۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آموزش و فرهنگسازی؛ پاشنه آشیل درآمدهای مالیاتی اصفهان| خلا بازرسی و فرار مالیاتی مکرر پزشکان
بازار گزارش می دهد؛

آموزش و فرهنگسازی؛ پاشنه آشیل درآمدهای مالیاتی اصفهان| خلا بازرسی و فرار مالیاتی مکرر پزشکان

اصفهان- آموزش و فرهنگسازی این روزها به پاشنه آشیل دریافت مالیات در کشور مبدل شده و در این میان طبق گزارش‌های موجود در سال گذشته میزان فرار مالیاتی در استان اصفهان، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

عارف اصفهانی؛ بازار: امسال تنها در یک فقره فرار مالیاتی که توسط یک متصدی طلا فروشی در اصفهان رخ داد ۳۶ میلیارد ریال فرار مالیاتی رقم خورد؛ اتفاقی که توسط رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان خبرساز شد.

این قصه تکرار فرار مالیاتی در اصفهان است؛ سریالی که گویا تمامی ندارد و سر دراز آن می رسد به شرکتهای کاغذی که از طریق فاکتور سازی و اختلال در نظم اقتصادی به کار خود ادامه می دهند.طبق شواهد سازمان مالیاتی اصفهان، این موضوع شامل شرکت‌هایی است که دفتر کار ندارند و با یک حساب بانکی اقدام به سندسازی برای فرار از مالیات می‌کنند. اقدامی که عمدی و هدفمند توسط یک فرد یا سازمان برای عدم پرداخت مالیات تعیین‌شده‌ای که برای آنها انجام می شود و از آنجا که سرپیچی از پرداخت مالیات، امری غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود، افرادی که مرتکب آن می‌شوند مجرم محسوب شده و مشمول مجازات می‌شوند.

در حال حاضر حدود پنج درصد مالیات کشور توسط استان اصفهان پرداخت می شود که حدود ۶۰ درصد از مالیات استان توسط اشخاص حقوقی، پنج درصد مشاغل و ۱۳ درصد از مالیات‌ها توسط حقوق‌بگیران پرداخت می‌شود و حدود ۲۰ درصد فعالان اقتصادی نیز عوارض مالیات ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان، در گفت و گو با بازار با اشاره به این موضوع اعلام کرد: درصد وصول مالیات در کشور ما بسیار پایین است.

عباس مزیکی افزود: در رابطه با پرداخت مالیات ما نیازمند فرهنگسازی و آموزش هستیم به این خاطر که برخی افراد عقیده دارند که نباید مالیات پرداخت کرد و از این لحاظ ما نیازمند تدابیر لازم هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که وضعیت اصفهان در پرداخت مالیات به چه شکل است به خبرنگار بازار گفت: در این راستا تاکنون ۹۸ درصد دستگاه پوز ساماندهی شده و حدود ۵.۱ درصد باقی مانده مربوط به مراکز خاص با حساسیت‌های ویژه است که باید با احتیاط به سراغ آنها رفت، همچنین ساماندهی حساب‌های بانکی در حال انجام است و تأکید می‌شود که مردم حساب‌های تجاری و غیرتجاری را تفکیک کنند، چراکه حساب‌های تجاری در محاسبات مالیاتی استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: مباحث مالیاتی به آموزش‌های بیشتری نیاز دارد و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و رویکرد جدید دولت به مالیات را به افراد آموخت‌، به این خاطر که پاک‌ترین و پایدارترین درآمد دولت، مالیات ستانی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

مزیکی افزود: برای افزایش درآمدهای مالیاتی در حال حاضر بهترین روش همان ساماندهی حساب‌ها و شناسایی فرارهای مالیاتی است.

شناسایی مبادی فرار

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: به این ترتیب باید حساب‌های اجاره‌ای و سایر روش‌های فرارمالیاتی شناسایی شود و برخی افراد که گردش‌های مالی قابل‌توجهی داشته و پرونده مالیاتی آنها هنوز تشکیل نشده است باید از آنها مالیات اخذ شود.

جامعه پزشکی و بقیه فعالان اقتصادی با درخواست وجه نقد و اعلام شماره‌حساب، برای مردم ایجاد مشکل نکنند و اجازه دهند جامعه به‌خوبی از خدمات الکترونیک استفاده کنند

مزیکی اقدام دیگر سازمان مالیاتی را جمع‌آوری اطلاعات قرض‌الحسنه‌ها دانست و اظهار داشت: پس از توجه به داده‌های نظام بانکی، توجه به این مراکز بیشتر شده بود، بنابراین مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۵۲۶ گزارش فرار مالیاتی و تخلفات را ثبت کنند و همراهی بسیار خوبی با سازمان مالیاتی داشته باشند.

او همچنین از جامعه پزشکی و بقیه فعالان اقتصادی درخواست کرد با درخواست وجه نقد و اعلام شماره‌حساب، برای مردم ایجاد مشکل نکنند و اجازه دهند جامعه به‌خوبی از خدمات الکترونیک استفاده کند.

پایانی بر فرار مالیاتی

در این ارتباط رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در گفت و گو با بازار اظهار داشت: در این زمینه و برای پایان دادن به فرارهای مالیاتی در اصفهان تصمیم بر این شده که تمامی حساب ها بروز رسانی شود و تمام حساب ها برای سیستم مالیاتی قابل بررسی باشد تا عملا شاهد فرار مالیاتی در اصفهان نباشیم.

رسول جهانگیری افزود: افراد یک حساب شخصی دارند که با آن معاملات شخصیشان مثل خودرو، خانه مسکونی و غیره خود را خرید و فروش می کنند که مستندات آن وجود دارد و در آینده با به روز رسانی سیستم مالیاتی اگر فرد در حساب تجاری خود قصور کند قابل بررسی و راستی آزمایی خواهد بود و به این طریق فرار مالیاتی به وجود نمی آید و با به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در شرایط حاضر سیستم اصناف ما سنتی عمل می کند و کسب و کارهای خرد اقتصادی در این شرایط بی ثبات بوده و با مشکل عدم شفافیت روبرو هستند پس در این شرایط چه تدابیری اندیشیده شده است اظهار داشت: در حال به روزرسانی کسبه هستیم. تمام کسبه باید دستگاه پوز متصل به سامانه جامع مالیات را داشته باشند، با توجه به اینکه در این زمینه مشاغل به ترتیب اولویت‌بندی شده‌اند و مشاغل آرام‌آرام به این سامانه متصل می‌شوند و مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت.

کسب و کارهایی که سنتی است

رئیس اتاق اصناف اصفهان اضافه کرد: در کشورهای اروپایی مطابق استاندارد در قبال ۴۰۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، در حالی که در ایران به ازای هر ۴۰ نفر یک واحد صنفی و در اصفهان به ازای هر ۲۰ نفر، یک واحد صنفی وجود دارد که اکثر آنها به شکل سنتی کسب و کار می کنند و باید به روزرسانی شوند و پس از به روزرسانی همانطور که اشاره شد شاهد کمترین فرار مالیاتی خواهیم بود.

فرهنگسازی، شاه‌کلید و آموزش پاشنه آشیل فرارهای مالیاتی است؛ زمانی فرهنگ مالیاتی در کشور نهادینه می‌شود که مالیات ‌دهنده باور بر صرف پول پرداختی در راستای رفاه و خدمات‌رسانی داشته باشد

اما رسول خیری، کارشناس مالی، در گفت و گو با بازار، نظری خلاف این موضوع دارد. این کارشناس معتقد است: فرهنگسازی، شاه‌کلید و آموزش پاشنه آشیل فرارهای مالیاتی است و جزو تغییر رفتار مالیاتی افراد یک کشور به شمار می‌آید و زمانی فرهنگ مالیاتی در کشور نهادینه می‌شود که مالیات ‌دهنده باور بر صرف پول پرداختی در راستای رفاه و خدمات‌رسانی داشته باشد و این اطمینان برای او ایجاد شود که پول پرداخت‌شده او صرف آرامش و رفاه خودشان می‌شود.

وی افزود: هر چه شکاف اقتصادی در جامعه بیشتر باشد مردم کمتر به شفافیت مالیاتی پی می برند و به همین خاطر راهکارهای متعددی برای ارتقای فرهنگ مالیاتی همچون آموزش، ساده‌سازی قوانین مالیاتی، عدالت مالیاتی، تبلیغات، تشویق به سرمایه‌گذاری و... اقداماتی است که می توان مرحله به مرحله به شکل منسجم در جامعه پیاده کرد تا مردم وظیفه خود بدانند که مالیات بدهند با توجه به اینکه به عینه در اصفهان مشاهده می شود که برخی از پزشکان و مشاغل دیگر هنوز زیربار مالیات نرفته اند و مالیات پرداخت نمی کنند و حتی دستگاه پوز هم اگر داشته باشند از آن استفاده نمی کنند.

این همان موضوعی است که مورد انتقاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان هم هست.

خلا بازرسی و فرار مالیاتی پزشکان

محمدرضا فلاح عضو شورای شهر اصفهان در این رابطه به بازار گفت: متاسفانه در موارد زیادی دیده شده که مدیران ما به شکل درستی عمل نمی کنند و مردم از اینکه پزشکان و برخی از کسبه مالیات نمی دهند ناراحت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قوانین را به شکل درستی اجرا کنیم تا کسی نتواند از مالیات فرار کند، تاکید کرد: مدیران ما باید قوانین را بومی سازی کنند و در این رابطه انعطاف نشان ندهند بلکه با برخورد درست رضایتمندی مردم را ایجاد کنند.

فلاح افزود: بسیاری این اعتراض را دارند که چرا در حالی که پزشکان دستگاه پوز دارند اما از آن استفاده نمی کنند و فرد بیمار باید به دنبال پول نقد باشد؟

فلاح تصریح کرد: اتاق اصناف باید به این موضوع رسیدگی کند.

مالیات از منابع مهم دولت به شمار می‌رود و ثبات و تداوم وصول مالیات، موجب ثبات در برنامه‌ریزی دولت برای ارایه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه‌های گوناگون می‌شود. در این میان، توسعه فرهنگی به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه است که باید در اصفهان که به عنوان قطب فرهنگ و صنعت کشور به شمار می رود نهادینه شود تا دیگر شاهد پرونده های فرار مالیاتی در اصفهان نباشیم و اقتصاد اصفهان متکی بر اقتصادی سالم و به دور از عدم شفافیت باشد.

کد خبر: ۱۹۵٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha