۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱
 بودجه غیر تورمی با کنترل و حذف هزینه‌های غیرضروری محقق خواهد شد
کارشناس مسائل اقتصادی:

 بودجه غیر تورمی با کنترل و حذف هزینه‌های غیرضروری محقق خواهد شد

استاد اقتصاد گفت: دولت باید هزینه های خود را کنترل کند تا به دلیل وجود کسری بودجه مجبور به ایجاد تورم نشود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رحمان سعادت عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد در خصوص الزامات بودجه ۱۴۰۲ گفت: اصولا بودجه مهمترین سند اقتصادی سالیانه کشورها به شمار می‌رود که بودجه نویسی سالیانه در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما مساله بر سر این موضوع است که بودجه‌ای برای کشور طی یک سال آینده مناسب است که بودجه ریزی برچه اساس و مبنایی باید طراحی شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران مشکلات مختلفی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها بحث نرخ تورم است از این منظر انتظار می‌رود دولت تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیرد تا بودجه‌ای غیر تورمی تقدیم مجلس کند.

رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: مساله غیر تورمی نوشتن و البته اجرای دقیق آن از این منظر حائز اهمیت است؛ زمانی که بودجه تورم ایجاد کند به هیچکدام از اهداف مورد نظر دولت برای مسائل توسعه‌ای و حمایت از تولید یا معیشت مردم پاسخ مثبتی داده نمی‌شود. بدیهی است به دلیل تورم تمام اعداد و ارقام بودجه معنی خود را از دست می‌دهند بنابراین توجه به این نکته مهم برای بودجه نویسی بسیار الزامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: فرض کنید برای ساخت کارخانه‌ای در یک استان بودجه‌ای تخصیص داده شده وقتی تورم ایجاد می‌شود عدد در نظر گرفته شده خاصیت و ماهیت خود را از دست می‌دهد پس بودجه وقتی معنی پیدا می‌کند که قیمت‌ها از یک ثبات نسبی برخوردار باشد، بنابراین انتظار می‌رود اولین اولویت دولت بر جلوگیری از تورمی شدن بودجه باشد.

رحمان سعادت گفت: طبیعتا زمانی بودجه تورمی نمی‌شود که هزینه‌ها کنترل شود. به بیان بهتر دولت باید هزینه‌های خود را کنترل کند تا به دلیل وجود کسری بودجه مجبور به ایجاد تورم نشود. البته آنچه در این موضوع مهم است اینکه دولت نباید کنترل هزینه را از باب تحمیل فشار بیشتر به مردم معنا کند بلکه باید هزینه‌های خود و سازمان‌هایی که به رشد اقتصاد کمک نمی‌کنند را کاهش و حتی حذف کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین در خصوص هزینه‌های زائد و غیرضروری بودجه که به بهره وری اقتصادی منتهی نمی‌شوند دولت باید بازبینی و اصلاحی ساختاری را به صورت اساسی در دستور کار خود قرار دهد. هزینه‌های زائدی که اصولا با حذف آن‌ها مشکلی برای دولت پیش نمی‌آید می‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها گوشه‌ای از کار اقتصاد و تامین نیازهای دولت را بگیرد.

رحمان سعادت اقتصاد دان معتقد است: دولت با چابک سازی خود و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی ضمن اینکه بار مالیاتی حمایت از شرکت‌های دولتی را از گردن خود باز می‌کند هم به رشد و توسعه اقتصاد کمک می‌کند وهم با حمایت از بخش خصوصی واقعی زمینه درآمد زایی این بخش موجب اخذ مالیات می‌شود لذا نیاز دولت به تامین بودجه از راه‌های تورمی به شدت کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۱۹۴٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha