۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
رفع بُن‌بست مشاغل خانگی در آبادان | اعطای تسهیلات با گواهی آموزشی
بازار گزارش می‌دهد؛

رفع بُن‌بست مشاغل خانگی در آبادان | اعطای تسهیلات با گواهی آموزشی

آبادان- مسئولان اعتقاد دارند که «بُن بست مشکلات مشاغل خانگی بانوان آبادان در زمینه‌های مختلف رفع می‌شود» موضوعی که می تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال خانگی منجر شود.

محمود نواصر؛ بازار: مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل‌های جدید است و می‌تواند علاوه بر اینکه در رشد و توسعه اقتصادی تاثیر گذارد، در زمینه توسعه اجتماعی نیز باعث تغییرات مثبت می شود اما آن گونه که شایسته است از ظرفیت مشاغل خانگی بهره گرفته نشده در حالی که هر خانه می‌تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد.

مشاغل خانگی بسیار متنوع است و در زمینه‌های صنایع دستی، تولید و خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات، فعالیت‌های تولیدی-صنعتی، کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات و سایر خدمات دسته‌بندی می‌شود که به لحاظ کیفی و کمی روز به روز در حال افزایش است.

نقش مهم بانوان در چرخه اقتصاد

«آزیتا همتیان»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به آبادان ضمن بازدید از ظرفیت های مشاغل خانگی بانوان، نشستی چهره به چهره با حضور بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان در سالن غدیر فرمانداری ویژه آبادان داشت. در این نشست اما در کنار وعده های حمایت، مشکلات مشاغل خانگی نیز بررسی شد.

مشاغل خانگی بسیار متنوع است و در زمینه‌های صنایع دستی، تولید و خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات، فعالیت‌های تولیدی-صنعتی، کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات و سایر خدمات دسته‌بندی می‌شود

پیش از همتیان اما علی حنظل عیدانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه آبادان پیرامون مسائل اقتصاد خانگی آبادانی ها، گفت: با تلاش مشترک می‌توان در راستای هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها گام برداشت لذا انتظار می‌رود بتوان بستری مناسب برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایجاد شود.

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه آبادان در این نشست اظهار کرد: همواره تلاش شده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی همچون اداره تعاون، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی ساختارهایی ابداع کنیم و به تسهیل مشاغل کمک کنیم که یکی از آنها تاسیس بازارچه بانوان است و اکنون بانوان در این محل حضور دارند و همچنین تجارب خوبی در حضور نمایشگاهی داشته‌اند.

مهساسادات محسن فر با بیان اینکه دو تعاونی بانوان وجود دارد که هر کدام حدود ۱۵۰ بانوی کارآفرین تحت پوشش خود دارند و در زمینه ساختارمند شدن و آموزش و همچنین معرفی و برندسازی کمک کرده‌اند همچنین در آبادان کانون زنان نیز وجود دارد که از این طریق کمک‌های زیادی انجام شده است، ابراز کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان مشاغل ارزان برای زنان فراهم شده است و همچنین پروژه احداث دو بازارچه بانوان در دستور کار است.

رفع بُن‌بست مشاغل خانگی در آبادان | اعطای تسهیلات با گواهی آموزشی

توسعه کارگاه از مشکلات فعالان صنایع دستی است

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مهد هنر اکسین اروند و یک فعال صنایع دستی در این نشست اظهار کرد: حدود دو سال قبل شرکت تعاونی را با هدف متمرکز کردن بانوان هنرمندی که به صورت پراکنده فعالیت می‌کردند تاسیس کردیم تا با یک انسجام به تولید و فروش آنها کمک کنیم. حتی به روستاهای اطراف و افرادی که دیده نمی‌شدند نیز کمک کردیم.

عاطفه رفیعی فر با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم صدای بانوان باشیم و در زمینه بازاریابی و فروش بهتر کار کنند و همچنین بتوانند تولیدات خود را به روز کنند، افزود: مشکل توسعه کارگاه از عمده مشکلات فعالان صنایع دستی این منطقه است.

شرایط پرداخت تسهیلات دشوار است

مدیرعامل شرکت تعاونی نواندیشان هنر و صنعت اروند و یک فعال صنایع دستی در این نشست اظهار کرد: حدود سه سال است که اولین تعاونی صنایع دستی را تاسیس کردیم تا به گونه بهتری مطالبات از دستگاه‌های اجرایی دریافت شود زیرا همیشه بهانه‌هایی مبنی بر اینکه با فرد نمی‌توانند همکاری کنند، مطرح می‌کردند.

مهدیه عبدی با بیان اینکه سنگ اندازی‌های سازمان منطقه آزاد اروند تمامی ندارد، افزود: در این منطقه ۳۰۰ فعال صنایع دستی خانم و آقا در حال فعالیت هستند که کار تولید را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند همچنین باید گفت مشکل فروش کالا بسیار مهم است لذا باید گفت کیفیت کالاهای تولیدی این منطقه بسیار بالا است و توان صادراتی دارد و علیرغم همسایگی با کشورهای عراق و کویت ولی از این پتانسیل استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وام‌های اعطایی متاسفانه بدون تنفس هستند و قرار بود سازمان منطقه آزاد اروند صندوق ضمانت تولید ایجاد کند ولی عملا این اتفاق رخ نداد، بیان کرد: افراد بالای ۵۰ سال در حال فعالیت هستند و عدم اعطای وام به این عزیزان یکی از چالش‌ها است و ضرورت دارد در این خصوص یک راهکار صحیح اتخاذ شود پیشنهاد داریم یک پلت فرم چندزبانه با رویکرد صادراتی برای تولیدات فعالان صنایع دستی با هدف صادرات طراحی شود و منطقه آزاد اروند بین مناطق آزاد کشور در این خصوص تبدیل به پایلوت شود.

توانمندی در زمینه تولید حصیر

مدیرعامل شرکت تعاونی نواندیشان هنر و صنعت اروند تاکید کرد: حصیربافی یک از هنرهای اصیل و بومی این منطقه است که مواد اولیه و بافنده حرفه‌ای آن در این منطقه وجود دارد و نیازمند توجه و حمایت جدی است.

عبدی اظهار کرد: صنایع دستی این منطقه توسط ادارات دولتی دیگر استان‌ها خریداری می‌شود ولی در این منطقه خریداری نمی‌شود! به عنوان مثال شرکت نفت به ما اعلام کرد محصولات شما در لیست خرید این شرکت نیست که انتظار می‌رود مسئولان پیگیری کنند محصولات تولیدی این منطقه در لیست خرید آنها قرار داده شود.

مدرس کسب و کار و کارآفرینی و توسعه جوامع محلی اظهار کرد: زنان نقش مهمی در توسعه جوامع محلی دارند لذا در نظر داریم پایلوتی که سه سال قبل در روستاهای خرمشهر انجام دادیم در شش روستای آبادان نیز اجرا کنیم و امیدواریم مسئولان به ما کمک کنند با توجه به اینکه طرح اجرا شده در خرمشهر موفق بوده، تاکید داریم در روستاهای آبادان نیز اجرا شود.

رفع بُن‌بست مشاغل خانگی در آبادان | اعطای تسهیلات با گواهی آموزشی

چالش گواهی آموزشی رفع می‌شود

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: در گام اول برای آموزش ۱۰۰ نفر در روستاها برنامه‌ریزی کردیم تا گواهی کسب کنند و شرط دریافت تسهیلات دریافت گواهی آموزشی است با رایزنی‌هایی که با جهاد دانشگاهی و دانشکده فنی دانشگاه چمران انجام دادیم مقرر شد دوره‌ها را برگزار کنند تا از این طریق بهانه اداری عدم پرداخت تسهیلات گرفته شود. با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد فرد مهارت دارد، کار هم آغاز کرده ولی به دلیل اینکه گواهی آموزشی ندارد به وی تسهیلات اعطا نمی شود.

وی با بیان اینکه شرایط رو به بهبودی و بر روی ریل توسعه قرار دارد و برای اشتغال همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بیکاری کاهش پیدا کند، افزود: به صورت مستمر از شهرک‌های صنعتی آبادان بازدید می‌کنم و مانع از تعطیلی چند کارگاه و کارخانه در این شهرک‌ها شدیم همچنین در خصوص افزایش مراودات با کشور عراق پیگیری‌های زیادی انجام دادیم.

نایب رئیس کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یکی از مبانی صادرات از شهر آبادان را ظرفیت آبی عنوان کرد و افزود: احیای اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر در گروی استفاده از روابط بین‌المللی است و بر همین پایه و اساس پیگیری‌های زیادی را از طریق وزارت امور خارجه انجام دادم.

ایجاد نمایندگی وزارت خارجه

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: راه‌اندازی خط آبی آبادان-واصلیه سیبه عراق، ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند، ایجاد همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور جلوگیری از رخداد گرد و غبار و همچنین توجه به رفع مشکلات فعالان اقتصادی برخی از موضوعاتی است که همواره از طریق وزارت امور خارجه پیگیر آن هستم.

شرایط رو به بهبودی و بر روی ریل توسعه قرار دارد و برای اشتغال همه تلاش خود را انجام می‌دهیم

مولوی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط تجاری بین آبادان و بندر واصلیه سیبه عراق فراهم است، عنوان کرد: صادرات وقتی تقویت می‌شود که زیرساخت فراهم شود و همچنین به ساکنان منطقه آموزش داده شود لذا مقرر شده خط آبی آبادان و بندر واصلیه سیبه عراق تا انتهای اسفندماه سال جاری یا اوایل فروردین سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شود که به طور حتم این امر مهم سبب رونق کسب و کار در شهرهای آبادان و خرمشهر می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شد طرف عراقی نیز یک بازارچه در بندر خود احداث کند که اتفاق خوب تلقی می‌شود، افزود: بدون مناسبت بین‌المللی نمی‌توان انتظار توسعه داشت و باید رویکرد بین‌المللی و جهانی در منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) حاکم شود باید هماهنگ کنیم با چند نفر از کارآفرینان به عنوان نمایندگان بانوان فعال این منطقه به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برویم و پیگیری‌های لازم را برای منطقه آزاد انجام دهیم.

مولوی با بیان اینکه تاکنون خدمتی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند مشاهده نکردیم و امیدواریم این سازمان به تولیدکنندگان کمک‌های لازم را انجام دهد، افزود: به صورت جدی طرحی را در کمیسیون آموزش پیگیری کردم تا مدراس در هر محله به عنوان کانون محله تبدیل شود.

رفع بُن‌بست مشاغل خانگی در آبادان | اعطای تسهیلات با گواهی آموزشی

تولیدات بانوان آبادان قابلیت بالایی دارد

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست اظهار کرد: تولیدات بانوان آبادان قابلیت بالایی دارد و ما در مشاغل خانگی به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و افرادی که زیرمجموعه هستند، فرد متصدی کارگاه باید نقش پشتیبان را ایفا کند از چند روستا بازدید کردیم و بانوانی دیدم که مشکلات معیشتی دارند و بانوان کارآفرین می‌توانند در رسته خود به آنها کمک کنند.

آزیتا همتیان با بیان اینکه بانوانی هستند که گواهی ندارند اما کارآفرینان می‌توانند به آنها کمک کنند و محصولات تولیدی این بانوان را خریداری کنند. در بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، کارآفرینان شبکه‌سازی فروش انجام داده اند همه تلاش خود را انجام خواهم داد تا برای بانوان آبادان بتوانیم طرح‌های مناسبی را اجرا کنیم شاید برخی افراد در آبادان و توابع آن نیازمند حمایت هستند ولی از تسهیلات و نحوه فعالیت بی اطلاع باشند که باید اطلاع رسانی صحیح در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: دولت نگاهی کاملا حمایتی به مشاغل دارد و به طور حتم برای بانوان فعال مشاغل خانگی آبادان تسهیلات ویژه در نظر گرفته می‌شود.

بازارچه صنایع دستی آبادان مشکل دارد

یکی دیگر از فعالان صنایع دستی در این نشست اظهار کرد: حدود ۱۲ سال است که در بازارچه صنایع دستی آبادان حضور دارم و مشکل اصلی این بازراچه سیستم سرمایشی است و این موضوع باعث شده که حتی بازدیدکنندگان کمتری به این بازارچه مراجعه کنند.

مهناز اردیبهشت افزود: یکی دیگر از مشکلات بازارچه محاسبه برق آن به صورت تجاری است برای حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی هزینه دریافت غرفه و اقامت با توجه به میزان درآمد تولیدکننده صنایع دستی دشوار است و هزینه باربری نیز بالا است و باید در این خصوص تدبیری مناسب اتخاذ شود.

بانوان نقش تاثیرگذاری در اقتصاد خانواده و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و مشاغل خانگی بانوان نقش مهمی در توسعه اقتصاد به ویژه در مناطق مرزی دارد به طور حتم نگاه حمایتی و مثبت از مشاغل خانگی بانوان نقش مهمی در کاهش بیکاری و همچنین ارتقای تولید دارد.

کد خبر: ۱۹۴٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha