۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
کنفرانس بغداد؛ تلاش عراق در ایجاد همگرایی میان تهران و ریاض| لزوم رشد بخش خصوصی ایران و منطقه
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل خاورمیانه؛

کنفرانس بغداد؛ تلاش عراق در ایجاد همگرایی میان تهران و ریاض| لزوم رشد بخش خصوصی ایران و منطقه

نعیمی می گوید: توجه به فعالسازی بیشتر بخش خصوصی ایران و کشورهای منطقه، علاوه بر کاهش کمبودهای آن کشورها تامین نیازهای آنها، موجب گشایش در اقتصاد ایران و رشد جایگاه اقتصادی در منطقه خواهد شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: امان پایتخت اردن در روز سه شنبه ۲۰ دسامبر، میزبان نشست منطقه ای جدید درباره عراق با مشارکت ایران و ترکیه و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان بود. در همین راستا، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان بامداد روز گذشته به منظور شرکت در نشست بغداد ۲ و در رأس هیأتی به امان سفر کرد و مورد استقبال مدیرکل منطقه‌ای و تشریفات وزارت امور خارجه اردن و برخی دیگر از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت.

در جریان نشست هم وی ضمن ایراد سخنرانی خود، به بیان نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق، منطقه و برخی موضوعات بین المللی پرداخت. وزیر امور خارجه با تاکید بر حمایت همیشگی ایران از دولت و ملت عراق، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست، منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد.

امیرعبداللهیان ضمن برشمردن ظرفیت‌های ژئوپولیتکی و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا، این ظرفیتها را محرک و زمینه ساز مناسبی برای همکاری مشترک بین کشورهای منطقه عنوان کرد.

وزیر خارجه با تاکید بر جدیت ایران در مذاکرات دو سال گذشته در خصوص برنامه هسته ای، رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار را هدف طرف ایرانی در مذاکرات اعلام کرد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت برگزاری این نشست و حضور ایران، خبرنگار بازار گفتگویی با «مصیب نعیمی»، کارشناس مسائل خاورمیانه و منطقه انجام داده که در ادامه می خوانیم.

کنفرانس بغداد؛ تلاش عراق در ایجاد همگرایی میان تهران و ریاض| لزوم رشد بخش خصوصی ایران و منطقه

مصیب نعیمی در ابتدا گفت: از آن جایی که بغداد همچنان دنبال طرح همگرایی کشورهای منطقه است، این نشست با هدف حمایت از عراق سال گذشته در بغداد و امسال در امان پایتخت اردن برگزار شد؛ در حالی که از قبل با ایران و عربستان هم به عنوان شرکت کنندگان، صحبتهایی در خصوص ادامه مذاکرات قبلی صورت گرفته بود. اما همچنان باید منتظر ماند و دید که طرفین تا چه اندازه در خصوص انجام مذاکرات جدی هستند؛ زیرا هنوز مسائل پیچیده ای میان دو کشور مانند پایان جنگ یمن از سوی عربستان و برون رفت از تعهدات خود، در جریان است؛ در حالی که البته راهی برای عربستان جز بازگشت به مسیر درست وجود ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به سیاستی که در همگرایی با کشورهای منطقه دارد، در کل موافق زدودن و از بین بردن یک سری اختلاف نظرها است؛ اما اینکه این نشست تا چه اندازه کمک کننده باشد از سوی عراقی ها با جدیت در حال پیگیری است و آنها علاقه مند هستند که در این همگرایی نقشی را ایفا نمایند.

نشستهایی مانند اجلاس بغداد در اردن می تواند فراتر از دیدارهای دو جانبه میان مقامات، در قالب روابط چند جانبه منطقه ای مورد توجه قرار گیرد

کارشناس مسائل منطقه در رابطه با تاثیر این اجلاس بر روابط ایران و عراق گفت: در خصوص این نشست و حضور ایران باید عرض کنم که در کل هم عراق و هم ایران دارای دیدگاه و نگاه مشترکی هستند و روابط اقتصادی آنها با توجه به نیازهای دو طرف و وجود امکانات بالقوه در طرف ایرانی در شرف توسعه است.

وی گفت: سفر اخیر نخست وزیر جدید عراق هم بر تلاش دو طرف در توسعه روابط دوجانبه تاکید دارد. در همین راستا، شرکت های خصوصی ایرانی نیز مسیرهای خوبی را باز کرده اند؛ در حالی که به حمایت دولتها نیاز دارند که این چنین نشستهایی می تواند فراتر از دیدارهای دو جانبه و در قالب یک رابطه چند جانبه منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.

مصیب نعیمی ادامه داد: حال با توجه به شرایط اقتصادی و بحرانهایی که اکثر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای پیرامون عراق با آنها مواجه هستند، این امر قطعا مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. ظاهرا سندهایی هم که توسط کارشناسان آماده شده بود می تواند به امضای کشورهای زیربط برسد.

جمهوری اسلامی از این آمادگی برخوردار است تا با توجه به قراردادهای منعقد شده پیشین، به همکاری خود با شرکتهای خصوصی در عراق تداوم بخشد

این کارشناس در خصوص اجرای طرح توسعه ای انرژی در منطقه توسط ایران افزود: مسیر عراق برای تامین نیازهای منطقه به ویژه سوریه و لبنان تا حد زیادی فعال بوده، اما کارشکنی های صورت گرفته مانند حمله مستقیم به چند نفتکش ایرانی، تا حدی اختلال ایجاد کرد. اما در کل این دو کشور با توجه به تحریمها به سوخت هم برای تامین بنزین و هم نیروگاههای برق نیاز دارند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی هم از این آمادگی برخوردار است تا با توجه به قراردادهای منعقد شده پیشین، به همکاری خود با شرکتهای خصوصی در عراق تداوم بخشد.

نعیمی اضافه کرد: در این راستا، یکی از مسائل مهم این است که امنیت مرزهای زمینی ایران و کشورهای منطقه به دور از دخالت های امریکاییها و کارشکنی های صهیونیستها برقرار شود؛ در حالی که امنیت این مسیر و خط ترانزیتی قطعا هم به نفع عراق و هم کشور صادرکننده تکنولوژی یا سوخت یعنی جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه گفتگو، خبرنگار بازار پرسشی را در خصوص اجرایی کردن طرحهای اقتصادی از سوی ایران و افزایش جایگاه خود در منطقه، مطرح کرد که مصیب نعیمی در پاسخ گفت: تکنولوژی و امکانات فنی که در اختیار جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یکی از ابزارهای همکاری اقتصادی میان کشورهای منطقه محسوب می شود که نه تنها در رابطه با کشورهای پیرامونی مانند عرق مطرح است، بلکه ایران می تواند صادرکننده این تکنولوژی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز باشد در حالی که در حال حاضر این مسئله به نحوی فعال است.

توجه به افزایش فعالسازی شرکتهای خصوصی در ایران و کشورهای منطقه، علاوه بر کاهش نیازها و کمبودهای آن کشورها، موجب گشایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و رشد جایگاه منطقه ای خواهد شد

وی افزود: از طرفی دیدارهای سیاسی میان مقامات ایرانی و کشورهای منطقه مانند عراق تنها می تواند به عنوان پشتیبان موجب هموار شدن مسیر شود؛ در حالی که توانایی جمهوری اسلامی و نیازی که کشوری مانند عراق دارد، مورد قبول طرفین است. از این رو بیشتر، بخش خصوصی در روابط ایران و عراق فعال است و به نظر می رسد که دولتهای دو طرف به دنبال این مسئله هستند که علاوه بر روابط رسمی و دیپلماتیک، از توسعه فعالیت در بخش خصوصی حمایت کنند که این موضوع گام مهمی است.

مصیب نعیمی در پایان گفت: توجه به افزایش فعالسازی شرکتهای خصوصی در ایران و کشورهای منطقه، علاوه بر کاهش نیازها و کمبودهای آن کشورها، موجب گشایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و رشد جایگاه منطقه ای خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha