۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴
 پیشنهادهایی برای تسهیل صادرات
فعال صادراتی مطرح کرد

پیشنهادهایی برای تسهیل صادرات

فرشچیان، فعال صادراتی گفت: دولت اجازه ندهد در مقابل صادرات، کالاهای لوکسی که مصرفی نیستند با ارز نیمایی وارد کشور شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمدرضا فرشچیان، صادرکننده و فعال اقتصادی اظهار کرد: بانک مرکزی بهتر است یک حساب تراستی و صرافی‌ها و ... معرفی کند تا صادرکننده پول را خارج از کشور واریز کند و بعد در اینجا معادل آن را ریال دریافت کند.

وی در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر گرفتن حواله‌های صادرکنندگان و تحویل اسکناس ارزی به آن‌ها گفت: این امر تا حدودی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما نباید منافع گروهی و بنگاهی را دید بلکه باید منافع ملی را در چننی مسائلی سنجید. اینکه اسکناس از کجا تامین می‌شود هم مهم است چرا که نباید به نوعی باشد که افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

فرشچیان ادامه داد: به نظر بنده اینکه ۲ هزار یورو به هر کارت ملی اختصاص می‌یابد یعنی نیازی را تعریف کرده‌ایم که در بازار وجود نداشته است. ضمن اینکه تفاوت قیمت موجود قطعا دچار مشکلاتی خواهد شد. در واقع گویا راه را گم کرده‌ایم و به بیراهه می‌رویم.

او تاکید کرد: قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بسیار بالاست چرا که تمام کالاهای کشاورزی با ارز آزاد تعریف می‌شود. برهمین اساس صادرات خشکبار و محصولات کشاورزی ما ۷۵ درصد کاهش داشته است؛ یعنی ۲ میلیارد دلار صادرات سال ۹۹ امروز تبدیل به ۵۰۰ میلیون دلار شده است.

به گفته این صادرکننده، محصولات کشاورزی اگر صرفه اقتصادی برای تولیدکننده نداشته باشد تولید نمی‌شود و وقتی تولید نشود زمین‌ها و باغات تبدیل به شوره‌زار می‌شود و اکوسیستم کشور به هم می‌خورد. پیرو این موضوع، کشاورزان حاشیه‌نشین شهرها خواهند شد، اقتصاد خانوارها کوچک و کوچک می‌شود، قدرت خرید کاهش می‌یابد و در نهایت تولید با کاهش همراه خواهد شد و اقتصاد با مشکل اساسی روبرو می‌شود. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که واردات بیشتر محصولات کشاورزی صرفه بیشتری نسبت به تولید همان محصول در داخل دارد.

فرشچیان با اشاره به پیشنهادهایی برای بهبود اوضاع کنونی و تسهیل صادرات، اظهار کرد: باید تعهد ارزی از روی کالاهای کشاورزی به قید دو فوریت برداشته شود. در این صورت صادرات ترغیب خواهد شد که به دنبال آن انگیزه کشاورز هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تورم و نرخ ارز در کشور گفت: ترکیه حتی با تورم ۷۰ درصدی هم افزایش ۳۵ درصدی صادرات کالاهای کشاورزی را ثبت کرد. این در حالی است که ذخایر ارزی این کشور به ۱۲۸ میلیارد دلار رسیده بنابراین لازم است تا از تجربه تورم و کاهش ارزش پول ملی مثبت استفاده کنیم.

این صادرکننده تاکید کرد: صادرکننده نمی‌تواند پول را به داخل کشور نیاورد چرا که باید هزینه‌های داخل را بپردازد و به نقدینگی نیاز دارد بنابراین همه صادرکنندگان به طور قطع پول حاصل از صادرات خود را به کشور بازمی‌گرداند. سوال مهم این است که خروج ارز با ارز ارزان قیمت بیشتر رخ می‌دهد یا ارز گران قیمت؟ درواقع این ارز نیمایی است که خروج ارز را آسان‌تر می‌کند، چون کمتر از نرخ ارز بازار آزاد است.

پیشنهاد دوم فرشچیان این است که دولت اجازه ندهد در مقابل صادرات، کالاهای لوکسی که مصرفی نیستند با ارز نیمایی وارد کشور شود. به عنوان نمونه ۴.۵ میلیارد دلار واردات موبایل در کشور داریم. مسئولان باید عقلایی تصمیم بگیرند و شناسایی کنند کدام کالاها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند، اما کالا را با ارز بازار آزاد به مردم عرضه می‌کنند. همچنین به جای تخصیص ارز ارزان قیمت به واردکننده کالای لوکس، مقرر کنند که واردکننده ارز مورد نیاز را از صادرکننده مثلا خشکبار تامین کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha