۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
تغییر پهنه بندی حوادث در مازندران؛ دیروز سیل امروز رانش
بازار گزارش می‌دهد؛

تغییر پهنه بندی حوادث در مازندران؛ دیروز سیل امروز رانش

ساری- تغییر پهنه بندی حوادث از سیل به رانش و تشدید آن در سال جدید، تارنمای جدیدی از مخاطرات و بحران را فراروی استان پرحادثه مازندران گشوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها- مازندران نوروز امسال را با حادثه سقوط و ریزش سنگ در پیت سرا، تحویل کرد و رانش‌های مکرر در حاشیه راه‌ها، گلندرود نور، آزادراه چالوس – مرزن آباد، دراسله و محور سوادکوه، جاده‌های هراز و کندوان خسارت‌های کلانی بر زیرساخت‌های این استان وارد کرده است.

وقوع ۳۰۰ رانش در حاشیه راه‌ها و مناطق مختلف استان مازندران نشان از تغییر نقشه بروز حوادث از سیل به سمت زمین‌لغزش و رانش دارد که وقوع این حوادث، نتیجه دخالت‌های غیر کارشناسی و تخریب‌گر انسان در طبیعت است.

سست شدن لایه‌های زمین، نفوذ زیاد آب براثر بارندگی‌های مداوم و شدید، اثر فعالیت‌های عمرانی و راه‌سازی، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرقانونی ازجمله عواملی است که روند رانش و ریزش‌ها را در مازندران صعودی و پرشتاب کرده است.

تغییر مسیر حرکت روان آب‌ها و تغییر زهکش‌های طبیعی طی سالیان سال ازجمله عوامل افزایش تعداد رانش‌ها در سال‌های اخیر است

حسین محمدی استاد دانشگاه در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، تخریب عرصه‌های طبیعی و طبیعت به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و فعالیت‌های غیر کارشناسی عمرانی را ازجمله دلایل بروز مکرر رانش‌ها در استان بیان می‌کند و می‌گوید: تغییر مسیر حرکت روان آب‌ها و تغییر زهکش‌های طبیعی طی سالیان سال ازجمله عوامل افزایش تعداد رانش‌ها در سال‌های اخیر است.

وی ردپای ساخت‌وسازهای غیرقانونی و بی‌رویه در بستر رودخانه‌ها و حاشیه جنگل‌ها در مناطق مختلف استان را در بروز حوادث و مخاطرات طبیعی مؤثر دانست و ادامه داد: رانش و فرونشست زمین در مناطق مختلف استان همواره در حال گسترش است و این حوادث درپی برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و کاهش سطح تراز آب‌ها رخ می‌دهد.

وی با اظهار اینکه بسیاری از مناطق مازندران از غرب تا شرق مستعد بروز رانش و لغزش است، به جنس خاک اشاره می‌کند و می‌گوید: ماسه‌ای بودن خاک شرایط ایجاد رانش‌ها را تشدید می‌کند.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه مخاطرات طبیعی و رانش در هر منطقه‌ استان باید به‌صورت جداگانه موردبررسی و مطالعه قرار گیرد زیرا نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام آن‌ها پیچید، ادامه می‌دهد: جدای از جنس خاک، برای اجرای پروژه‌ها باید بررسی لازم صورت گیرد که اجرای آنچه تأثیر و فشاری بر خاک منطقه وارد می‌کند زیرا بسیاری از رانش‌ها نتیجه اجرای پروژه‌های مختلف است.

همچنین محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مازندران استان پرمسئله ازنظر لغزش، سیل و دیگر حوادث است، اظهار داشت: حوادث و مخاطرات طبیعی در تمام مناطق استان رخ می‌دهد و نمی‌توان با اقدامات وطرح های فیزیکی جلوی همه آن را گرفت بلکه باید مطالعات دقیقی صورت گیرد.

وی با اظهار اینکه بسیاری از سیلاب‌ها روی منابع موجود تأثیر می‌گذارند و منجر به تخریب سردهنه های کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: ازاین‌رو باید در تثبیت پذیری برای کاهش حجم آسیب‌پذیری برنامه‌ریزی کنیم و لازمه کار این است که در توزیع اعتبارات مدیریت بحران، اولویت‌گذاری شود.

تهیه طرح تفصیلی مدیریت بحران

وی خواستار تهیه طرح تفصیلی مدیریت بحران در استان شد و گفت: در بحث بحران و اجرای پروژه‌ها باید به نظرات کارشناسی دستگاه‌ها توجه شود و در حال حاضر شاهدیم دستگاهی خاص بدون توجه به نظرات کارشناسی خواهان اجرای پروژه‌های خود است.

وضعیت و موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی مازندران با ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌هایش، این استان را بیش از دیگر مناطق مستعد حوادثی نظیر رانش، زمین‌لغزش، ریزش سنگ و غیره کرده است، به‌گونه‌ای که در سال جاری وقوع ۳۰۰ رانش در حاشیه راه‌ها خسارت ۸۰۰ میلیاردی وارد کرده است.

از سوی دیگر به گفته علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، وضعیت طبیعی منطقه، نزدیکی رشته‌کوه البرز با سواحل سبب بروز شرایط اقلیمی خاصی می‌شود که این عوامل مخاطراتی نظیر ریزش سنگ را تشدید می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۵۰ درصد استان در محدوده مرطوب، ۲۷ درصد در مناطق نیمه مرطوب، سه درصد مناطق مدیترانه واقع‌شده است، ادامه می‌دهد: توجه به حوادث و مخاطراتی نظیر رانش بدون در نظر گرفتن موقعیت هر منطقه مقدور نیست.

وی مجموع حوادث طبیعی شامل، سیل، بارندگی، رانش و دیگر حوادث طبیعی از ماه اسفند تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال به حوزه‌های مختلف در استان خسارت وارد کرده است و این حوادث طبیعی شامل، بارندگی، رانش‌های گلندرود، نور، سوادکوه و غیره بوده که به حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، مسکن و زیرساخت‌ها ۳۹۱ میلیارد تومان خسارت زده است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران خسارت‌ها در بخش مسکن، کشاورزی و زیرساخت‌ها تسهیلات و اعتبارات بلاعوض داده‌شده است، افزود: به‌عنوان نمونه در حوزه کشاورزی ۸۵ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض پرداخت‌شده است.

متأسفانه شاهد تغییر حوادث از سیل به سمت رانش زمین در استان هستیم و شمار رانش‌ها در استان افزایش‌یافته است

احمدی بابیان اینکه میزان خسارت‌های ناشی از رانش زمین در استان رو به افزایش است، افزود: متأسفانه شاهد تغییر حوادث از سیل به سمت رانش زمین در استان هستیم و شمار رانش‌ها در استان افزایش‌یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران، این خسارت‌ها را ناشی از دخالت انسان و تخریب طبیعت، قطع درختان، فرسایش خاک و غیره برشمرد و گفت: در جلسه مدیریت بحران مقرر شد یک اعتبارات پژوهشی برای انجام تحقیقات در این بخش هزینه و صرف شود.

 به گزارش بازار، ریزش و رانش کابوس دائمی حاشیه‌نشینان راه‌های ارتباطی مازندران ازجمله آزادراه تهران شمال است و آب‌های سطحی، نگرانی‌ها را درزمینهٔ ایجاد رانش و ریزش در این مناطق تشدید کرده است.

مطالعات رفتارسنجی توده‌های لرزشی برای پیشگیری از حوادث و تثبیت خاک و جلوگیری از رانش و ریزش، لق گیری سنگ‌های موجود، توجه به طرح‌های کارشناسی و تأمین اعتبارت ویژه مدیریت بحران می‌تواند مازندران را تا حدودی از دست رانش‌های بی‌رویه و متعدد خلاص کند.

کد خبر: ۱۹٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha