۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
دریا دریا فراموشی؛ بررسی روند احیای صنایع دریایی مازندران بعد از سالها غفلت
بازار گزارش می دهد؛

دریا دریا فراموشی؛ بررسی روند احیای صنایع دریایی مازندران بعد از سالها غفلت

بهشهر- کارخانه ساخت صنایع و تعمیر شناورهای دریایی مازندران پس از یک دهه رکود با حمایت دولت در مسیر احیا و رونق قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: واقع شدن یکی از کارخانه های بزرگ ساخت شناورهای دریایی در مازندران، سهم استان را در اقتصاد دریامحور افزایش داده است و این استان در حوزه ساخت و تعمیر شناورها نقش مهمی دارد.

تعمیرات شناورهای سنگین و سبک در کارخانه بهشهر سبب شده تا سهم مازندران در بازار تعمیرات این شناورها در منطقه و حاشیه خزر افزایش یابد و ضمن جلوگیری از خروج ارز، در کسب سرمایه و ارز برای کشور نیز نقش بسزایی داشته است.

کارخانه صنایع دریایی صدرای بهشهر که از سال ۸۸ دچار رکود شده بود با تلاش جهادی دولت کنونی در مسیر احیا و رونق قرار گرفته و شمار اشتغال و کارآفرینی در آن روبه افزایش است.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نیروی بومی و محلی در کارخانه صنایع دریایی مازندران فعالیت می کنند و با توجه به غفلت شناورهای دریایی در سواحل شمالی، توجه و رفع نیازهای فراروی این صنعت امری مهم به شمار می رود.

صنایع دریایی در مسیر احیا و رونق

علی زارعی مدیرعامل صنایع دریایی صدرا در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد دریاپایه و دریامحور، ساخت شناورهای دریایی را یکی از مهمترین محورهای این اقتصاد بیان کرد و گفت: متاسفانه سواحل شمال کشور در حوزه شناور و نوسازی ناوگان شناوری مغفول مانده است.

صنایع دریایی مازندران در مسیر شکوفایی و احیا

وی بر لزوم فعال سازی صنعت دریایی تاکید کرد و افزود: مجموعه صدرا به عنوان هاب صنعتی در مازندران فعال می شود تا بتوانیم به ساخت شناورهای دریایی بپردازیم.

وی از مجموعه صدرا به عنوان پتانسیل بزرگ در زمینه ساخت شناورهای دریای با قدمت نیم قرنی یاد کرد و گفت: در کارخانه بهشهر نیز کارهای بزرگ از جمله دکل ایران - امیرکبیر به ظرفیت هزار تن ساخته شده است.

زارعی با اظهار این که جزو معدود کشورهایی هستیم که توانایی ساخت دکل نیمه شناور دریایی با عمق هزار متر دریایی را دارا هستیم، گفت: این دکل هزار متر در دریا و شش هزار متر در زمین تونایی حفاری دارد و برای توسعه میادین گازی نفتی جنوب و شمال از آن بهره گیری می شود.

ساخت دکل جک آپ ایران - خزر به عنوان اولین دکل حفاری در کشور از برنامه ها است وهمچنین این مجموعه در زمینه ساخت شناورهای متعدد از جمله لایروب ها و غیره فعالیت داشته است

مدیرعامل شرکت صنایع دریایی صدرا از ساخت دکل جک آپ ایران - خزر به عنوان اولین دکل حفاری در کشور خبر داد و گفت: همچنین این مجموعه در زمینه ساخت شناورهای متعدد از جمله لایروب ها و غیره فعالیت داشته است.

وی با بیان این که شرکت صدرا از سال ۸۸ به بعد دچار مشکلاتی شده بود و به صورت محدود در زمینه تعمیرات شناور فعالیت می کرد، گفت: در دو سال گذشته توانستیم قراردادهای ساختی با کشتیرانی جمهوری اسلامی برای توسعه ناوگان شمال منعقد کنیم.

زارعی یادآور شد: از اسفندماه سال قبل تاکنون برای ساخت چهار فروند شناور قرارداد بستیم که شامل دو فروند شناور رو - رو و دو فروند شناور کارگو است و برای یک فروند لایروبی هزار تنی نیز با سازمان بنادر قرارداد بستیم.

وی با اشاره به فعال سازی کارخانه صدرا در بهشهر یادآور شد: مجموعه صدرا به عنوان پتانسیل صنعتی بزرگ کشور و ظرفیت های اقتصادی مازندران مغفول مانده است و بهای کافی به آن داده نشده است.

صنایع دریایی مازندران در مسیر شکوفایی و احیا

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در کارخانه صنایع دریایی مازندران در بهشهر مشغول کار هستند و این کارخانه برای توسعه و رونق نیازمند حمایت و همراهی مسئولان استانی است. حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال زا مهمترین راهبرد و استراتژی کشور در سال جاری هدفگذاری شد و ضروری است مسئولان و ادارات مازندران در راستای تحقق شعار سال مانع زدایی کنند.

صنایع صدرا تقویت شود

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران از ابراز ناراحتی از راکد و معطل ماندن ظرفیت های تولیدی مجموعه صدرا گفت: این مجموعه دارای نیروهای ماهر علمی و .فنی و متخصص است و نباید دچار ضعف و رکود شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که نیاز به شناور در داخل و خارج از کشور احساس می شود، ما می توانیم با تولید و رونق صنایع دانش بنیان در زمینه صادرات و ارزآوری برنامه ریزی داشته باشیم.

وی گفت: باید با حمایت مسئولان مجموعه صدرا فعال شود و وجود آمادگی برای ساخت و تعمیرات شناورها مورد اقبال کشورهای خارجی قرار خاهد گرفت.

ساخت لایروب خزر

ساخت لایروب هزار مترمکعبی برای سازمان بنادر و دریانوردی از جمله طرح های شرکت صنایع دریایی در بهشهر به شمار می رود و سعید کیاکجوری مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به عقد قرارداد برای ساخت لایروبی هزار مترمکعی با شرکت صنایع دریایی صدرا اظهار داشت: این لایروب با با مشخصات فنی طول ۷۰ متر، عرض۵.۱۲ متر، عمق ۵.۴ متر، آبخور ۷.۳ متر، سرعت ناوبری ۸ گره دریایی، حجم هاپر، هزار متر مکعب، اماکن زیست؛ ۱۲ نفر، مجهز به دو بیل مکانیکی و سیستم رانش، شافت و پروانه تولید می شود.

صنایع دریایی مازندران در مسیر شکوفایی و احیا

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اعتبار ساخت این لایروب را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع سازمان بنادر و دریانوردی ذکر کرد و گفت: این شناور قابلیت انجام عملیات لایروبی در کلیه مناطق دریای خزر را خواهد داشت و با بهره برداری از آن مشکلات ناشی از رسوب گذاری و لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بنادر نوشهر و فریدونکنار مرتفع خواهد شد.

توسعه گردشگری دریایی و ناوگان شناورهای دریایی در ساحل خزر و شمال، دست نیاز به صنایع دریایی را دراز کرده است و مقرر است کشتی های تفریحی و کروز به دریای مازندرن آورده شود.

راه اندازی کشتی گردشگری در خط دریایی مازندران

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار راه اندازی کشتی گردشگری و مسافری در خط دریایی مازندران را از برنامه های مهم دولت بیان کرد و گفت: برای ساخت شناورها از ظرفیت صنایع دریایی استان و کشور بهره گیری می شود.

وی با بیان این که کشتی های گردشگری بین کشورهای حاشیه خزر نیز جزو طرح ها است، گفت: اقتصاد دریا ظرفیت های بی بدیلی محسوب می شود و باید شاخه های مختلف آن را فراهم کرد.

سالانه گردشگران زیادی به مازندران برای دیدن جاذبه های دریایی سفر می کنند و ساخت شناورهای دریایی و گردشگری می تواند مازندران را به هاب گردشگری و صنایع دریایی مبدل کند.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha