۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
هدف‌گذاری سازمان جنگل‌ها برای تولید یک میلیون متر مکعب چوب در سال جاری
سرپرست سازمان جنگل‌ها مطرح کرد

هدف‌گذاری سازمان جنگل‌ها برای تولید یک میلیون متر مکعب چوب در سال جاری

منصور، سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از هدف گذاری استحصال و تولید یک میلیون مترمکعب چوب در سال جهش تولید از محل طرح ملی توسعه زراعت چوب خبر داد.

به گزارش بازار  به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مسعود منصور در نشست انجمن کارفرمایان صنایع چوب و کاغذ ایران با بررسی راهکارهای اجرایی طرح توسعه زراعت چوب گفت: عرصه‌هایی که زراعت چوب در آن انجام می‌شود یا ملی است و یا غیر ملی که در بخش ملی سازمان جنگل‌ها وظیفه دارد علاوه بر فرهنگ سازی و تامین نهال، شرایط تضمین خرید چوب را برای زارعان و تولیدکنندگان چوب فراهم نماید.

منصور همچنین به توسعه زراعت چوب در اراضی ملی اشاره کرد و گفت: در این عرصه‌ها اولویت نخست استفاده از ظرفیت نهالستان‌های موجود است که در حال حاضر به نظر می‌رسد که از حداقل ظرفیت های آن برای تولید نهال استفاده می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انشاا... از ظرفیت نهالستان‌های کشور برای این امر بیشتر استفاده خواهیم کرد.

منصور در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: توسعه زراعت چوب در عرصه‌های ملی دو موقعیت مشخص دارد که باید پیگیری شود؛ یک بخش عرصه‌هایی هستند که قبلاً کشت با هدف زراعت چوب در آن صورت گرفته و الان به دیر زیستی رسیده‌اند که باید کمیته فنی استان‌ها اجازه برداشت آن را صادر نموده و فروش آن را به مزایده بگذارند.

وی افزود: بخش دیگر وجود عرصه‌های مستعد زراعت چوب است مثل استان‌های شمالی کشور که نیاز آبی ندارند یا استان‌هایی که به آب‌های غیرمتعارف نیازمند هستند که در آن صورت ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها  مجازند برای توسعه زراعت چوب با انجمن‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های سلولزی و صنایع چوب قرارداد ببندند و طرف قرار متعهد می‌شود در پایان سال حقوق مالکانه دولت را پرداخت نماید.

سرپرست سازمان جنگل‌ها همچنین تاکید کرد: در قراردادهای منعقد شده مالکیت عرصه‌ها جزء انفال محسوب شده و قابلیت واگذاری ندارد و مجریان مجاز هستند تنها در این عرصه‌ها نهال کاشته و سپس چوب برداشت کنند.

منصور در ادامه از شناسایی ۹۲۸ هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی کشور که مستعد نهال‌کاری هستند توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع خبر داد و تصریح کرد: این عرصه‌ها از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند که بخشی نیاز آبی نداشته و بخشی دیگر نیازمند تامین آب‌های غیر متعارفٍ و سطحی هستند.

وی در ادامه به اهمیت جایگاه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: در طرح « ۹ در ۹۹ » که ۹ محور اصلی سازمان در سال جاری مورد توجه و هدف‌گذاری قرار گرفته، طرح ملی توسعه زراعت چوب یکی از شاخص های مهم آن است.

منصور از دفاتر آموزش و ترویج و روابط عمومی خواست در حوزه ترویج و اطلاع‌رسانی با تهیه و تولید اقلام فرهنگی و انجام مصاحبه‌های اختصاصی و تهیه فیلم مستند شرایط لازم را برای گسترش و توسعه زراعت چوب بین مردم و مسئولین ایجاد نمایند.

شایان ذکر است در این نشست، مدیرعامل و اعضای انجمن صنایع چوب و کاغذ، چالش‌ها، تنگناها و مشکلات موجود در همکاری مشترک با منابع طبیعی را مطرح و از سرپرست سازمان خواستند زمینه همکاری مشترک در تهیه و تولید نهال و کاشت در عرصه های ملی را مرتفع نمایند.

کد خبر: ۱۹٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha