تداوم روند افزایشی شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در آبان
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد

تداوم روند افزایشی شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در آبان

شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در آبان نسبت به سال قبل به ترتیب ۸.۲ و ۱۴.۴ درصد افزایش داشته اما شاخص تولید شرکت‌های معدنی با کاهش ۶.۱ درصدی مواجه شده است.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های مجلس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آبان امسال را منتشر کرده است که بر اساس آن در این ماه، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲ .۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۴ .۷ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۲ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۳ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیتهای» ماشین‌آلات و تجهیزات»، «خودرو و قطعات» و «سایر کانی غیر فلزی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیتهای «چوب و کاغذ»، «شیمیایی (بجز دارو)» و «لاستیک و پلاستیک «بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. همچنین طی آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیتهای» ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «چوب و کاغذ»، «کاشی و سرامیک» و «شیمیایی(بجز دارو)» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

شاخص تولید شرکتهای معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۶.۱ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۶.۸ درصدی مواجه شده است.

همچنین در آبان ماه ۱۴۰۱، شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۴.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۴.۵ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۳ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیتهای «چوب و کاغذ»، «شیمیایی (بجز دارو)» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل بیشترین سهم در افزایش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیتهای «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی» و «خودرو و قطعات» بوده و بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیتهای «چوب و کاغذ» و «کک و پالایش» بوده است.

شاخص فروش شرکتهای معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش۱۸.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش۳۶.۳ درصدی مواجه شده است.

در آبان ماه ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی رشد مثبت۰.۲ درصدی را ثبت کرده است و لیکن روند نزولی رشد نقطه‌به‌نقطه تداوم یافته است و با ۵ .۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به ۳۶ درصد رسیده است. میانگین سالیانه شاخص قیمت هم در آبان ماه ۱۴۰۱ روند نزولی یکسال اخیر خود را ادامه داد و با ۲.۷ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۵۰.۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

کد خبر: ۱۹۴٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha