۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
۵۰۰دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان به ناوگان حمل و نقل افزوده می شود
تفاهم نامه نوسازی و تقویت ناوگان جاده ای عملیاتی شد

۵۰۰دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان به ناوگان حمل و نقل افزوده می شود

بر اساس تفاهم نامه ای که امروز امضا شد ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان مجهز به تانکر تریلر استاندارد به ناوگان حمل و نقل اضافه می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی برای تأمین ۵۰۰ نفتکش نو جاده‌پیما ظهر امروز (چهارشنبه، ۳۰ آذرماه) با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت در محل شرکت آریادیزل در شهرک صنعتی اشتهارد به امضا رسید.

تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسانی جاده‌ای بهمن‌ماه پارسال امضا شده بود. بر اساس این تفاهم‌نامه به ارزش ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، مقرر شده بود که منابع مالی موردنیاز نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما از طریق بانک ملت تأمین شود.

جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در این مراسم در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی کشور به تعداد ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت‌رسان اظهار داشت: سیاست این است که با توجه به رشد مصرف؛ ناوگان تجهیز و نوسازی شود.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل پخش فرآورده به لحاظ سن، سابقه و سطح روزآمدی در درجه اول قرار دارد و باتوجه به شعاع حمل فرآورده سوختی باید از ایمنی لازم برخوردار باشد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه صنعت کشور به این ظرفیت رسیده که از ناوگان داخل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما این است که سبد حمل و نقل متنوع شود، گفت: با توجه به افزایش مصرف؛ زیرساخت‌ها هم باید توسعه یابد. در چرخه انتقال علاوه بر ناوگان زمینی ناوگان ریلی را نیز توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر فراورده از مسیر ریلی جابجا می‌شود، خاطرنشان کرد: شبکه خطوط از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر افزایش یافت.

سالاری با بیان اینکه برای پایداری و تامین سوخت کشور ظرفیت ذخیره سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر افزایش خواهیم داد، افزود: ذخایر استراتژیک را به ۴۵ تا ۶۰ روز می رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت مصرف انرژی را مورد توجه قرار دهیم، افزود: با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل سوخت کشور، مصرف سوخت کاهش پیدا می کند.

سالاری در ادامه گفت: با بهره برداری از پروژه پالایشگاه اصفهان ۵۵ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو را در چرخه حمل ونقل داریم، سوخت یورو ۴ و ۵ برای خودروهای سنگین فراهم شده است که به لحاظ زیست محیطی و الایندگی استانداردهای لازم را دارد.

وی افزود: استانداردهای زیست محیطی تایید شده است، بنزین های معمولی در اکتان استانداردهای لازم را دارد. پوشش سوخت در داخل کشور با استانداردهای روز دنیا است.

سالاری با بیان اینکه چالش اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است، گفت: خودروهای فرسوده و معاینه فنی در کنار مصرف بالای بنزین خودروها باعث افزایش مصرف بنزین است و با این رشد مصرف تولید نمی تواند این شکاف را پوشش دهد.

وی در ادامه به ناترازی گاز در زمستان اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی می کنیم و مصرف بالای بخش خانگی باعث شده تا از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها اسنفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در ۴ سال گذشته مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها ۱۰۰ درصدافزایش داشته است. ‌

وی با بیان اینکه صنایع و نیروگاه ها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند و به سمت بهینه سازی مصرف بروند، تاکید کرد: اگر بهینه سازی اتفاق نیافتد افزایش تولید نمی تواند ناترازی سوخت در کشور را جبران کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۱۰ میلیارد لیتر گازوییل در نیروگاه ها مصرف می شود، افزود: اکنون ظرفیت ۶ میلیارد لیتری سوخت را در نیروگاه ها ایجاد کردیم تا در شرایط کمبود گاز از آن استفاده کنند، این منابع ملی است و نباید این رابه سمت سوخت محوری برویم و باید به سمت سود محوری و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

وی با اشاره به افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل تاکید کرد: توانستیم ناوگان را جذب کنیم و بالای ۵۸ درصد از چرخه سوخت از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق می افتد.

سالاری به تحویل ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده ای اشاره کرد و گفت: ناوگان جاده ای نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب است طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع باید اجرا شود امسال ۲۰۰ نفتکش برای اتصال به طرح کهاب تعهد داشتیم اما با این اقدام ۵۰۰ نفتکش جاده ای با طرح کهاب تحویل می شود.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha