۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
شرایط حمایت از صنایع تجدیدپذیر و انرژی‌های نو دارای رویکرد دانش‌بنیان اعلام شد
 با تصویت آئین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید؛

شرایط حمایت از صنایع تجدیدپذیر و انرژی‌های نو دارای رویکرد دانش‌بنیان اعلام شد

با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سهم سبد انرژی از فناوری، صنایع و انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، علاوه بر حمایت‌های مادی و زیرساختی، نیازمند سازوکارهای قانونی شفاف و قائده‌مند است. وجود قوانین و اسناد بالادستی یک رکن اساسی در ترویج گفتمان فناوری، نوآوری و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اما گام بعدی و مهمی که حتی می‌تواند فراتر از خود قانون اهمیت داشته باشد، وجود الزام‌ها و آیین‌نامه‌های مشخص به منظور تضمین اجرای بندهای قانون است. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی از قوانین اثربخش و راهگشا در مسیر توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری است که با حمایت و نقش آفرینی دستگاه‌های مختلف، آیین‌نامه اجرایی آن برای تحقق اولویت‌های قانون، تصویب شد.

بر همین اساس هیئت وزیران به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به استناد ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، آیین‌نامه اجرایی را تصویب کرد. بر اساس این آیین‌نامه، صنایع تولیدی و نیروگاه‌های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر مورد حمایت قرار می‌گیرند. یکی از معیارهای اصلی اولویت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک مقیاس برای بهره‌مندی ازتسهیلات موضوع این آیین‌نامه، استفاده ازمحصولات و خدمات دانش‌بنیان و یا محصولات ساخت داخل است.

بر اساس این آیین‌نامه، تعرفه تجدیدپذیر نشان دهنده متوسط نرخ خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، در ماه است. واحدهای صنعتی مشمول، واحدهایی به حساب می‌آیند که قدرت مصرفی بیش از یک مگاوات داشته باشند.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک مقیاس، دارای ظرفیت کم‌تر یا برابر ۳۰۰۰ کیلووات بوده و واحدهای صنعتی مشمول موظفند سالانه معادل درصد مشمول از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. واحدهای صنعتی مشمول موظفند نیازهای خود را در سامانه نظام افکار نو و نیازها ثبت کنند.

توانیر موظف است در هر دوره میزان برق تجدیدپذیر تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر متعلق به واحدهای صنعتی مشمول را قرائت و از برق مصرفی مشمول کسر کند. در صورت کسری تولید برق تجدیدپذیر مابه‌التفاوت را با تعرفه تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض برق واحدهای صنعتی در ردیف جداگانه لحاظ کند. اگر واحد صنعتی مشمول اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر از طریق خرید تضمینی برق با ساتبا کند، ابتدا برق مصرفی مشمول از انرژی الکتریکی خالص تولیدی نیروگاه کم شده و مازاد آن مشمول شرایط قرارداد خرید تضمینی است.

واحدهای صنعتی مشمول می‌توانند تمام یا بخشی از برق مشمول خود را از برق تجدیدپذیر ارائه شده در بازار بورس انرژی و نیز قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان غیردولتی برق تجدیدپذیر، خریداری کنند.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha