ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری صنعت فضایی امضا کردند

ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری صنعت فضایی امضا کردند

ایران و روسیه در زمینه همکاری های توسعه صنعت فضایی تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش بازار، تفاهم نامه همکاری صنعت فضایی ایران و روسیه روز چهارشنبه با حضور حسن سالاریه رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی و یوری بوریسف رییس آژانس فضایی فدراسیون روسیه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه صنعت هوایی و هوانوردی کشور در جزیره کیش به امضا رسید.

رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی در آیین امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: این سند همکاری شامل موضوعات متنوعی از جمله همکاری در ساخت ماهواره های سنجشی، مخابراتی و ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی، مونتاژ، پایگاه پرتاب و تست ماهواره است.

حسن سالاریه افزود: این تفاهم نامه در نتیجه مذاکرات چند ماهه با آژانس فضایی فدراسیون روسیه با هدف توسعه و تحکمی ارتباطات ۲ کشور در این زمینه به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران بومی سازی صنعت فضایی را از ۲۰ سال گذشته آغاز کرده و هم اکنون دارای پیشرفت های چشم گیری است اضافه کرد: انتظار می رود با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم رسیدن به سند چشم انداز ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور که تا افق ۱۴۱۰ تدوین شده را سرعت ببخشیم.

رییس آژانس فضایی فدراسیون روسیه نیز در این آیین اظهار کرد: ایران شریک جدیدی برای کشور ما نیست و همکاری های مشترک ۲ کشور از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و جمهوری اسلامی در زمینه صنعت فضایی در این مدت ایران جهش بزرگی داشته است.

یوری بوریسف افزود: برنامه توسعه صنعت فضایی ایران در شامل تمامی حوزه های این صنعت است و روسیه نیز آن را در راستای تحقق اهداف خود یاری می کند.

وی با بیان اینکه ارسال فضا نورد به ایستگاه فضایی روسیه از جمله برنامه های مشترک ۲ کشور است افزود: موفقیت های ایران در پرتاب ماهواره به فضا در سال ۲۰۰۹ باعث شد در جمع ۹ کشور دارای این تکنولوژی قرار بگیرد.

وی گفت: همچنین پرتاپ سفینه حامل میمون در سال ۲۰۱۲ نیز آن را در جمع ۶ کشور دارای دانش ساخت سفینه های سرنشین دارد کرده که همکاری ۲ طرف می تواند زمینه توسعه این صنعت در ایران را بیش از گذشته فراهم کند.

دور جدید مذاکرات سازمان فضایی ایران و آژانس فضایی روسیه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در جزیره کیش انجام شد.

۹۰ شرکت از ایران، روسیه، چین و اتیوپی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و از ۲۲ تا ۲۵ آذر آخرین دستاوردهای زمینه صنعت هوایی را ارایه می کنند.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی مشترک ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف مانند طراحی و ساخت ماهواره و پردازش داده‌های ماهواره‌ای با حضور اساتید مجرب این حوزه برگزار شد.

کد خبر: ۱۹۴٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha