۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
افزایش بی سابقه قیمت آجیل در اصفهان| کم‌آبی و آفت مقصران اصلی شناخته شدند!
دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان:

افزایش بی سابقه قیمت آجیل در اصفهان| کم‌آبی و آفت مقصران اصلی شناخته شدند!

اصفهان - حمصیان، دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان گفت: کم‌آبی، سرما، آفت و افزایش هزینه و حقوق کارگران، قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا حمصیان در گفت و گو با خبرنگار بازار، علت گرانی بیش از حد قیمت آجیل را کم‌آبی، سرما، آفت و مسائلی شبیه آن دانست و اظهار کرد: در کنار این موارد همچنین افزایش هزینه و حقوق کارگران، قیمت آجیل و خشکبار را نیز بالتبع آن بالا برده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان بازار نیز از این موضوع چندان خوشحال نیستند، ادامه داد: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با تشریح شرایط امسال اصفهان و شرایط جوی خاص هر فصل همچون سرمازدگی و گرمازدگی تصرح کرد: این مسائل موجب از بین رفتن برخی اقلام آجیل از جمله پسته شده است.

کاهش سطح زیرکشت اقلام آجیل در کشور

وی افزود: از سوی دیگر سطح زیر کشت اقلام آجیل همچون پسته نسبت به سال گذشته کمتر شده و همچنین صادرات برخی اقلام این محصول موجب افزایش قیمت آن شده است.

حمصیان گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افراد کمتر نسبت به خرید اقلام مختلف آجیل شب یلدا تمایل دارند، چراکه قیمت سه پاکت کوچک آجیل دست کم یک ۸۰۰ هزار تومان است که افراد مایلند این هزینه را برای خرید کالاهای ضروری ‌تر صرف کنند.

حمصیان با بیان اینکه نوسانات ارزی نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است، افزود: در حوزه آجیل و خشکبار صادرات و مقداری هم واردات داریم و این مسئله موجب می‌شود نوسانات ارز تأثیر خود را در قیمت‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا را ندارند، تصریح کرد: فروشندگان می‌توانند ۱۰ درصد سود مجاز به ‌اضافه دو درصد کرایه حمل بار را به قیمت خریداری شده اضافه کنند و اینکه چه نوع آجیلی از مرغوب تا معمولی با هر قیمتی در اختیار مشتری قرار بگیرد بستگی به ذائقه خود مردم دارد.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha