۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
دولت از گرانی ارز استقبال می کند!| بخش دولتی نباید گوشت بخش خصوصی را بخورد
رویه گرفتن مالیات اصلا خوب نیست

دولت از گرانی ارز استقبال می کند!| بخش دولتی نباید گوشت بخش خصوصی را بخورد

کُرد زنگنه گفت: بودجه باید براساس برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی باشد نه بدون برنامه که متاسفانه آمار می‌دهیم. دولت نمی‌تواند منابع خود را دقیق پیش‌بینی کند و مجبور که دو مرحله‌ای ببندد و بر خدا توکل کند.

بازار؛ گروه ایران: غلامرضا کُرد زنگنه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با بازار، در پاسخ به این سوال، مهمترین دلیلی که باعث شد بودجه عمرانی هر سال کمتر شود، چیست؟ گفت: بستگی به دو عامل خارجی و داخلی دارد. عامل خارجی، دولت مشکلاتی از نظر تحریم‌ها با دنیا دارد. بودجه قسمتی منابع و قسمتی مصارف است. وقتی منابع دولت کم شود خودبه‌خود روی مصارف و هزینه‌ها اثرگذار است. وقتی درآمدها کم شود روی هزینه‌ها نیز اثرگذار می شود.

وی ادامه داد: منابع بودجه از فروش نفت یا مالیات است. مالیات به تولید، سود و سرمایه‌گذاری کشور برمی‌گردد که در بیشترین جاها مشکل دارند. گرچه فشارهای مالیاتی وجود دارد ولی بحث فروش نفت و فروش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر به علت تحریم با مشکل مواجه است.

اگر منابع ارزی دولت و منابع درآمدی دولت کم شود دولت مجبور است که هزینه‌ها را نیز کاهش بدهد. فلذا دولت به راحتی می تواند هزینه‌های عمرانی را کاهش بدهد

او تصریح کرد: هرچند دولت براین باور است که مشکلی نداریم ولی مشکل وجود دارد. منابع ارزی دولت و منابع درآمدی دولت کم شود دولت مجبور است که هزینه‌ها را نیز کاهش بدهد. فلذا دولت به راحتی می تواند هزینه‌های عمرانی را کاهش بدهد. به دلیل اینکه نمی‌تواند حقوق کارمندان را پرداخت کند.

وی ادامه داد: حقوق کارمندان از اعتبارات و بودجه جاری کشور پرداخت می شود که دولت باید حقوق کارمندان را پرداخت کند. با توجه به وضعیت اقتصادی که بوجود آمده دولت مجبور می شود که سرمایه‌گذاری و کار عمرانی را حذف می‌کند.

کردزنگنه اضافه کرد: سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی است. در این وضعیت کشور، خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری نمی‌آیند و برای داخلی‌ها نیز امنیت سرمایه‌گذاری جای بحث دارد. در نتیجه بخش خصوصی هم حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند و دولت هم منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

دولت با این میزان از کارمند و بار مالی و اداری هر چه درآمد داشته باشد صرف حقوق کارمندان می‌شود. اولین کار این است که دولت خود را کوچک و بارخود را سبک کند

رئیس سابق سازمان خصوصی سازی افزود: مشکل اصلی دولت به بزرگ بودن این نهاد است که هر روز نیز این بزرگتر شدن ادامه دارد. دولت با این میزان از کارمند و بار مالی و اداری هر چه درآمد داشته باشد صرف حقوق کارمندان می‌شود. اولین کار این است که دولت خود را کوچک و بارخود را سبک کند. 

متاسفانه دولت منابع ندارد و منابع خارجی دولت نیز مشکل دارد. همچنین منابع داخلی چندانی نیز نداریم فقط در حدی داریم که با این بزرگی دولت بتواند حقوق را پرداخت کند و نمی‌تواند کار عمرانی انجام دهد و از سرمایه‌گذاری می‌زند

او تصریح کرد: متاسفانه دولت از مدیریت‌ها دست برنمی‌دارد مثل سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی و...

کرد زنگنه خاطر نشان کرد: دولت منابع ندارد و منابع خارجی دولت نیز مشکل دارد. همچنین منابع داخلی چندانی نیز نداریم فقط در حدی داریم که با این بزرگی دولت بتواند حقوقها را پرداخت کند و نمی‌تواند کار عمرانی انجام دهد و لذا از سرمایه‌گذاری می‌زند.

کردزنگنه در خصوص اینکه دلیل کم شدن بودجه عمرانی بخاطر کسری بودجه است پاسخ داد: کسری بودجه به این خاطر است که نمی تواند هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان را قطع کند. طرح‌هایی که نمایندگان مجلس و جاهای دیگر فشار می‌آورند یا پروژه‌های نیمه تمامی که از سالهای گذشته مانده است همچنین سفرهای استانی و.... در بودجه قرار می‌دهند بدون اینکه بتواند بودجه آن را تامین کند و در نتیجه باعث کسری می‌شود.

وی با اشاره به راه‌حلی که دولت باید پیش بگیرد؛ گفت: واقعیت این است که دولت ۱۰۰ ریال دارد و ۴۰۰ ریال در بودجه تعهد می‌دهد در صورتیکه نمی‌تواند منابع آن را انجام بدهد. در نتیجه باعث کسری بودجه می شود. دولت عاقل شود و با دنیا صلح کند، خود را هم کوچک کند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به دو مرحله ای شدن بودجه سال آینده اظهار کرد: بودجه باید براساس برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی باشد نه بدون برنامه که فقط متاسفانه آمار هزینه ها را بدهیم. دولت نمی‌تواند منابع خود را دقیق پیش‌بینی کند و مجبور است که دو مرحله‌ای ببندد و بر خدا توکل کند. متاسفانه دولت از روی ناچاری این اقدام را می خواهد انجام بدهد. دولت نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از آینده داشته باشد. تعریف بودجه پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌هاست.

کردزنگنه با اشاره به اینکه کسری بودجه آیا از طریق مالیات امکانپذیر است پاسخ داد: مالیاتی که دولت دریافت می‌کند در حالت رکود است و مردم تحت فشار هستند که چنین رویه ای اصلا خوب نیست. از زمانی که اسم مالیات باج بود، آن زمان که مالیات خراج بود، با کتک و زور دریافت می‌کردند. الان هم شکل قانونی به خود گرفته که فقط فشار بر روی مردم است.

اشتباه بزرگ دولت این است که فشار و تمرکز روی مسئله مالیات‌ها داشته باشد و از جیب مردم پول بگیرد. دولت باید تولید را درست کند. باید تولید داشته باشیم و بعد توزیع کند

رئیس سابق سازمان خصوصی سازی ادامه داد: اشتباه بزرگ دولت این است که فشار و تمرکز روی مسئله مالیات‌ها داشته باشد و از جیب مردم پول بگیرد. دولت باید تولید را درست کند. باید تولید داشته باشیم و بعد توزیع کند. از یک گوسفند لاغر و مرده چقدر گوشت می‌توان گرفت؟ بخش دولتی باید شیر خود را بنوشد. متاسفانه دولت درصدد این است که سر تولید را ببرد و گوشت آن را بخورد.

کردزنگنه با بیان افزایش قیمت ارز خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دولت پول ندارد و خزانه هم خالی است، نمی‌تواند هزینه‌ها و حقوق کارمندان خود را پرداخت کند؛ درنتیجه دلار را گران می‌کند تا بتواند حقوق کارمندان را بدهد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تقاضا برای دلار زیاد است و همه سرمایه‌های خود را به دلار تبدیل می‌کنند، چه در داخل و چه در خارج باشند. وقتی امنیت سرمایه‌گذاری نباشد و نگرانی باشد این حالت ایجاد می‌شود. قدری نگرانی و عدم اطمینان به وضعیت کنونی که مردم سرمایه‌های خود را تبدیل به دلار می‌کنند. دولت نیز از این وضعیت استقبال می کند که دلار را گران بفروشد و هزینه‌های خود را تامین کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha