۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
شروع معاملات توافقی با دلار ۳۶ هزار ۴۰۰ تومانی| دلار سرکش ۳۸۵۰۰ تومان شد| حباب ۲.۵ میلیونی قیمت سکه
«بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار گزارش می دهد

شروع معاملات توافقی با دلار ۳۶ هزار ۴۰۰ تومانی| دلار سرکش ۳۸۵۰۰ تومان شد| حباب ۲.۵ میلیونی قیمت سکه

رسیدن قیمت دلار آزاد به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان درحالی است که نرخ این کالا از نوسان قیمت بازار متشکل ارزی تبعیت می کند و چنانچه قیمت توافقی در معاملات این بازار کاهش یابد دلارآزاد به این شکل گران نمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه قیمت ها در بازار سکه و ارز چند روزی است برمدار رشد قرار گفته اند و قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۳۸ هزار ۵۰۰ تومان رسیده همچنین سکه ۱۸ میلیون ۶۰۰ هزارتومان را رد کرده است. اما به گفته کارشناسان این افزایش قیمت ها هیجانی است چرا که اتفاق خاصی در متغیرهای اقتصادی کشور رخ نداده است که به یکباره قیمت ارز به این شکل افزایش یاید. از طرفی گرانی طلا و سکه نیز به دلیل تبعیت آن از نوسانات قیمتی نرخ ارز در بازار است آنگونه که هم اکنون هر قطعه تمام سکه بهار آزادی بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار تومان حباب قیمت دارد.

این که چرا قیمت ها در بازار ارز طی هفته جاری مسیر صعودی را در پیش گرفته است ناشی از تاثیرگذاری برخی مسائل سیاسی چون تشدید تحریم هاست از طرفی نیز چون خیلی از سرمایه گذاران از انجام توافق مذاکرات برجام و رفع تحریم های بین المللی به این زودی ها ناامید شده اند بنابراین در تلاشند تا برای حفظ ارزش سرمایه هایشان آن را به دلار یا سکه تبدیل کنند. علاوه بر این ظهور رقبای جدید فروشنده نفت با قیمت ارزان نیز موضوع دیگری است که این سئوال را در اذهان عمومی متبادرمی کند که مبادا درآمدهای ارزی کشور افت کند و محدودیت ارزی در کشور طی ماههای آینده رخ دهد. حال با اوج گیری نرخ دلار در بازار آزاد همان طور که پیش بینی می شد گرانی ارز باید قربانی می گرفت و در شرایطی که زمزمه هایی برای برکناری رئیس کل بانک مرکزی مطرح بود اما وی مسند ریاست را رها نکرد بلکه خانی، معاون ارزی خود را در حالی که نرخ دلار کانال ۳۸ هزارتومان را هم پشت سر گذاشته است عزل و محمد آرام به سمت معاون ارزی بانک مرکزی منصوب کرد.

امروز معامله گران بازار متشکل ارزی معامله خود را با دلار ۳۶ هزارو ۴۰۰ تومان شروع کردند، در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی شود زیرا افزایش و کاهش قیمت ها در بازار رسمی به سرعت بر قیمت بازار آزاد تاثیر می گذارد

قیمت ارز آزادی که پیرو تعیین نرخها در معاملات توافقی ارزی است

با این وجود ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بالارفته و این احتمال وجود دارد که با اجرای سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی نرخ ها در این بازار شکسته شود. البته روز گذشته صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد؛ منابع ارزی کشور قابل توجه است و مشکلی برای تأمین نیازهای ارزی وجود ندارد اما سخنان وی در زمینه تامین نیازهای ارزی بخصوص ارز واردکنندگان در حالی مطرح است که امروز با شروع معاملات ارز توافقی در بازار متشکل ارزی قیمت دلار بازهم بالا رفت و باعث شد تا قیمت دلار در بازار آزاد نیز متاثرازاظهارات رئیس کل روندی نزولی به خود نگیرد و حتی گرانترهم بشود.

خیلی از کارشناسان علاوه بر تاثیرگذاری مسائل سیاسی که جو بازار را روانی می کند، ناتوانی بانک مرکزی در اجرای سیاست های ارزی و عدم برنامه ریزی برای کنترل و ساماندهی بازار ارز را دلیل رشد قیمت ها در این بازار مهم عنوان می کنند و معتقدند؛ چون خود بانک مرکزی نظارت چندان اثربخشی در نحوه معاملات توافقی ارز در بازار متشکل ارزی ندارد، قیمت ها دراین بازارتوسط معامله گران افزایش و بدنبال آن قیمت ارز در بازار آزاد نیز صعودی می شود. افزایش قیمتی که امروز معامله گران بازار متشکل ارزی معامله خود را با دلار ۳۶ هزارو ۴۰۰ تومان شروع کردند حال در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی شود زیرا افزایش و کاهش قیمت ها در بازار رسمی به سرعت بر قیمت بازار آزاد ارز تاثیر می گذارد آنطور که هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد ۳۸ هزار ۶۰۰ تومان بوده و درحال ورود به کانال ۳۹ هزارتومان است.

وجود نرخ بالای تورم، تنش های اجتماعی، کسری بودجه و... از یک طرف و مسائل سیاسی و بین المللی چون تشدید تحریم ها موجب شده تا معادلات قیمت ارز به دلیل رشد میزان تقاضا در بازار و انتظارات تورمی به هم ریزد و نرخها صعودی شوند

محرک هایی که دست به دست هم داده اند تا نرخ ارز گران شود

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علل آسفتگی قیمت ها در بازار ارز و ایجاد راهکارهایی برای مهارقیمت و ممانعت از رشد نرخ آن گفت: محرک های زیادی دست به دست هم داده اند تا انرژی فنر فشرده قیمت ارز با توجه به نرخ بالای تورمی که در کشور وجود دارد رها شود. اینکه قیمت ها در بازار ارز برمدار رشد قرار گرفته به عوامل متعددی مربوط است، عواملی چون رکود اقتصادی، وجود نرخ بالای تورم، تنش های اجتماعی، کسری بودجه و... که منشاء داخلی دارد از طرفی نیز مسائل سیاسی و بین المللی چون تشدید تحریم ها موجب شده تا معادلات قیمت ارز به دلیل رشد میزان تقاضا در بازار و انتظارات تورمی به هم ریزد و نرخها در مسیر صعود قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سیاست گذاران ارزی بانک مرکزی و تصمیم گیران اقتصادی باید با درایت و ایجاد راهکارهای اصولی نگذارند قیمت ارز به این شکل در بازار افزایش یابد، افزود: زمانی که درآمدهای ارزی کشور در پی تحریم ها به نسبت گذشته کاهش یافته و از طرفی تقاضا برای تهیه ارز در بازار نیز این روزها بالا رفته است بایستی ضمن صیانت از منابع ارزی، بازار کنترل شود چرا که افزایش نرخ ارز در بازار تاثیر مستقیم خود را بر روی قیمت همه کالاها بر جای می گذارد و این موضوع باعث خواهد شد تا مردم با فشار رشد قیمت ها برای تهیه مایحتاج زندگی مواجه شوند.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: تورم انتظاری زمینه تهیه ارز را با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایجاد کرده است و خیلی ها چنانچه اندوخته ای دارند آن را به ارز تبدیل می کنند تا سرمایه هایشان در پی تورم انتظاری حفظ شود در چنین شرایطی بهترین راه حل برای مهار رشد قیمت ارز مهار نرخ تورم است زیرا اگر تورم با سیاست گذاری ها و برنامه ریزیهای اصولی مهار شود انتظار تورمی کاهش و قیمت ارز به این شکل افزایش نمی یابد.

افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از رشد قیمت ارز در بازار بوده نه افزایش میزان تقاضا، چرا که هم اکنون در بازار خریداران چندانی برای تهیه سکه در این بازار به چشم نمی خورد و بازار روال عادی خود را طی می کند

تقاضای آنچنانی برای خرید سکه در بازار به چشم نمی خورد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه بدنبال رشد نرخ این روزهای ارز، گفت: افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از رشد قیمت ارز دربازار بوده نه افزایش میزان تقاضا، چرا که هم اکنون در بازار خریداران چندانی برای تهیه سکه در این بازار به چشم نمی خورد و بازار روال عادی خود را طی می کند.

وی اظهارداشت: معمولا در مواقعی که قیمت ها در بازار سکه و طلا افزایشی می شود تقاضا نیز برای خرید آن در بازار افزایش می یابد اما هم اکنون چنین نیست چرا که رشد غیر واقعی ارز موجب شده تا قیمت سکه و طلا نیز صعودی شود و از آنجایی که قیمت سکه حدود ۲ میلیون و نیم حباب قیمت دارد بنابراین خریدار آنچنانی برای تهیه این کالا در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه برخی مسائل سیاسی و بین المللی موجب شده تا بر افزایش قیمت ارز تاثیر گذار شوند و قیمت این کالا در بازار هیجانی افزایش یابد، افزود: با افزایش قیمت ارز در بازار معمولا قیمت طلا و سکه نیز دچار تغییر و افزایش قیمت می شوند حال امیدواریم با اجرای سیاست گذاری های ارزی بانک مرکزی قیمت ها در بازار ارز به ثبات برسند تا انجام معاملات در بازار سکه و طلا نیز در فضایی آرام از سرگرفته شود.

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است

سکه ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱ میلیون ۶۹۰ تومان

اظهارات رئیس اتحادیه طلا وجواهرات تهران در خصوص چگونگی قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی مطرح است که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۹۸ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۹۵ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۴۰ هزار و ۵۰۱ تومان اعلام شده است. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی برای کنترل قیمتها در بازار ارز آنگونه که تغییراتی در بدنه مدیریتی خود ایجاد کرده است در روزهای آینده چه خواهد بود اما خیلی از کارشناسان معتقدند؛ سرمایه گذاری در مواقعی که نرخ ارز و سکه در بازار بالاست اشتباه و پرریسک است چرا که این احتمال وجود دارد که با اجرای برخی سیاست های ارزی با مشکل مواجه شوند.

کد خبر: ۱۹۴٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha