۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
اظهارات برجامی امیرعبداللهیان در دیدار با نماینده اروپا مثبت و امیدوارکننده بود
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

اظهارات برجامی امیرعبداللهیان در دیدار با نماینده اروپا مثبت و امیدوارکننده بود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است سخنان حسین امیرعبداللهیان در دیدار با نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مثبت و امیدوارکننده بود.

بازار؛ گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل با ندیده انگاشتن نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ابتدا از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸ با خروج این کشور از توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ و سپس انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود، در این خصوص مدعی شد: به نظر من برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک بوده و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم!

به گزارش اسپوتنیک، «آنتونیو گوترش» در این باره ادعا کرد: خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد که پیامدهای بسیار منفی برای امنیت منطقه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: همه تلاش‌ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود.

از سوی دیگر در نشست میان حسن امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امیرعبداللهیان گفته است: جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، آماده است و به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم می‌کنیم. حمایت از حقوق بشر جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی است و رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست گفت: موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای جدا از سایر موضوعات در دستورکار دو طرف است و عزم اتحادیه بر پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین است.

کاخ سفید در واکنش به این دیدار گرفته است ایالات متحده از گفتگوهای اتحادیه اروپا با ایران در مورد طیف گسترده ای از مسائل استقبال می کند، اما توافق هسته ای در حال حاضر اولویتی برای ایالات متحده نیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*سفیر آمریکا در سازمان ملل عنوان کرده موضوع برجام به اعتراضات ایران ربطی ندارد. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

به طور عینی، مقابله با خطر واکنش زنجیره ای احتمالی اشاعه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه ناآرام از نحوه رفتار ایران با موضوع حقوق بشر قابل تفکیک است. با این حال، واضح است که تقسیم کردن آن دشوار است. این مشکلات ناشی از امتناع ایران از گفتگوی مستقیم با دیپلمات های آمریکایی نیز می شود و شرایط بغرنج را تشدید می کند. اصرار آن بر اینکه واسطه‌های اروپایی پیام‌هایی را می برند و می آورند – بدیهی است که فرآیندی بسیار ناکارآمد است.

آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه همیشه معتقد بوده، برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است، در جمع خبرنگاران در سخنانی ادعا که برای از دست ندادن این توافق تلاش خواهد کرد. منظور او از این تلاشها چیست و چه ابتکار عملهایی می تواند انجام دهد؟

یکی از وظایف دبیرکل سازمان ملل ترویج حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات است. اما او فقط می تواند دولت ها را ترغیب کند. او نمی تواند برای آنها تصمیم بگیرد.

* امیرعبداللهیان با بورل در منطقه بحرالمیت اردن دیدار کرد. در این دیدار علی باقری و انریکه مورا نیز حضور داشتند وی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، آماده است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

این خبر بسیار خوبی خواهد بود! اگر موضع ایران این است، باید آن را علنی کند و ایالات متحده را برای واکنش مشابه به چالش بکشد.

*نشست اردن می تواند زمینه کاهش تنشهای منطقه ای و به ویژه کاهش میان ایران و عربستان. به نظر می رسد کاهش تنش میان ایران و عربستان به حل و فصل برجام نیز کمک کند. ارزیابی شما چیست؟

من مطمئن نیستم که چقدر بر مذاکرات برجام تأثیر خواهد داشت، اما کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی مهم است و انگیزه‌های عربستان سعودی برای ایجاد گزینه تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش می‌دهد.

*به نظر می رسد با تحرکات اخیر، بدبینی قبلی نسبت به احیای برجام کمی کاهش پیدا کرده باشید. با این نظر موافق هستید؟

در این روند آنقدر فراز و نشیب وجود داشته که بی پایان به نظر می رسد، اما نباید از تلاش های خود برای دستیابی به آینده ای آرام تر دست بکشیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha