۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
حمله آفت مگس مدیترانه‌ای به ۳۰۰ گونه گیاهی مازندران
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران مطرح کرد:

حمله آفت مگس مدیترانه‌ای به ۳۰۰ گونه گیاهی مازندران

ساری - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: مگس میوه مدیترانه ای به ۳۰۰ گونه گیاهی از جمله ارقام مختلف مرکبات استان حمله می‌کند.

شعبانعلی مافی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آفت مگس میوه مدیترانه ای اظهار داشت: این مگس یکی از مهمترین و مخرب ترین آفات درختان میوه در ایران و جهان است و به بیش از ۳۰۰ کونه گیاهی حمله می کند.

وی با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه ای سبب بروز خسارت سنگین به باغداران می شود، افزود: مهمترین میزبان های مگس مدیترانه ای در استان مازندران شامل ارقام مختلف مرکبات، سیب، گلابی، هلو، ششلیل، انجیر، ازگیل و دیگر میوه های باغی است.

وی ادامه داد: مگس میوه مدیترانه از نظر ظاهری به رنگ زرد طلایی و کوچکتر از مگس خانگی است و تخم ها را در پوست و گوشت میوه های رسیده، رنگ گرفته و درحال رسیده قرار می دهد و به میوه های کال وسبز حمله نمی کند.

این محقق یادآور شد: تخم ها پس از قرارگیری در میوه ها به مدت یک هفته تا ۱۰ روز تخریب می شود و کرم های ریزی از آن خارج و شروع به تغذیه از میوه می کنند که این کار سبب پوسیدگی، لهیدگی، ریزش میوه می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران یادآور شد: همچنین در مواردی که میوه ها ریزش نکردند، بازارپسندی را از دست می دهند و لارو پس از کامل کردن تغذیه از میوه خارج می شود.

مافی یادآور شد: مدت شفیره گی مگس مدیترانه در خاک با توجه به شرایط محیطی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ روز است و پس از آن حشره کامل از خاک خارج می شود.

وی عنوان کرد: مگس میوه مدیترانه ای در استان مازندران دارای سه تا پنج نسل است و در زمستان به صورت حشره کامل در باغات مشاهده می شود و در فروردین و اردیبهشت دنبال میزبان های مختلف هستند تا تخم ریزی و زادولد را آغاز کنند.

این محقق تصریح کرد: معمولا در ماه های فروردین و اردیبهشت میزبان خوبی در باغات وجود ندارد و میوه های نارنج که به دلایلی برداشت نشدند، میزبان خوبی برای این مگس هستند که باغداران توصیه می کنیم در پایان فصل برداشت میوه مرکبات، میوه ها را به طور کامل برداشت کنند.

وی یادآور شد: ازگیل ژاپنی اولین میوه ای در ماه بهار رویش دارد، از اینرو مگس اقدام به یافتن میزبان جدید می کند تا در ادامه به میوه هایی نظیر هلو، شلیل و سرانجام به مرکبات رسد و اگر از باغات مراقبت لازم انجام نشود، باغدار متحمل خسارت های فراوان خواهد شد.

کد خبر: ۱۹٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha