۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
بزرگترین یارانه پنهان پرداختی دولت مربوط به گاز است| انتقاد از عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

بزرگترین یارانه پنهان پرداختی دولت مربوط به گاز است| انتقاد از عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

تبریز- صومی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده ایران گفت: بزرگترین یارانه پنهان پرداختی دولت با رقم بیش از ۹۸۰ هزار میلیارد تومان، مربوط به گاز است.

صمد صومی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: بزرگترین یارانه پرداختی دولت، یارانه پنهان در قیمت گاز با رقم بیش از ۹۸۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم تقریباً ۵ برابر یارانه کالای اساسی و پزشکی بوده و به دلیل عدم اجرای ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان‌های جدیدالاحداث، سهم بخش خانگی از کل گاز مصرفی کشور افزایشی است.

وی در خصوص تبعات ناشی از عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها گفت: طبق آمارهای منشره وزارت نفت، بیش از ۵۰ درصد از کل گاز مصرفی سالانه کشور (۲۴۰ میلیارد متر مکعب) در ساختمان‌ها مصرف می‌شود (یعنی ۱۲۰ میلیاردمتر مکعب در سال).

بزرگترین یارانه پنهان پرداختی دولت مربوط به گاز است| انتقاد از عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

وی افزود: تنها در صورت اجرای سیاست‌ها و قوانین صرفه جویی انرژی می‌توان جلوی خسارت آتی را گرفت از جمله این قوانین تصویب نامه شماره ۹۳۸۷۶/ ت ۵۷۹۲۶ ه مورخ ۲۴/‏۰۸/‏۱۴۰۰‬ هیئت وزیران با عنوان ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها و همچنین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که علیرغم گذشت بیش از ۵ سال از اجباری شدن مبحث ۱۹، این مقررات در کشور اجرا نمی‌شود.

صومی ادامه داد: با اجرای ضوابط انرژی فقط در بخش ساختمان می‌توان حداقل ۳۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرد. این رقم معادل ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی است که ارزش صادراتی خام آن در حدود ۱۰ میلیارد دلار و ارزش محصولات پتروشیمی آن به مراتب بالاتر و بیشتر است.

وی بر لزوم حمایت از تولید مصالح مدرن ساختمانی با رویکرد صرفه جویی در انرژی در مقایسه با مصالح سنتی همچون آجرهای سفالی و سیمانی تاکید کرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha