۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
محصولات پروتئینی خراسان جنوبی بر مدار گرانی | بازار دل و سنگدان گرم شد
بازار گزارش می‌دهد؛

محصولات پروتئینی خراسان جنوبی بر مدار گرانی | بازار دل و سنگدان گرم شد

بیرجند- گرانی گوشت بسیاری از خانواده های خراسان جنوبی را به سمت خرید دل و سنگدان مرغ سوق داده است تا نیازهای پروتئینی خود را از این طریق تأمین کنند.

بازار؛گروه استان‌ها: همواره از خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید گوشت به ویژه گوشت مرغ نام برده می شود و میزان تولید به اندازه‌ای است که مازاد نیاز استان به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

اما با این وجود شهروندان خراسان جنوبی نسبت به نواسانات قیمتی مواد پروتئینی در خراسان جنوبی گلایه هایی دارند و معتقدند ثبات قیمت در بازار این محصولات وجود ندارد.

سری به بازار محصولات پروتئینی در خراسان جنوبی زدیم و قیمت گوشت قرمز و سفید را جویا شدیم.

حسین خدابخش از شهروندان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: ما معمولا برای تهیه گوشت قرمز خانواده مان دام زنده را خریداری و ذبح می‌کنیم تا گوشت تازه مصرف کرده باشیم.

قیمت دام زنده افزایش یافته است

وی بیان کرد: اما هر دفعه که گوسفندی خریداری می‌کنم قیمت به شدت افزایش پیدا می‌کند.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: چند ماه قبل که گوسفندی خریداری کردم قیمت آن کیلویی ۱۶۰ هزار تومان بود ولی هفته پیش دام زنده را کیلویی ۱۹۰ هزار تومان خریداری کردم.

خدابخش اظهارکرد: نظارت بر بازار مواد پروتئینی و تدبیر برای ثابت مانده قیمت دام زنده از طریق مراقبت از خروج دام از استان ضروری است.

این شهروند خراسان جنوبی بیان کرد: من گوسفند را از روستاهای حاشیه شهر بیرجند خریداری می کنم و ممکن است قیمت ها در بازار و سطح شهر متفاوت باشد.

غلامرضا بیدختی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی بیان کرد: وضعیت قیمت گوشت به گونه ای شده است که مردم چون گذشته ها به سمت خرید دل و سنگدان مرغ روی آورده‌اند.

محصولات پروتئینی خراسان جنوبی بر مدار گرانی | بازار دل و سنگدان گرم شد

بازار دل و سنگدان مرغ داغ است

وی با اشاره به اینکه در توان بسیاری از خانواده ها خرید گوشت قرمز با قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان وجود ندارد، یادآور شد: گوشت ماهی نیز از سفره بسیاری از خانواده ها حذف شده است.

این شهروند خراسان جنوبی اظهار کرد: طبیعی است وقتی که قیمت گوشت قرمز به ۲۰۰ هزار تومان و گوشت مرغ به ۶۱ هزار تومان می رسد برخی از خانواده های ضعیف جامعه بسته های دل و سنگدان مرغ به قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری می کنند.

بیدختی افزود: نباید بگذاریم دام سبک و سنگین خراسان جنوبی از استان به دلایل مختلف خارج شود تا زمینه گرانی گوشت در این خطه به وجود آید.

این شهروند خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد گوشت مرغ نیز ما قطب تولید هستیم و از نظر قیمت و کمیت گوشت مرغ در بازار نباید نگرانی داشته باشیم.

وی در زمینه قیمت تخم مرغ اظهار کرد: هر کیلو تخم مرغ در بازار خراسان جنوبی حدود ۴۴ هزار تومان است که البته این قلم کالا از نظر قیمتی تغییر نکرده است.

چهار هزار و ۶۰۳ تن گوشت گوسفند در خراسان جنوبی تولید شد

حسینی نسب سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از تولید ۴ هزار و ۶۰۳ تن گوشت گوسفند در ۸ ماهه امسال در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از ابتدای سال میزان۴ هزار و ۶۰۳ تن گوشت گوسفند در استان تولید شده است.

علی حسینی نسب با اشاره به اینکه ارزش این مقدار گوشت تولید شده ۹ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال است، افزود: تولید گوشت گوسفند نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴ هزار و ۸۰ تن گوشت گوسفند در استان تولید شده است اظهار کرد: بیشترین تولید گوشت گوسفند در پارسال مربوط به شهرستان قائنات بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند ۲۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده نیز ۹۵ هزار تومان است.

ابراهیمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی تغییر چندانی نکرده است.

محصولات پروتئینی خراسان جنوبی بر مدار گرانی | بازار دل و سنگدان گرم شد

اشاره ای به قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گوشت مرغ در مراکز عرضه عمده ۵۹ هزار تومان است، بیان‌کرد: قیمت در خرده فروشی ها نیز از کیلویی ۶۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که چرا علی رغم اینکه استان ما قطب تولید گوشت مرغ است قیمت این محصول در خراسان جنوبی بالا است، گفت: این نکته دقیق نیست چرا که قیمت گوشت مرغ در استان از قیمت مصوب یعنی کیلویی ۶۳ هزار تومان پایین تر است.

ابراهیمی بیان کرد: قیمت گوشت مرغ در استان های معین چون خراسان جنوبی همواره دو- هزار تومان از سایر استان ها ارزانتر است.

گوشت قرمز کیلویی ۱۵ هزار تومان افزایش یافت

وی افزود: گوشت قرمز (گوشت گوساله، بزغاله و بره) نیز در خراسان جنوبی کیلویی حدود ۲۰۰ هزار تومان به فروس می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی کیلویی ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است، ادامه داد: علت را باید در افزایش قیمت دام زنده جست و جو کرد.

ابراهیمی گفت: قیمت هر کیلو دام زنده در بازار خراسان جنوبی حدود ۱۰۴ هزار تومان به فروش می رسد.

وی اظهارکرد: یکی از گوشت های پرطرفدار در خراسان جنوبی گوشت ماهی است.

ماهی سفید کیلویی تا ۱۳۰ هزارتومان فروش می رود

وی با اشاره به اینکه گوشت ماهی سفید در خراسان جنوبی هر کیلو ۱۲۲ هزار تومان تا ۱۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

گوشت مرغ و گوسفند و ماهی ندارد. قیمت این محصولات پروتئینی با جیب مردم چندان همخوانی ندارد. باید راهی جست که هم قیمت ها متعادل شود و هم تولید کننده به سود خود برسد.

تأمین نهاده های دامی دامداران خرد، حمایت از واحدهای تولیدی پرورش طیور و مراقبت از خروج دام از خراسان جنوبی می تواند گام مؤثری در متعادل نگه داشتن قیمت گوشت مرغ و گوسفند در خراسان جنوبی باشد.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha