۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰
کاهش شکاف ارز نیمایی و آزاد؛ محرکی قوی برای صعود بورس

کاهش شکاف ارز نیمایی و آزاد؛ محرکی قوی برای صعود بورس

نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ‌های بازار آزاد می‌تواند محرکی قوی برای صعود بازار سرمایه باشد و سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، سید جواد درواری، مدیر سرمایه گذاری و سبدگردانی شرکت سبدگردان آمیتیس در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه بیان کرد: نرخ ارز یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. تعداد زیادی از شرکت‌های بازار سرمایه را شرکت‌های کالایی و به‌اصطلاح دلار محور تشکیل می‌دهند که نرخ فروش محصولات‌شان بر اساس قیمت‌های جهانی است و نرخ ارز، تأثیر مستقیم در قیمت تولیدات و محصولات آن‌ها دارد. همچنین تغییرات نرخ ارز به واسطه وجود برخی دارایی‌های شرکت‌ها، بر سود و زیان شرکت‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین افزایش نرخ ارز می تواند بر سودآوری شرکت ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه در پاییز امسال نوسان قابل توجهی داشت و شاخص کل از محدوده ۱ میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی در ابتدای مهر ماه روند نزولی داشت و در روزهای ابتدایی آبان ماه سال جاری، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تا محدوده ۱ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد سقوط کرد. افزایش نرخ ارز باعث شد شاخص در مدت کوتاهی تا محدوده ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد افزایش یابد و با افزایش مجدد نرخ ارز، شاخص تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آثار افزایش نرخ ارز بر سود آوری شرکت ها اظهار کرد: با توجه به نرخ دستوری ارز در سامانه نیما، شرکت‌ها موظف هستند قیمت پایه محصولات خود را در بورس کالا با نرخ ارز نیمایی درج کنند و این امر موجب می‌شود گاهی اختلاف معناداری میان قیمت‌ محصولات در بورس کالا و بازار آزاد به وجود آید. همچنین شرکت‌ها باید وجوه حاصل از صادرات تولیدات و محصولات خود را با این نرخ (نیمایی) تسعیر کنند.

درواری ادامه داد: افزایش فاصله بین ارز بازار آزاد و ارز نیمایی، تأثیر مطلوبی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و موجب میشود سرمایه‌گذاران، بازارهای موازی با بازار سرمایه(بازار طلا و ارز) را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی ترجیح دهند. زیرا با توجه به ماهیت دستوری نرخ ارز نیما، قیمت محصولات افزایشی متناسب با افزایش قیمت ارز نداشته و سود حاصل از تسعیر نیز افزایشی نخواهد داشت و این دو موضوع به‌صورت مستقیم بر سود هر سهم شرکت تأثیرگذار خواهند بود و بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران را پوشش نمی‌دهد. از این رو انتظار می رود شکاف بین نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، کاهش یابد.

درواری ضمن تاکید بر ضرورت کاهش شکاف ارز نیمایی با بازار آزاد، گفت: باید به این نکته توجه کرد که برخی از شرکت‌های بورسی، مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد خریداری می‌کنند؛ اما ناچار هستند درآمد حاصل از فروش را با نرخ دستوری نیمایی محاسبه کنند که این اجبار، موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده و به زیان سهامداران است.

وی در خاتمه تصریح کرد: از سوی دیگر وجود برخی عوامل مانند کمبود نقدینگی در بورس، نرخ بهره بین‌بانکی، قیمت‌گذاری دستوری تولیدات و محصولات شرکت‌ها، تأمین مواد اولیه برخی صنایع و مباحث انرژی آنها، کسری بودجه دولت و فروش اوراق بدهی و ... بازار سرمایه را دچار چالش کرده‌اند. باوجود ارزندگی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک بسیار زیاد می‌بینند و بااحتیاط بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند. نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ ارز بازار آزاد میتواند محرکی قوی برای صعود بازار سرمایه باشد و سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار کند.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha