۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
سهم ۱۰ برابری مشترکان پرمصرف از یارانه گاز نسبت به خوش مصرف‌ها

سهم ۱۰ برابری مشترکان پرمصرف از یارانه گاز نسبت به خوش مصرف‌ها

با در نظر گرفتن قیمت واقعی تولید گاز، مشترکان بدمصرف که فقط حدود ۲ درصد از مشترکان گاز هستند، تقریبا ۱۰ برابر مشترکان خوش مصرف، یارانه گاز دریافت می‌کنند.

به گزارش بازار، در فصل سرد سال، ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب و از طرف دیگر، فقط ۶۰۰ هزار واحد خانگی بدمصرف در همین مدت، ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند؛ به عبارت ساده تر، هر یک مشترک بدمصرف، چهار و نیم برابر یک مشترک خوش مصرف، گاز استفاده می‌کند.

مصاحبه‌های مردمی نشان می‌دهد که مردم از پرمصرفی این دسته از مشترکان گاز، راضی نیستند و خواستار برخورد دولت با آن ها، به شیوه‌هایی مثل افزایش قیمت یا قطع گاز هستند؛ زیرا عقیده دارند، این نحوه توزیع گاز، عادلانه نیست.

مردم می‌گویند، پرداخت یارانه انرژی از طرف دولت که روی قبض‌های گاز محاسبه می‌شود، باید عادلانه باشد؛ به نحوی که افراد متمکن و کم برخوردار، در یک سطح قرار گیرند و تفاوتی میان مردم نباشند. برخی هم می‌گفتند، یارانه انرژی این دسته از مشترکان پرمصرف، باید قطع شود.

اکنون دولت که با وعده رفع تبعیض بر سر کار آمده، محاسبات قیمت گاز را به شیوه‌ای تغییر داده که سه پله نخست از ۱۲ پله مشترکان گاز، برای هفتمین سال متوالی، افزایش قیمتی نخواهند داشت، اما آقای مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز می‌گوید: پلکان چهارم تا ششم ۳۰ درصد و پلکان هفتم تا دهم ۵۰ درصد نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش قیمت داشته اند. همچنین گاز پلکان یازدهم و دوازدهم که بسیار پرمصرف هستند، با قیمت ثابت ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

با وجود این گام دولت برای رفع تبعیض، با در نظر گرفتن قیمت واقعی تولید گاز، هنوز مشترکان بدمصرف که فقط حدود ۲ درصد از مشترکان گاز هستند، تقریبا ۱۰ برابر مشترکان خوش مصرف، یارانه گاز دریافت می‌کنند.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha