سردی شب چله| حداقل هزینه شب یلدا برای یک خانواده ۹۰۰ هزار تومان| هزینه یک شب یلدا معادل درآمد ۵ روز
کاهش تقاضا در آستانه بلندترین شب سال

سردی شب چله| حداقل هزینه شب یلدا برای یک خانواده ۹۰۰ هزار تومان| هزینه یک شب یلدا معادل درآمد ۵ روز

یک چله نشینی ساده ۴ نفره این روزها حدود ۹۰۰ هزار تومان تمام می شود که تقریبا معادل حقوق ۵ روز یک کارگر ساده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: بازار شب چله این روزها حسابی سوت و کور است. فعالین بازار می گویند که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و درآمد بسیاری از خانوارها جوابگوی هزینه های بالای یلدای سال نیست. با وجود اینکه فعالین بازار می گویند که قیمت ها نسبت به گذشته تغییری نکرده اما دورهمی ساده در بلندترین شب سال برای یک خانواده ۴ نفره دست کم ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

این در حالی است که حداقل حقوق مصوب یک کارگر ساده حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار میلیون تومان است. به عبارت دیگر یک شب دور همی ساده دست کم حدود ۱۶ درصد درآمد خانوار که معادل ۵ روز کارکرد یک کارگر ساده است، را می بلعد.

آجیل نیم میلیونی در بازار بی رمق

آجیل و خشکبار چند سالی است که از سفره بسیاری از دهک های پایین درآمدی کوچ کرده است. علیرضا ارزانی‌ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور، به بازار می گوید که به علت گرانی، مردم سعی می‌کنند برخی محصولات را جایگزین آجیل کنند و خرید آجیل شب یلدا به نسبت پنج سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته و به هیچ وجه در اولویت خرید خانوارها نیست.

با این وجود طبق گفته های رییس اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت مصوب هر کیلو آجیل شب یلدا ۳۵۰ هزار تومان است. البته در بسیاری از خشکبار فروشی ها این روزها یک کیلو آجیل چهار مغز به قیمت ۴۵۰ الی ۵۵۰ هزار تومان فروخته و آجیل های لوکس با بسته بندی های شیک حدود ۷۰۰ هزار تومان می شود. به عبارتی اگر هریک از اعضای یک خانواده ۴ نفره قرار باشد برای هر یک از اعضای خود ۱۰۰ گرم آجیل چهار مغز بخرد، دست کم باید چیزی حدود ۱۸۰ هزارتومان هزینه کنید.

البته اگر قرار باشد به هزینه آجیل نیم کیلو شیرینی هم اضافه کنید، آجیل و شیرینی چله نشینی حدود ۲۸۰ هزار تومان آب می خورد.

افزایش تقاضای تخمه در نبود آجیل

گشتی در مغازه های شهر نشان می دهد که این روزها تخمه آفتاب گردان به قیمت ۱۱۰ الی ۱۴۰ هزار تومان و تخمه کدو بین ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار تومان فروخته می شود. فعالین بازار می گویند در این روزها بسیاری از خانوارها توان خرید آجیل را ندارند و بسیاری از مردم تنها برای خرید تخمه به آجیل فروشی ها می آیند. برخی هم سعی می کنند که با خریدن بادام زمینی که قیمت هر کیلوی آن حدود ۱۵۰ هزار تومان است یا کمی نخود کشمش رنگی به یلدای خود ببخشند. با این اوصاف خرید نیم کیلو تخمه(نصف کدو و نصف آفتابگردان) به طور متوسط حدود ۸۰ هزار تومان آب می خورد.

رشد ۲۰ درصدی قیمت میوه

بازار میوه اما شرایط بهتری را نسبت به دیگر بازارها تجربه می کند. با این وجود فروشندگان می گویند که تقاضا نسبت به گذشته کمتر شده و خبری از خریدها با حجم های بسیار زیاد نیست. به گفته آنها در گذشته مردم سبد متنوعی از میوه ها را برای شب یلدای خود خریداری می کردند اما حالا خریدهای مردم به خرید دو یا حداکثر ۳ مدل میوه محدود شده است.

البته گشتی در بازار نشان می دهد که قیمت میوه ها در چند روز گذشته دست کم ۲۰ درصد گران تر شده است. نارنگی میوه هزار قیمت این روزها به قیمت ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان فروخته می شود. قیمت انار هم در این روزها بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است. البته در برخی از میوه فروشی های بالای شهر تهران انار شیراز در شب یلدا به قیمت ۷۰ هزار تومان هم فروخته می شود.

متوسط قیمت هر کیلو پرتقال هم بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و خرمالو هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

طبق گفته های اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم هندوانه انباری همدان، در حال حاضر بین پنج تا هفت هزار تومان، هندوانه دزفول بین هفت تا ۹ هزار تومان و هندوانه میناب بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان است.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که خرید یک هندوانه تقریبا متوسط و یک کیلو انار و خرمالو و پرتقال حدود ۱۷۰ هزار تومان تمام می شود.

حداقل هزینه شام ۳۶۳ هزار تومان

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب خانواده ها در شب یلداست. در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا که تقریبا ارزان ترین ماهی این روزهاست به قیمت ۹۶ هزار تومان فروخته می شود. اگر فرض کنیم که برای یک خانواده ۴ نفره ۳ کیلو ماهی و نیم کیلو برنج (قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود ۱۲۰ هزار تومان است) و نیم کیلو سبزی پلوبه قیمت حدود ۱۵ هزار تومان نیاز باشد، صرف یک شام ساده بدون مخلفاتی همچون سالاد و نوشابه و غیره دست کم ۳۶۳ هزار تومان خرج می تراشد.

با این حساب یک دوره همی ساده خانوادگی بلندترین شب سال چیزی حدود ۹۰۰ هزار تومان تمام می شود. این در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۱۹۰ هزار تومان است.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha