۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
صنایع‌دستی درگیر بی‌ثباتی اقتصادی| تولیدکننده داخلی نیاز به حمایت دارد
در گفت‌وگو با زوج کارآفرین مطرح شد؛

صنایع‌دستی درگیر بی‌ثباتی اقتصادی| تولیدکننده داخلی نیاز به حمایت دارد

مشهد-از آنجا که صنایع‌دستی صنعتی چندبعدی و یا چندوجهی است لذا غیر از جنبه‌های ‏هنری و فرهنگی ازنظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ازآنجاکه در فعالیت‌های مربوط به صنایع‌دستی نیازی به کارشناس خارجی نیست ‏و مواد اولیه مورداستفاده معمولاً از مواد ساده و در دسترس تشکیل می‌گردد لذا ویژگی‌های بارز و انکارناپذیر این هنر صنعت باعث شده که تمامی کشورها، چه ‏کشورهای درحال‌توسعه و یا کشورهای پیشرفته ناگزیر ازلحاظ کردن نقش این صنعت در ‏برنامه‌های اقتصادی اجتماعی خود باشند.‏

فعالیت‌های صنایع‌دستی در قالب طرح های مساغل خانگی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های فن ساده و بهره‌گیری ‏از ابزارها و وسایل فنّاورانه آسان، به‌گونه‌ای است که امکان پرداختن به آن‌ها در ‏جوامع شهری و روستایی و عشایری و به‌صورت کارگاهی ،خانگی و یا حتی دوره‌گردی ‏و سیار وجود دارد.‏

در همین راستا یک زوج مشهدی با بهره‌گیری از هنر و نبوغ خود با تولید محصول «آباژور» توانسته‌اند علاوه بر فروش محصولات در داخل و خارج کشور موفق به دریافت شناسه خلاقه از معاونت ریاست جمهوری نیز بشوند و برای ده‌ها نفر ایجاد شغل کنند.

برای آشنایی با این زوج کارآفرین ساعاتی را با احسان عزیزی دانش‌آموخته رشته هنر که متولد سال ۱۳۶۰ در مشهد است ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* کار را از کجا شروع کردید؟

ازآنجاکه من فارغ‌التحصیل رشته صنایع‌دستی از دانشگاه هنر زاهدان بودم به همراه همسرم غزاله مستشار که او هم کارشناس طراحی فرش است پس از فارغ‌التحصیلی شرکت «رها بوم هنر شرق» را تأسیس راه‌اندازی کردیم و برند «رج» را ثبت کردیم.

* چه محصولی را تولید می‌کنید؟

اگرچه کارمان از زمان شروع تغییرات زیادی کرده است،درواقع تحقیقات بازاری زیادی داشتیم که متوجه شدیم آباژور در ایران کم است و اکثراً نمونه‌ها وارداتی از کشور چین وارد می‌شده است.

صنایع‌دستی درگیر بی‌ثباتی اقتصادی| تولیدکننده داخلی نیاز به حمایت دارد

ازاین‌رو آباژور سفال و سرامیکی که تخصص خودمان بود و چند سالی نیز بر روی آن کارکرده بودیم را به‌عنوان کار اصلی تولیدمان انتخاب کردیم و دریافتیم در ایران این کار خیلی محدود است .بنا به همین دلیل شروع به طراحی و درست کردن نمونه‌های آن شدیم و توانستیم نمونه‌های اولیه را درست کنیم و به بازار عرضه کنیم اما متأسفانه شروع کارمان متقارن با شروع دوران کرونا شد که متأسفانه بازار تعطیل شد.

* ظاهراً باوجود کرونا اما محصولات شما با اقبال خوبی در بازار روبرو بوده است؟

بله در طول سال سیگنال‌های خوبی از بازار گرفتیم‌ و کارهایمان مورد استقبال خوبی قرار گرفت ازاین‌رو تصمیم گرفتیم کارگاه را بزرگ‌تر کنیم و تعداد نیروهایمان را بیشتر کنیم اما بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که این کار فعلاً بهتر است ،انجام نشود و لذا بخشی از کار را برون‌سپاری کردیم.

با بهترین کارگاه‌ها آشنا شدیم و کارهایمان را طراحی و نمونه‌سازی اولیه را انجام می‌دهیم و به دوستانمان در کارگاه‌های مختلف می‌دهیم‌ تا برایمان بخشی از کار را درست کنند و مجدد به کارگاه ما بازمی‌گردد و ما دوباره آن‌ها را به هم متصل و سپس بسته‌بندی می‌کنیم و بازاریابی و سپس می‌فروشیم.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

در حال حاضر چهار نفر به‌صورت مستقیم در کارگاه خودمان کارمی کنیم که خودم و همسرم هم در همان‌جا مشغول به کار هستیم و با چهار کارگاه مرتبطیم که کارهای برون‌سپاری را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم که می‌توان گفت حدود ۱۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مرتبط هستند.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟

سرمایه‌ای که در این کار گذاشتیم بیش از ۲۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری بود.

* آیا موردحمایت دستگاه‌های دولتی هم قرار گرفتید؟

از حمایت‌ها می‌توان به ورودمان به پارک علم و فناوری نام ببریم که خوشبختانه کارمان مورد استقبال قرار گرفت. کارهای ما مورد داروی شش داور قرار گرفت و وارد دوره مقدماتی پارک علم و فناوری شدیم و در این ماه دوره مان تمام می‌شود و اگر بتوانیم کارمان را درست انجام دهیم‌، وارد دوره پیشرفته می‌شویم که این مرحله در حقیقت دانش‌بنیان نوع ۲ شامل ما می‌شود اما الآن شناسه خلاقه از معاونت ریاست جمهوری را دریافت داشته‌ایم‌.

* خریدار محصولات شما چه افرادی هستند؟

به‌جز مشهد تولیداتمان به همه شهرهای ایران و اکثر کارها به تهران تبریز ،اهواز و بوشهر،بندرعباس ،کیش ،شیراز، بجنورد،شمال بابل ،رشت ،همه ایران حدود ۴۰ گالری با ما کارمی کنند.

صنایع‌دستی درگیر بی‌ثباتی اقتصادی| تولیدکننده داخلی نیاز به حمایت دارد

* آیا محصولات تولیدی شما به مرحله صادرت هم رسیده است؟

در بحث صادرات به‌صورت غیرمستقیم کارهای ما به گالری‌هایی در کانادا و استرالیا فرستاده‌شده است . کسانی که آنجا فروشگاه داشتند و با نامرتبط شده‌اند و با ریال هم‌ از ما جنس خریده‌اند .

البته برای صادرات در کشورهای هم‌جوار برنامه صادرات راداریم‌ که امیدواریم با کمک پارک علم و فناوری بتوانیم در این بحث نیز ورود جدی و خوبی را داشته باشیم.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

در تولید مشکلات زیاد است و اولین بحث ،بحث تأمین مواد اولیه هست که در حقیقت یکی از موارد مهم عدم ثبات قیمت‌هاست و متأسفانه گاهی نیاز به مواد اولیه داریم و اصلاً در بازار پیدا نمی‌شود و این در حالی است که ماهم آن‌قدر سرمایه نداریم که مواد اولیه را برای مدت طولانی خریداری و ذخیره کنیم‌.

مثلاً چهار هزارتا سیم خریداری کنیم و تا آخر سال نیازمان را تأمین کند .البته در حال حاضر تأمین مواد اولیه بهتر شده است اما ارسال گذشته کار بسیار سخت بود . حداقل الآن همه‌چیز هست اما فقط قیمتش بالاست.

* گرانی های اخیر چقدر بر روی قیمت محصول تمام شده تاثیر گذاشته است؟

برای توضیح بیشتر برای مثال مواد اولیه‌مان که پایه اصلی کار ما سرامیک است و ترکیب با چوب ،فلز ،دو قسمت فلز و سیم و پاترم و کلید و ...‌.است.

از دو سال پیش قیمت‌های مواد اولیه تقریباً سه برابر شده است و سیم کلیددار ۶ هزار الآن ۱۸ و گاه تا ۲۱ هزار تومان نیز است. قیمت تمام‌شده آباژورها حدود ۴۰۰ هزار تومان است که امسال قیمت‌ها بیشتر شده است و به حدود ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

* برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

متأسفانه تحریم‌ها برای تأمین مواد اولیه بسیار تأثیرگذار بوده است و با کارگاه‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم برایمان کار می‌کنند ،خیلی این اتفاق می‌افتد برای مثال لعاب خاصی روی کارهایمان باید بزنیم که تهیه آن بسیار کار سختی است یا برای گذاشتن همان کلاهک‌های آباژور تلقی کوچک دارد که یک مدت همان تلق نایاب شده بود. یک موارد این‌گونه تحریم‌ها سبب نایابی و افزایش قیمت مواد اولیه شده بود .

صنایع‌دستی درگیر بی‌ثباتی اقتصادی| تولیدکننده داخلی نیاز به حمایت دارد

* درخواست شما از دولتمردان چیست؟

بهترین وضعیت برای ما تولیدکنندگان ثبات قیمت مواد اولیه است لذا ثبات اقتصادی می تواند کمک شایانی به این حوزه و هنرمندان فعال در این جرفه داشته باشد.

یکی از موارد استفاده محصولات ما هتل‌هاست که باید حتماً آباژور داشته باشند اگر شرکت‌های دولتی که در کار هتل‌سازی هستند بتوانند از تولیدکننده‌های ایرانی خرید کنند به نفع هم تولیدکننده و هم حمایت از اقتصاد دولتی است .

ما امسال برنامه امان برای بازاریابی هتل‌ها بود که از یکی از شعبات هتل ثامن باهم به توافق رسیدیم که بیش از ۶۰۰ آباژور سفارش ما بود که این‌گونه موارد بسیار به تولیدکننده ایرانی کمک می‌کند تا امکان رشد برای کارهای بزرگ‌تر را پیدا کنند.

ازنظر مالی شاید سرمایه در گردش را نیاز داشته باشیم اما بیشتر از آن به پشتیبانی از مراکز دولتی نیازمندیم برای مثال برای هدیه در روزهای خاص از تولیدکنندگان ایرانی خرید کنند. برای مثال نزدیک عید شرکت‌هایی به‌عنوان هدیه آباژور با آرم خودشان به ما سفارش دادند که حمایت خوبی از کارمان بود.

چشم‌انداز آینده‌مان این است که برای مثال با شرکتی برای مشاوره قراردادی داریم که در حقیقت همه تلاشمان این است که اولین انتخاب طراحان داخلی منازل یا هتل‌ها باشیم‌ و برای صادرات نیز برنامه‌ریزی‌هایی در آینده داشته باشیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha