لوازم خانگی بزرگتر از سبد خانوار شد| ترس تولیدکننده از گرانی بیشتر نرخ ارز
کمبود نقدینگی خریداران در شرایط کنونی رقم زد؛

لوازم خانگی بزرگتر از سبد خانوار شد| ترس تولیدکننده از گرانی بیشتر نرخ ارز

گردش مالی برای تولیدکننده اهمیت بالایی دارد و این در حالی است که اگر تولیدکننده بخواهد قیمت کالای خود را افزایش دهد با کاهش چشمگیر مشتری مواجه خواهد شد.

احمدرضا صباغی؛ بازار:بازار لوازم خانگی در شرایطی که بسیاری از صنایع مختلف کشور با افزایش افسارگسیخته نرخ ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند، همچنان با رکودی سنگین مواجه است. در حقیقت گرانی نرخ دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان از یک طرف و نبود نقدینگی کافی در اختیار متقاضیان و خریداران از طرف دیگر، سبب شده است تا شاهد سبقت قیمت انواع لوازم خانگی از جیب مردم باشیم.

تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی در شرایط کنونی با تامین و خرید انواع مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز روبرو هستند.همچنین واردات انواع لوازم خانگی به کشور به دلیل اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران از یک طرف و عدم پرداخت مطالبات و بدهی از سوی کشورهایی همچون کره‌جنوبی به ایران سبب شده تا واردات محصولات لوازم خانگی برندهایی همچون سامسونگ و ال‌جی به کشور وارد نشوند که البته این اقدام در زمان خود تاثیر بسزایی بر کاهش میزان فروش محصولات برندهای کره‌ای داشت.

افزایش نرخ دلار موجب گرانی انواع لوازم خانگی خارجی و داخلی در کشور می‌شود و تا زمانی که شاهد تثبیت نرخ ارز در بازار نباشیم به نوعی رکود تورمی را در بازار لوازم خانگی ایران تجربه خواهیم کرد

هرچه لوازم خانگی گران‌تر شود، مشتری کمتر خواهد شد

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه از زمان اعمال تحریم‌ها و عدم ورود لوازم خانگی با برنده کره‌ای به کشور شاهد شدت گرفتن قاچاق در حوزه لوازم خانگی هستیم، گفت: لوازم خانگی سبک را می‌توان به راحتی از طریق یک قایق و از راه دریا به کشور قاچاق کرد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد تولیدکننده لوازم خانگی همچنان با نرخ دلار ۳۹ هزار تومانی به تولید لوازم خانگی ادامه می‌دهد.

وی افزود: افزایش نرخ دلار موجب گرانی انواع لوازم خانگی خارجی و داخلی در کشور می‌شود و تا زمانی که شاهد تثبیت نرخ ارز در بازار نباشیم به نوعی رکود تورمی را در بازار لوازم خانگی ایران تجربه خواهیم کرد.

پازوکی تصریح‌کرد: تولید لوازم خانگی در ایران تنها برای مصرف داخل کشور نیست، بلکه تولیدکنندگان ایرانی به فکر صادرات محصولات خود به خارج از مرزها هم هستند ولی متاسفانه در این مسیر مشکلات فراوانی دارند که باید این معضلات توسط نهادهای دولتی و ایجاد تغییر در بعضی از قوانین حاکم مربوط به صادرات و واردات برطرف شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: عدم وجود رقابت در بازار لوازم خانگی کشور از دیگر مواردی است که باید هر چه زودتر برطرف شود زیرا تعلل در صادرات انواع لوازم خانگی سبب خواهد شد تا شاهد ورود لوازم خانگی اروپایی به کشورهای همسایه باشیم.

وی تاکیدکرد: برای اینکه تولیدکننده لوازم خانگی در ایران بتواند به حیات خود ادامه دهد باید راه صادرات لوازم خانگی ایرانی به نقاط جهان هموار شود که تحقق این موضوع تنها با حمایت حاکمیت و دولت میسر خواهد بود.

پازوکی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر اینکه کیفیت لوازم خانگی ساخته شده در ایران بسیار پایین است، گفت: باید در پاسخ به مسئولانی که نسبت به کیفیت انواع لوازم خانگی ایرانی انتقاد دارند گفت که اگر تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی ایرانی با کیفیت پایین تولید کالا می‌کنند، چرا به آنها مجوز تولید داده شده است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اضافه‌کرد: گردش مالی برای تولیدکننده اهمیت بالایی دارد و این در حالی است که اگر تولیدکننده بخواهد قیمت کالای خود را افزایش دهد با کاهش چشمگیر مشتری مواجه خواهد شد.

پازوکی گفت: نباید از بیان این واقعیت مهم غافل شویم که تکنولوژی ساخت انواع لوازم خانگی در کشورهای اروپایی و یا حتی آمریکایی بالاتر از ایران است ولی تولیدکنندگان ایران هم همچنان با تلاش به مسیر خود ادامه می‌دهند تا بتوانند با تولیدکنندگان خارجی در میدان نابرابر که همان تحریم است، رقابت کنند.

قدرت خرید بسیاری از مردم جامعه در بازار لوازم خانگی به شدت ضعیف شده است که علل اصلی این موضوع به افزایش نرخ ارز و تورم موجود در گرانی مواد اولیه است

غافلگیری تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش نرخ ارز و هزینه‌های جاری

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مهمترین معضل در بازار لوازم خانگی ایران، رکود در خرید و فروش است، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مردم کشور توان مالی لازم برای خرید انواع لوازم خانگی ندارند، نمی‌توان از آنها انتظار داشت که در بازار حضور پررنگی داشته باشند.

محمدحسین اسلامیان گفت: باید به این واقعیت مهم اشاره کنیم که قدرت خرید بسیاری از مردم جامعه در بازار لوازم خانگی به شدت ضعیف شده استکه علل اصلی این موضوع به افزایش نرخ ارز و تورم موجود در گرانی مواد اولیه است.

وی افزود: باید به این واقعیت مهم اشاره کنیم که قدرت خرید بسیاری از مردم جامعه در بازار لوازم خانگی به شدت ضعیف شده است که علل اصلی این موضوع به افزایش نرخ ارز و تورم موجود در گرانی مواد اولیه است.

اسلامیان تصریح‌کرد: فروش اقساطی لوازم خانگی به خانواده‌های ایرانی در دستورکار قرار گرفته است ولی برای تولیدکننده و فروشنده عبور از گردنه رکود تورمی سخت و دشوار است، زیرا علاوه بر اینکه شاهد وقوع رکود در خرید و فروش انواع لوازم خانگی در بازار هستیم به نوعی افزایش قیمت کالاها و مواد اولیه در بازار لوازم خانگی هم ملموس بوده و سبب افزایش فاصله جیب مردم با قیمت انواع لوازم خانگی شده است.

وی تاکیدکرد: نرخ حامل‌های انرژی و میزان دستمزد کارگران از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی است که در سال ۱۴۰۱ این ۲ نرخ با افزایشی غیرقابل پیش‌بینی موجب غافلگیری تولیدکنندگان انواع لوازم خانگی شد.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه باید در حوزه لوازم خانگی واردات هوشمند و هدفمند داشته باشیم، اضافه کرد: به طور قطع رقابت بین تولیدکنندگان ایرانی و خارجی می‌تواند نقش بسزایی افزایش کیفیت لوازم خانگی داشته باشد به شرطی که این رقابت در یک شرایط برابر انجام شده و شاهد حمایت واقعی دولت از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی باشیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha