای باز کرد. همچنین، بانک مرکزی اروپا باید از هم اکنون برای زمستان سال آینده وخرید و پرداخت مبالغ گاز مورد خرید اقدام نماید. همچنین رکود نسبی شکل گرفته در منطقه یورو نیازمند توقف سیاست افزایضش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی اروپا بوده که در این صورت، میزان تقاضا برای یورو در بازار افزایش خواهد یافت. این رخداد می تواند منجر به افزایش ارزش یورو در بازار فارکس شود.

دلار کانادا

دلار کانادا یکی از ارزهایی است که با افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ رشد خوبی خواهد داشت. البته میزان پیشرفت ارز رسمی کانادا ممکن است تا حدی تحت تاثیر انفجار حباب اقتصادی شکل گرفته در بخش های مختلف به ویژه بخش مسکن قرار گرفته و از شیب آن کاسته شود.

با این حال، به طور کلی می توان گفت که علاوه بر نفت، اقتصاد کانادا پیوندهای عمیقی با اقتصاد ایالات متحده داشته و در صورت بهبود شرایط بازار در آمریکا باید در انتظار بهبود وضعیت دلار کانادا باشم.

چراکه بیش از ۷۵ درصد از صادرات کانادا به همسایه جنوبی این کشور یعنی ایالات متحده بوده و بدیهی است که بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در سایه توقف احتمالی سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو تاثیر شگرفی روی اقتصاد کانادا خواهد گذاشت.

دلار آمریکا

مورد آخر در فهرست مورد بررسی ما، دلار آمریکا است و دلیل قرار دادن آن در انتهای این فهرست، اهمیت بی شائبه این ارز در بازار فارکس و همچنین پیوندهای عمیق آن با برخی اقتصادهای بزرگ جهان است که به راحتی آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

دستکم طی یک سال گذشته، شاهد ریزش ارزش اکثر ارزهای جهان در برابر دلار بوده ایم که این موضوع، نه تنها به افزایش و بهبود روند صادرات ایالات متحده، بلکه به افزایش قدرت دلار نیز کمک شایانی خواهد کرد. در سال پیش رو، دولت و نهادهای اقتصادی آمریکا تلاش خواهند کرد تا به جای مبارزه با تورمی که بخش زیادی از آن کنترل شده، به مبارزه با رکود اقتصادی در این کشور بپردازند.

اگرچه فدرال رزرو تاکید زیادی روی ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود طی سال آینده میلادی دارد، اما حقیقت امر این است که بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۲ پنج مرتبه نرخ بهره را به منظور جمع آوری و کاهش نقدینگی در بازار و همچنین افزایش شاخص دلار افزایش داده و جای چندان زیادی برای مانور بیشتر برای این بانک باقی نمانده است.

بدیهی است، در صورت ادامه روند جاری در سال ۲۰۲۳ و عدم توقف یا کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، اقتصاد ایالات متحده با رکود سنگین و افزایش بیکاری روبرو می شود که این امر منجر به کاهش شاخص های مهم اقتصادی همچون اعتماد مصرف کننده، نرخ بیکاری، تولید شغل و دستمزدها خواهد شد که تبعات سنگینی برای دولت ایالات متحده در بر دارد.

بدیهی است، دموکرات ها برای تثبیت قدرت خود در سطح ریاست جمهوری، دستکم از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ باید به فکر افزایش رضایت عمومی و تبلیغات عمومی باشند که سیاست های فعلی فدرال رزرو اجاره چنین کاری را به دنلت بایدن نخواهد داد. لذا بعید است فدرال رزرو فراتر از نیمه نخست سال آینده میلادی، سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود را ادامه دهد.

البته توقف این سیاست جای نگرانی برای ارزش دلار ایجاد نخواهد کرد. چراکه حتی در صورت کاهش شاخص دلار نیز افزایش صادرات و استفاده بیشتر از دلار در معاملات جهانی، این ضعف را برای ارز ملی آمریکا مرتفع خواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۶٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha