۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
هزار و یک ظرفیت بلا استفاده در چابهار| سهم ناچیز اقتصاد از دریا
بازار گزارش می دهد؛

هزار و یک ظرفیت بلا استفاده در چابهار| سهم ناچیز اقتصاد از دریا

چابهار- بر اساس آمارها تا کنون فقط ۱۰ درصد از ظرفیت های دریاها برای درآمدزایی مناطق ساحل نشین کشور استفاده شده که بیانگر سهم ناچیز اقتصاد از دریا است.

فرشته بامری؛ بازار: سخن از تنها بندر اقیانوسی کشور است، حتما شنیده اید که اقیانوس ها رازهای مگوی زیادی را در خود نهفته دارند. از شهرهای گمشده گرفته تا اشیا و موجودات عجیب و غریب در دنیای ناشناخته زیر آب که دست بر قضا تعداد زیادی از آن‌ها هنوز هم کشف نشده‌اند.

ثروتهای باد آورده دریاها

مردم چابهار قرن ها است که از طریق صید و صیادی مایحتاج خود را تامین می کنند؛ در واقع ابتدایی ترین شکل بهره برداری از دریا ها همان صید و صیادی است.

شغل کهن صیادی در منطقه آزاد چابهار سبب شده تا فعالیت های شیلاتی در منطقه از رونق خوبی برخوردار شود، به طوری که این فعالیتها علاوه بر ایجاد صنعت لنج سازی، زمینه احداث کارخانجات تن ماهی و کنسروسازی را هم در منطقه فراهم کرده و امروزه چابهار به عنوان یکی از شهرهای جنوبی ایران بهترین و با کیفیت ترین تولیدات شیلاتی را راهی بازار می کند.

اکنون کنارک ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور، ۲۰ درصد تولید آبزیان کشور (صید و آبزی‌پروری) را تولید می کند همچنین رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده‌ است و در مجموع چابهار و کنارک ۷۰ درصد تن‌ماهیان کشور را تامین می‌کنند.

مردم شهر ساحلی چابهار انواع صدف و موجودات دریایی را جمع آوری می کنند و طبق سلیقه خودشان، محصولات متنوع و جالب تهیه کنند. بومیان منطقه، وسایل هنری و تزئینی مانند معرق صدف، دستبند و گردنبند از مرجان و گوش ماهی را تولید و به گردشگران می فروشند. حتی گردشگران می توانند حین قدم زدن در ساحل چابهار انواع صدف‌های خاص و زیبا را به عنوان سوغات جمع‌آوری کنند.

رونق حمل و نقل دریایی در منطقه آزاد چابهار

از دیرباز تا کنون ارسال بار با کشتی یکی از مرسوم‌ترین روش‌های حمل و نقل دریایی بوده و در حال حاضر حمل آبی بیشترین سهم را در توسعه تجارت در دریاها را دارد.

در حال حاضر صاحبان کشتی‌ های باربری، تجاری، مسافربری، قایق ‌و لنج های باری، شناورها در راستای انتقال کالا و افراد در چابهار فعالیت دارند و بخش حمل و نقل از رونق خوبی برخوردار است.

ابوذر راحتی، مدیر یکی از شرکتهای حمل و نقل دریایی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: به مدت ۳۵ سال است که در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت داریم.

وی افزود: در زمینه حمل بار از دبی و تمامی کشورهای مجاور به ایران و همچنین خدمات صادرات و واردات و ترخیص کالا فعالیت می کنیم.

این فعال حوزه حمل و نقل دریایی گفت: برخی شرکت های حمل و نقل دریایی نمایندگی هایی در بندرعباس، بوشهر، کیش، قشم و ...راه اندازی کرده اند و سرویس صادراتی و وارداتی از تمامی بنادر جنوبی ایران و بلعکس به کشورهای حوزه خلیج فارس، شبه قاره هند، خاور دور بنادر اصلی چین، جنوب شرق آسیا به حمل کالا مشغول هستند.

در خرداد ماه امسال هم خط منظم کشتیرانی کانتینری توسط سازمان بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان بین بنادر ناواشیوا و کاندلای هند به بندر چابهار و بالعکس و نیز بندر چابهار به بندر جبل علی امارات و بالعکس برقرار و نرخ تردد شناورها در مسیرهای مربوطه اعلام شده است.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است به‌طوریکه هم‌اینک رفت ‌و آمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در منطقه رواج دارد

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است به‌طوریکه هم‌اینک رفت ‌و آمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در منطقه رواج دارد.

این بندر به عنوان بندر استراتژیک، راهبردی و مهمترین بندر تجاری ایران در خارج از حوزه خلیج فارس، قابلیت تخلیه و انتقال ۵۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور مانند گندم، جو، شکر، ذرت و سویا را دارد.

ظرفیت های گردشگری دریا

سالانه صد ها هزار نفر از اقصی نقاط کشور برای دیدن شهر چابهار سواحل و دریای چابهار به این منطقه سفر می کنند. جاذبه های بی نظیری که در این شهر بندری وجود دارد سبب شده تا به آن لقب «بهشت» جنوب ایران داده شود.

رضا تاجیک، یکی از فعالان صنعت هتلداری در چابهار در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی چابهار و قرارگیری آن در کرانه اقیانوس هند و دریای عمان و شهرتش به عنوان یکی از مناطق آزاد بازرگانی ایران سبب اقبال مردم برای سفر به این شهر شده است.

این فعال عرصه هتلداری، گفت: سالانه هزاران نفر به چابهار سفر می کنند تا سواحل صخره ای چابهار را تماشا کنند.

وی با اشاره به اینکه، اسکان در هتل ها مقدمه‌ای بر یک سفر شیرین و به یادماندنی است، افزود: هتل های چابهار در قالب هتل های چهار، سه و دو ستاره میزبان میهمانان این شهر ساحلی هستند و بازار سنتی چابهار هم گزینه مناسبی برای خرید سوغات بومی و صنایع دستی دریایی است.

اما ظرفیتهای اقتصادی دریا فراتر از فعالیت های سنتی مانند شیلات، حمل و نقل و گردشگری دریایی است.

ظرفیت هایی که بلا استفاده مانده است

امیر عباسی، کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با وجود سواحل طولانی دریایی در شمال و جنوب ایران، فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: دریای چابهار خاستگاه تولید محصولات دریایی دیگری همچون گیاهان دریایی، آرتمیا و انواع جُلبک‌ها محسوب می شود.

وی تصریح کرد: جلبک‌ها منبعی برای تولید لوازم آرایشی هستند و می‌توانند کشور را از واردات بسیاری از لوازم آرایشی، مکمل‌های غذایی و همچنین کودهای گران‌قیمت کشاورزی بی‌نیاز کنند.

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: هًمچنین مناطق ساحلی یکی از بهترین مکانها برای استقرار صنایع هستند چرا که تامین آب مورد نیاز صنایع آب بر یکی از چالش های حوزه صنعت است.

عباسی افزود: دریا علاوه بر رفع معضل تأمین آب، امکان بهره‌مندی سریع و ارزان به حمل‌ و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالای تولید شده را هم فراهم می کند.

قطعا باید صنایع نوظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست و هواشناسی دریایی در منطقه ایجاد شود

وی تصریح کرد: استخراج مواد معدنی، تولید برق با استفاده از جزر و مد، استخراج نفت و گاز، شیرین سازی آب دریا برای آبیاری مناطق ساحلی و تامین آب شرب، تامین علوفه دامی از گیاهان دریایی، تولید روغن های خوراکی... از جمله فرصتهای سرمایه گذاری در دریاهاست. با وجود این ظرفیتها جای سوال است که چه تعداد واحد تولیدی برای بهره برداری از این ظرفیتها در منطقه احداث شده است.

کارشناس امور اقتصادی گفت: قطعا باید صنایع نوظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست و هواشناسی دریایی در منطقه ایجاد شود.

نباید فراموش کنیم که تحولات عظیم اقتصادی کشورهای کوچک و بزرگ جهان که در مجاورت دریاها قرار دارند، در سایه بهره برداری از پتانسیل های دریا به دست آمده است، بنابراین ما باید بر ظرفیت سازی و بهره وری بهینه از دریا تمرکز کنیم تا بتوانیم سهم اقتصاد را افزایش داده و به توسعه استان هم کمک کنیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha