۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
نقش موثر استارت آپ‌ها در استحصال مواد معدنی
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مطرح کرد

نقش موثر استارت آپ‌ها در استحصال مواد معدنی

وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: استارت آپ‌ها نقش مؤثری در همه بخش‌های مختلف زنجیره معدن و صنایع معدنی به ویژه استحصال مواد معدنی دارند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: صنعت نسل چهارم در دوره ۱۰ ساله خود کمتر بر اصول اصلی انصاف و پایداری اجتماعی متمرکز بوده و بیشتر بر فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش بازده و انعطاف پذیری تولید متمرکز بوده است.

مجید وفایی فرد افزود:، اما در نسل پنجم انقلاب صنعتی با سه محور انسان، پایداری و تاب آوری سعی در تعامل اختصاصی انسان و ماشین داشته و فناوری‌های الهام گرفته از طبیعت و مواد هوشمند، شبیه سازی، هوش مصنوعی و... دیده شده است.

زیست بوم نوآوری و فناوری ایمیدرو و نقش توسعه‌ای آن
وی ادامه داد: ایمیدرو به واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی و علمی در صدد رفع چالش‌ها است و در این زمینه این سازمان با بسترسازی ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) به دنبال رفع چالش‌ها است.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: در این زمینه ایمیدرو با شبکه سازی و هم افزایی، حمایت از طرح‌ها مطالعاتی و ایده‌های ارزش آفرین، بومی سازی و تجاری سازی و کسب و توسعه دانش فنی اقدامات توسعه‌ای در اجرای روندهای فناورانه در بخش فرآوری کرده است.

وفایی فرد افزود: این مرکز بستر مناسبی جهت هدفگذاری و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در راستای ایجاد زیست بوم نوآوری و توسعه ارتقای فناوری‌ها در حوزه فرآوری مواد معدنی و اعتلا از مرکز خدمات به مرکز پژوهش و توسعه فرآوری است.

ظرفیت‌ها و دستاوردهای مرکز
وی گفت: در این زمینه مرکز نامبرده توسعه بهره وری و اقتصاد سبز در بخش فرآوری مواد معدنی، پژوهش و توسعه فناوری در تولید عناصر و مواد معدنی راهبردی، توسعه ارتباطات با دانشگاه‌ها و صنایع معدنی بزرگ و رصد فناوری را هدفگذاری کرده است.

وفایی فرد ادامه داد: همچنین مرکز تحقیقات دارای ظرفیت مطالعات و تحقیقات شناسایی و فرآوری گوهرسنگ‌ها است و با محوریت طرح گوهرسنگ برنامه ریزی ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه گوهرسنگ‌ها در قالب همکاری شبکه‌ای در دستور کار است.

حمایت از ایده‌ها و نوآوران
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت‌های ایمیدرو و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی از دانش بنیان‌ها و ایده‌های ارزش آفرین، گفت: به طور حتم با اجرای آیین نامه‌های اجرایی طرح زیست بوم و هم افزایی مرکز به عنوان بازوی اجرایی بخش تحقیقات فرآوری، ایده‌ها جذب و به دنبال حمایت از نوآوران این بخش هستیم.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: در پنج سال گذشته ۶۳۵ طرح تحقیقاتی فرآوری و ۹۳ طرح پایلوت در مرکز مورد اجرا بوده است و در ساخت تجهیزات، روش‌های مختلف فرآوری و عناصر نادر خاکی مطالعاتی انجام شده است.

وفایی فرد با اشاره به راهبرد جدید ایمیدرو مبنی بر توسعه عناصر راهبردی گفت: ایمیدرو با ارائه فهرست اولویت بندی عناصر و سند راهبردی آن گام‌های اولیه در توسعه اینگونه عناصر برداشته است و بستری فراهم خواهد شد تا محققان در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha