۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
تصمیم دولت برای کاهش ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی

تصمیم دولت برای کاهش ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی

قیمت مرغ که هفته گذشته تا هرکیلوگرم ۵۸ هزار تومان افزایش یافته و به قیمت مصوب ۶۳ هزار تومانی خود نزدیک شده بود دوباره کاهش یافت و در سطح خرده فروشی تا ۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

به گزارش بازار، درحالی که اوایل آبان قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۶۳ هزار تومان تعیین شد، اما بازار این نرخ را نپذیرفت و در روزهای محدودی مرغ در بازار به این قیمت رسید یا بالاتر از آن رفت.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی در اردیبهشت ماه سال جاری، قیمت مرغ را به یکباره از کانال ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رساند و مقرر شد که مردم با کوپن الکترونیکی یا کارت

پروتئین، این محصولات را به قیمت قبل خریداری کنند و دولت مابه التفاوت قیمت را به حساب فروشنده واریز کند، اما این طرح تا به امروز پیاده نشده است و دولت یارانه را به صورت نقدی به حساب خانوار واریز می‌کند.

پرداخت یارانه به صورت نقدی باعث شده است خانوار بتوانند برای هزینه کرد آن تصمیم گیری کنند و در مواردی به جای خرید مرغ آن را صرف محصولات دیگری کنند، به همین منظور با وجود اینکه مرغ در بیشتر اوقات زیر قیمت مصوب خود به فروش می‌رسید، اما مصرف کاهش یافته است.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی جوجه‌های یک‌روزه گفت: بعد از تغییر نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی تقاضا برای خرید مرغ در کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز آن را تایید می‌کند.

وی افزود: قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومان نهاده‌ها دامی ماهانه ۱۲‌۰ میلیون قطعه جوجه در کشور تولید می‌شد، اما اکنون برای شب عید نیز با ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه نیاز کشور تامین می‌شود.

دبیر انجمن صنفی جوجه‌های یک‌روزه ادامه داد: در جلسه اخیر کارگروه برنامه ریزی تولید در وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط تصمیم گرفته شد میزان جوجه ریزی که تا ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه افزایش یافته بود به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یابد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های مرغداران برای کاهش جوجه ریزی همراهی کرد و ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی در ماه را مصوب و تکلیف کرد؛ بنابراین گزارش کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی جوجه ریزی مرغ گوشتی در ماه می‌تواند بازار مرغ را در کشور متعادل کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha