۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
بانک مرکزی در بازار ارز فعال نیست| افزایش قیمت ارز مساله‌ای سیاسی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بانک مرکزی در بازار ارز فعال نیست| افزایش قیمت ارز مساله‌ای سیاسی است

افقه تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی بخواهد تاثیرگذار باشد باید به اندازه کافی ارز داشته و ان را عرضه کند، متاسفانه فعلا نقش انفعالی دارد.

بازار؛ گروه ایران: مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، درباره افزایش چشمگیر ارز گفت: متاسفانه عوامل زیادی در افزایش ارز نقش دارند. در این دوره از افزایش قیمت ارز بیشترین عاملی که تاثیر دارد عوامل غیر اقتصادی در این بازار بسیار هم فعال عمل می کنند.

وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در افزایش قیمت ارز بیان کرد: بانک مرکزی ابزار و قدرت تاثیر گذاری برای کاهش قیمت یا بهتر گفته شود در مدیریت بازار ارز ندارد که همین امر باعث تغییر در مدیران ارشد بانک مرکزی شد.

افقه تاکید کرد: تا به امروز شاهد اقدام اساسی در خصوص کنترل در بازار ارز از سوی بانک مرکزی نبودیم.

بانک مرکزی چندان توان تاثیرگذاری در این بازار را ندارد. در این چند سال اخیر بانک مرکزی فقط توانسته تقاضا را کنترل کند. اگر بانک مرکزی بخواهد تاثیرگذار باشد باید به اندازه کافی ارز داشته باشد

این استاد دانشگاه اشاره کرد: بانک مرکزی چندان توان تاثیرگذاری در این بازار را ندارد. در چند سال اخیر بانک مرکزی فقط توانسته تقاضا را کنترل کند. اگر بانک مرکزی بخواهد تاثیرگذار باشد باید به اندازه کافی ارز داشته باشد که از این طریق بتواند تاثیرگذار باشد و هم باید عرضه داشته باشد. متاسفانه نقش انفعالی دارد و در بازی با ارز فعال نیست.

افقه اشاره کرد: ظاهرا بانک مرکزی عنوان کرده که خیلی تقاضا ندارد مگر اینکه با بگیر و ببند و تاثیر صرافی بتوانند به صورت موقت اثرگذار باشند. افزایش قیمت ارز مسئله‌ای سیاسی است. همچنین سفر رئیس جمهور چین به عربستان تبعات منفی در اذهان داخلی‌ بوجود آورد.

از طرف دیگر مشکل تحریم‌ها نه تنها حل نشده بلکه روز به روز نسبت به شکست آن در داخل بیشتر اطمینان حاصل می شود و از طرف دیگر دولت نتوانست نقدینگی را کنترل کند

او تصریح کرد: از طرف دیگر مشکل تحریم‌ها نه تنها حل نشده بلکه روز به روز نسبت به شکست آن در داخل بیشتر اطمینان حاصل می شود و از طرف دیگر دولت نتوانست نقدینگی را کنترل کند.

افقه یاد آور شد: بر خلاف ادعایی که گفته بودند خط قرمز ما نقدینگی است، نتوانستند آن را کنترل کنند و این عامل هم نقش مهمی در کاهش ارزش پول ملی دارد.

وی تاکید کرد: ساختارهای ما نقدینگی‌زا است.

بانک مرکزی دیگر توانی در کنترل بازارها ندارد در واقع هرچه ابزار داشت را به کار گرفت و بیشتر از این توان ورود ندارد و بهتر بجای بانک مرکزی بگوییم دولت چون سیاست‌های تجاری دولت باید فعال شود و باید تحریم‌ها حل شوند که بانک مرکزی بتواند تاثیرگذار باشد

این اقتصاددان اظهار کرد: بانک مرکزی دیگر توانی در کنترل بازارها را ندارد در واقع هرچه ابزار داشت را به کار گرفت و بیشتر از این توان ورود ندارد و بهتر بجای بانک مرکزی بگوییم دولت چون سیاست‌های تجاری دولت باید فعال شود و باید تحریم‌ها حل شوند که بانک مرکزی بتواند تاثیرگذار باشد. فلذا ریشه آن به حاکمیت برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: ابزاری که بانک مرکزی باید داشته باشد به این ربط دارد که ما بتوانیم نفتمان را بفروشیم، تجارت داشته باشیم که این دست بانک مرکزی نیست و به سیاست گذاری‌های کلان دولت ربط پیدا می کند که در واقع تصمیم می گیرند برجام حل شود یا خیر. بنابراین، خیلی به بانک مرکزی ربط ندارد.

افقه با اشاره به قیمت اصلی ارز در بازار فعلی پاسخ داد: در حال حاضر دیگر نمی توانیم بگوییم که قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد. به نظر من، قیمتی که در بازارست، قیمت واقعی بشمار می آید. اینکه بعضی‌ها می گویند قیمت دلار چقدر باید باشد در واقع اینها قیمت‌ها را ضربدر نرخ تورم می کنند و یکسری بازی‌های دارند یا ما به تفاوت نرخ تورم داخلی را با خارجی محاسبه می کنند و آن را روی قیمت ارز می کشند. اما چیزی که الان در بازارست همان نرخ واقعی دلار است.

وی ادامه داد: اگر نتوانند در کوتاه مدت مشکل تحریم‌ها را حل کنند یا اگر تجارت ما عادی نشود( صادارت، واردات، نقل و انتقالات پولی و FATF) هیچ کار دیگری نمی توانند کنند و شاید بتوانند برخی از اقدامات موقت، کم اثر و کم دامنه را انجام دهند مانند اقدامی که بانک مرکزی در مواجه با افزایش قیمت ارز کرده است.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha