۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
ایران سیگنال خوبی برای همکاری با آژانس داده است| شرایط برای گفتگوهای برجامی مهیا نیست
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

ایران سیگنال خوبی برای همکاری با آژانس داده است| شرایط برای گفتگوهای برجامی مهیا نیست

«مارک فینو» معتقد است اعزام تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سیگنال خوبی برای بسته شدن پرونده هسته ای ایران ذیل مسائل پادمانی است.

بازار؛ گروه بین الملل: یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته تیم فنی این نهاد بین‌المللی روز ۱۸ دسامبر به دعوت ایران به تهران سفر خواهد کرد.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در توییتر نوشت: «یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به من گفت بنا به دعوت ایران، یک تیم فنی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در تهران خواهد بود.»

این خبرنگار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند.

پیش از این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر سفر این تیم را اعلام کرده و گفته بود: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید. «فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست؟

این با رویکرد مشارکتی مورد نیاز برای حل قطعی این موضوع سازگار است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها بر اساس توافقنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی خود با ایران عمل می‌کند.

*رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با تیم آژانس پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود. ارزیابی شما از سخنان محمد اسلامی چیست؟

این نشانه خوبی است که ایران مایل است این موضوع را با پاسخ به تمام سوالات مطرح شده از سوی آژانس که تنها راه بسته شدن این پرونده است، حل کند.

*یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار المانیتور گفته است که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند. اگر این اظهار نظر را درست ارزیابی کنیم اعزام این تیم از سوی آژانس چه معنایی دارد؟

همانطور که گفته می شود، برای استقامت نه نیازی به امیدواری برای عمل و نه موفقیت ندارید. حتی اگر شانس موفقیت به دلیل شرایط فعلی تنش ها و بی اعتمادی گذشته محدود شود، یافتن یک راه حل رضایت بخش متقابل به نفع همه است.

*ارزیابی شما از اینده مذاکرات چیست و در حال حاضر چقدر شروع مذاکرات را محتمل می دانید؟

البته شرایط کنونی برای از سرگیری مذاکرات در یک تاریخ اولیه مساعد نیست. با این حال، برای ایجاد امکان، مهم است که هر یک از طرفین آماده باشند و از حرکات تشدید کننده خودداری کنند.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha