۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
مازاد تولید در صنعت لوازم خانگی
عضو هیات مدیره انجمن لوازم خانگی اعلام کرد

مازاد تولید در صنعت لوازم خانگی

­عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی می‌گوید: در حال حاضر فعالان صنعت لوازم خانگی، مازاد تولید و عرضه دارند و انبارهای کارخانه‌ها مملو از کالاهای آماده برای عرضه به بازار است.

به گزارش بازار، محمدحسین فهیمی عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی در مصاحبه با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: یکی از خصوصیات صنعت لوازم خانگی این است که همه تولیدکنندگانش از بخش خصوصی هستند و تقریبا هیچ کارخانه یا شرکت دولتی در این صنعت نداریم.

وی افزود: پس از خارج شدن آمریکا از برجام و وضع قوانین تحریمی، شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی از بازار ایران خارج شدند و به صورت اتوماتیک وار پس از این اتفاق، موضوع حمایت از تولید داخل فعال شد.

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی در ادامه بیان داشت: شرکت‌های داخلی صنعت لوازم خانگی با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده کرده بودند، توانستند خلاء بازار را از لحاظ کمی و تا حدود زیادی کیفی تامین کنند به جز یکی دو محصول که آن هم یک یا دوماه با مشکل مواجه شد، فعالان این صنعت در این چند سال اخیر جوابگوی مصرف کنندگان بودند.

فهیمی اضافه کرد: در مقطع کنونی فعالان صنعت لوازم خانگی، مازاد تولید و عرضه دارند طوری که به هر کارخانه‌ای مراجعه نمائید مملو از کالاهای آماده برای عرضه به بازار است و هیچ مشکلی برای تامین یا تولید نیست و بیشتر مشکل فروش محصولات است.

وی با اشاره به خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و تاثیر آن صنعت لوازم خانگی گفت: کره جنوبی پیشنهادی برای واردات کالا داد که با استقبال داخلی هم مواجه شد که با مخالفت انجمن‌های تخصصی لوازم خانگی بواسطه سرمایه گذاری، ایجاد زیرساخت‌ها و اشتغال برای تولید داخل لوازم خانگی روبرو شد.

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تولید داخلی افزود: قانون ممنوعیت واردات کالا سه سال قبل از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل طبق مصوبه هیئت دولت و سران قوا تا خرداد ۱۴۰۰ وجود داشت.

فهیمی درباره موضوع انحصار تولید لوازم خانگی در چند شرکت گفت: به اعتراف وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن ها، صنعت لوازم خانگی ۴۸۰ تولید کننده فعال دارد که در این بین ۱۰ الی ۱۵ برند معروف در حال فعالیت هستند و هیچکدام از این برندها روی انواع محصولات، انحصار و بازار مطلق ندارند.

وی حجم تبلیغات رسانه ای، بیلبوردها و تخفیفات و افزایش ارائه خدمات برندهای صنعت لوازم خانگی داخلی را گواهی بر رقابتی بودن این بازار برشمرد.

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی درباره ادعای برخی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی ماهیانه قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گفت: اگر این اتفاق می‌افتاد که قیمت‌ها در مقطع کنونی سر به فلک می‌کشید؛ اخرین افزایش قیمت در لوازم خانگی در ابتدای سال ۱۳۹۹ و ان هم به میزان ۵ درصد بود.

فهیمی با اشاره به قیمت گذاری دستوری افزود: افزایش قیمت محصولات باید در انجمن صنعت لوازم خانگی بررسی شود همچنین باید در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر روی قیمت محصولات در بازار نظارت دارند و از سال ۱۳۹۹ کالاها مشمول قیمت گذاری دستوری شد هرچند به این روش اعتراض داریم، زیرا که با توجه به نظرات کارشناسی و تخصصی این کار غلط است و باعث گرانی کالا می‌شود و ستاد تنظیم بازار است که قیمت محصولات را مشخص می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ با مشارکت همه تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود حاشیه زیان بیشتر شرکت‌های تولیدی هیچ افزایش قیمتی بعد از دستور مقام معظم رهبری اعمال نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی گفت: با وجود بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید و افزایش دستمزدها، قرار بر این بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشته باشیم، اما این اتفاق نیفتاد و تقریبا ۵ ماه پیش در خرداد ۱۴۰۱، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای محصولات لوازم خانگی بزرگ و ۱۵ درصدی برای تلویزیون مصوب و اعلام شد و این، تنها افزایش قیمت قانونی بود که در طول یک سال و نیم گذشته بر روی لوازم خانگی اعمال شده است.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha