۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
فعالیت ۵۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خبرداد؛

فعالیت ۵۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس

تبریز- مدیرعامل منطقه آزاد ارس از فعالیت ۵۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش بازار، مجید کیانی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: از سنوات گذشته تا به امروز در حوزه‌های مختلف صنعت کشاورزی گردشگری، تجارت و توسعه زیرساخت‌های ارس بالغ بر ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. به جرات می‌توان گفت منطقه آزاد ارس در راهبرد تمرین جداسازی اقتصاد کشور از نفت موفق عمل کرده است.

وی افزود: با وجود عدم برخورداری مناطق آزاد کشور از بودجه دولتی، این سازمان تاکنون صدها پروژه عمرانی و زیرساختی در حوزه‌های مختلف راهسازی، برق‌رسانی، شبکه آب و فاضلاب و تصفیه خانه، مخابرات، توسعه فضای سبز و پارک‌ها، احداث مدارس و مساجد، حفظ و مرمت بناهای تاریخی و غیره منطقه را تامین و به بهره‌برداری رسانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یادآور شد: در مناطق همجوار نیز رفع مشکل فاضلاب و آب شرب هادیشهر و تکمیل جاده جلفا- مرند را نیز در دست اقدام داریم که این جاده درحال حاضر با پیشرفت ۵۰ درصدی در ۴ ماه کیلومتر ۳۰ تا ۳۴ آن نیز آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه رشد و توسعه در ارس مشهود است، تصریح کرد: ارس با دارا بودن بیش از ۵۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی رتبه اول کشت گلخانه‌ای و صنعتی را در بین مناطق آزاد کشور دارد. همچنین در بخش گردشگری نیز ارس به سبب وجود جاذبه‌های طبیعی و اماکن متعدد تاریخی و صد البته خونگرمی و مهمان پذیری اهالی اولین مقصد گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی است و در میان مناطق آزاد نیز جزو رتبه‌های برتر است.

کیانی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی منطقه آزاد ارس به عنوان مرکز لجستیک مرزی شمالغرب کشور انتخاب شده است، متذکر شد: احیاء کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب در منطقه آزاد ارس، توسعه ناوگان حمل و نقل بین المللی و جذب سرمایه گذاران بین المللی در حوزه حمل و نقل از جمله راهبردهای تحقق این مهم است.

وی در ادامه احداث فرودگاه ارس را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته برخی ابهامات در باب ضرورت و مجوز زیست محیطی مانع از شروع عملیات اجرایی این پروژه شده است. ما مصمم هستیم سریعا مجوزهای لازم را اخذ و این پروژه مهم و حیاتی را عملیاتی کنیم. امیدواریم با احداث فرودگاه ارس شاهد توسعه صادرات محصولات این منطقه باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یکی از مهم‌ترین راهبردهای پیش روی سازمان منطقه آزاد ارس را توسعه متوازن و تقویت محدوده‌های خداآفرین و نوردوز خواند و توضیح داد: در این راستا اقدامات خوبی در انجام گرفته است، از جمله احداث پارکینگ در نوردوز، سرمایه‌گذاری عظیم مجتمع کشت و صنعت شهید سلیمانی شامل ایجاد باغات مدرن و مجتمع‌های گاوداری و آبزی‌پروری که بنظر بنده این پروژه نقش مهمی را در تامین امنیت غذایی کشور خواهد داشت، اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی و احداث ۶ مدرسه در راستای حذف مدارس کانکس در خداآفرین بخشی از مهم ترین اقدامات انجام یافته در جهت توسعه متوازن در نقاط منفصل ارس می‌باشد.

وی ادامه داد: از طرفی مرز نوردوز بعنوان تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیا می‌باشد که در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای، توسعه کمی و کیفی آن در اولویت قرار گرفته است که ماحصل آن بهبود زیرساخت‌ها و افزایش ۴۰ درصدی ترانزیت عبوری در شش ماه گذشته است.

کیانی گفت: نگاه دولت سیزدهم در اداره مناطق آزاد نسبت به دولت های قبل متفاوت است. یکی از این تفاوت ها تاکید ریاست محترم جمهور بر اجرای ماده ۲۷ نحوه اداره مناطق آزاد و بند الف ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور است. در سفر رئیس جمهور محترم به ارس وی اجرای این قانون را ابلاغ کرد تا موازی کاری ها و دوگانگی ها مرتفع گردد. در حال حاضر با رویکرد مثبت استاندار و نیز همراهی دلسوزانه و نقش پدرانه نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تعامل خوبی شکل گرفته است.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha