۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
لباس اولویت شهروندان گرگانی نیست | رکود در بازار پوشاک
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لباس اولویت شهروندان گرگانی نیست | رکود در بازار پوشاک

گرگان- افزایش قیمت مواد اولیه پوشاک نرخ آن را چند برابر کرده و از طرفی به دلیل کاهش توان خرید مردم، تهیه پوشاک در اولویت مصرف کننده نیست. به این ترتیب کسب و کار این صنف با مشکل مواجه شده است.

مریم رضایی؛ بازار: بازار پوشاک در سه سال اخیر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و کرونا دچار مشکلات زیادی شد از طرفی کاهش توان خرید مردم و مدیریت درآمد قشر مصرف کننده را بر آن داشته تا کمترین خرید را از بخش پوشاک داشته باشد.

گذشته از وقوع یکباره ویروس کرونا آن هم در شب عید که کسبه خرید خود را برای مشتریان انجام داده بودند، تورم و افزایش قیمت مواد اولیه در این چند سال منجر به کاهش انگیزه مصرف کنندگان از خرید شد به این ترتیب به گفته بازرس اتحادیه پوشاک شهرستان گرگان بخش اعظمی از این کسب و کارها تعطیل و عده ای به شغلی ددیگر روی آوردند.

همزمان با این افزایش قیمت ها، فروش اینترنتی پوشاک به رکود مغازه داران دامن زد چراکه کسب و کارهای اینترنتی اغلب از هزینه هایی مانند اجاره مغازه، بیمه اجباری کار یا پرداخت مالیات معاف هستند و عرضه محصول با قیمتی پائینتر برای آنها صرفه اقتصادی دارد. گفتگوی «داوود فیروز بخش» بازرس اتحادیه پوشاک، خرازی و لوازم ورزشی گرگان در زیر بخوانید.

* بسیاری معتقدند سود فروش پوشاک در مقایسه با سایر کالاها چشمگیر است؟

صنف پوشاک مانند بسیاری از کسب و کارها سود حساب شده دارد به این ترتیب که مطابق فاکتور خرید باید ۲۰ درصد به آن اضافه کرده و محصول خود را بفروشیم. البته بازار پوشاک رقابتی است و خریدار باید وقت بگذارد که بهترین و باکیفیت ترین جنس را با قیمت مناسب خریداری کند. خیلی ها به دلیل همین تفکر که سود پوشاک خوب است با مقداری سرمایه پوشاک خرید کرده و وارد بازار می شوند اما بعد از مدتی شکست می خورند.

شرایط فعالیت در سال های اخیر بسیار دشوار شده است چراکه در گذشته با رقمی معادل یک میلیارد تومان به راحتی امکان خرید اجناس با تنوع رنگ و مدل وجود داشت اما در حال حاضر اینگونه نیست. به این ترتیب کاهش تنوع جنس باعث کاهش خرید شده که در نهایت منجر به ابطال جواز کسبه می شود. عدم ثبات در قیمت و بازار به خصوص برای تولیدکننده ها باعث شده که برای خرید جنس دچار مشکل شویم.

* چند واحد صنفی در حوزه پوشاک داریم و پروسه دریافت جواز چقدر زمان می برد؟

در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ مغازه دارای جواز کسب و هزار و ۵۰۰ مغازه هم بدون جواز در شهرستان گرگان مشغول به کار هستند و دریافت مجوز هم راحت شده و فرایند زمانبری نیست؛ اگر مشکل دارایی وجود نداشته باشد که کمتر از ۴۸ ساعت هم می توان مجوز گرفت اما در گذشته کلاس هایی برگزار می کردند و انگشت نگاری و مجوز از بهداشت لازم بود که الان به آنها نیازی نیست.

صنف پوشاک مانند بسیاری از کسب و کارها سود حساب شده دارد به این ترتیب که مطابق فاکتور خرید باید ۲۰ درصد به آن اضافه کرده و محصول خود را بفروشیم

* در سال چه تعداد جواز کسب صادر و باطل می شود؟

تعداد صدور جواز کسب در این شغل زیاد است. مثلا اگر در سال حدود ۲۰۰ جواز کسب صادر شود در برابر آن ۴۰ تا ۵۰ جواز کسب باطل می شود. بعضی ها به خصوص در روستاها جواز کسب را برای دریافت وام می گیرند. نظارت خاصی هم که وجود ندارد. بعضی ها هم به دلیل اینکه قانون نظام صنفی را نمی دانند مغازه خود را بسته و تعطیل کردند اما هنوز جواز کسب خود را باطل نکرده اند به همین خاطر آمار دقیقی نمی توان در این خصوص ارایه کرد.

* فروش بازار پوشاک در دوران کرونا چگونه بوده است؟

بزرگترین ضربه در دوران کرونا به صنف پوشاک زده شد. در روزهای قبل از عید مغازه ها بسته شد و خرید شب عید مغازه دارها فروش نرفت. جنس و لباس زمستانه باید در زمستان به فروش برود. در دو یا سه نوبت به همچین مشکلی برخوردیم. فروش پوشاک با مد روز پیش می رود. هنوز هم داریم مغازه هایی که جنس های زمستانه خود را از دو سال گذشته در مغازه های خود دارند که حاضرند جنس را زیر قیمت خرید بفروشند. خیلی از صنوف مثل لوازم یدکی های ماشین از این تعطیلی ها ضرر نکردند ولی پوشاک ضربه خورد و هنوز هم خیلی از ضررها جبران نشده است

* فروش اینترنتی چقدر در کاهش خرید مردم تاثیر داشته است؟

فروش اینترنتی لباس و پوشاک باعث شده تا این افراد بازار را در مشت خود بگیرند. البته مقررات و قانون هایی وضع شد که این فروشگاه های اینترنتی مجوز بگیرند اما متاسفانه مسیولان مربوطه در این زمینه ضعیف عمل می کنند. این فروش های اینترنتی باید از صنعت، معدن و تجارت مجوز فروش بگیرند. در گذشته فروشگاه های خانگی به عنوان یک معضل مطرح بود. در خانه فروش لباس را داشتند و بدون اینکه مجوز و مالیاتی بدهند مشغول به فعالیت بودند که حالا جای آنها را فروش های اینترنتی گرفته است.برای اینکه این افراد شغل و درآمدی دارد دولت هم خیلی سخت گیری نمی کند.

بزرگترین ضربه در دوران کرونا به صنف پوشاک زده شد. در روزهای قبل از عید مغازه ها بسته شد و خرید شب عید مغازه دارها فروش نرفت

این ایجاد اشتغال توازن بازار را بهم ریخته است اما خیلی به این فروش ها کاری ندارند. طرز تفکر این گونه است که آن ها هم مشغول به فعالیت هستند و برای خود درآمدی دارند یا باعث اشتغال یک یا دو نفر دیگر هستند.

* در بحث مالیات هم امسال مغازه داران مشکلی داشتند؟

مالیات داد همه را درآورد. ابتدا به مغازه دارها اعلام شد که دستگاه های کارتخوان خود را در تاریخ هایی که مشخص کرده بودند ثبت شود و کد اقتصادی بگیرند تا فروش ها مشخص باشد. همه از این کار استقبال کردند و اما بعد از آن مالیات را براساس فروش و مبالغی که از این دستگاه ها انجام شد در نظر گرفتند که خیلی ها ناراضی بودند. به همین دلیل بسیاری از فروشنده ها از خریدار نقدی پول دریافت می کردند و خیلی ها خریدار را مجبور می کردند یا مبالغ را کارت به کارت کنند.

* در بحث بیمه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

بیمه برای نیروهایی که در مغازه ها کار می کنند اجباری شده و بازرس به صورت اتفاقی سرکشی می کند. با این افزایش تورم باید به فروشنده هم حقوق مناسبی پرداخت شود. در کنار این مسایل افزایش قیمت اجاره مغازه ها زیاد شده که خیلی ها را از ادامه حضور در این صنف ناامید کرده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha