۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش قیمت تخم‌مرغ در سایه آشفتگی بازار مرغ | گلایه مردم از رفتار دوگانه مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت تخم‌مرغ در سایه آشفتگی بازار مرغ | گلایه مردم از رفتار دوگانه مسئولان

مشهد- درحالی‌که مسئولان سعی دارند تا با تشویق مردم به خرید، قیمت مرغ را به نرخ مصوب نزدیک کنند اما قیمت تخم‌مرغ توانسته بدون هیچ تلاشی نرخ خود را تا کیلویی هزار تومان بیش از نرخ مصوب افزایش بدهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش قیمت مرغ در طی روزهای گذشته نگاه بسیاری از مسئولان را به این موضوع معطوف کرده تا به طرق مختلف ازجمله تشویق مردم به خرید بیشتر قیمت این محصول را به نرخ مصوب برسانند تا بدین شکل از ضرر تولیدکنندگان جلوگیری کنند.

این در حالی است که تخم‌مرغ ظاهراً از دایره نظارت مسئولان خارج است زیرا قیمت مصوب این محصول درحالی‌که به میزان ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین‌شده است اما در حال حاضر به نرخ ۴۴ تا ۴۷ هزار تومان به ازای هر کیلو در بازار به فروش می‌رسد.

در این راستا بسیاری از مصرف‌کنندگان این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دولت با کاهش قیمت مرغ برای حمایت از تولیدکننده از مردم استمداد دارد و به میدان آمد اما برای افزایش قیمت تخم‌مرغ استمدادی از تولیدکننده برای کاهش نرخ و کمک به مردم ندارد؟!

رفتار دوگانه مسئولان درحالی‌که ارزانی قیمت مرغ آن را به تکاپو انداخته اما برای مقابله با گران‌فروشی تخم‌مرغ تلاشی دیده نمی‌شود موجب گلایه‌مندی و اعتراض بسیاری از مردم شده است.

چراغ سبز مسئولان به گرانی

ابراهیم فتحی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: رفتارهای مسئولان در خصوص برخورد باقیمت‌ها چنین به ذهن متبادر می‌کند که دولتمردان تمایل چندانی برای مبارزه باقیمت‌ها ندارند.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در سایه آشفتگی بازار مرغ | گلایه مردم از رفتار دوگانه مسئولان

وی بابیان اینکه دولت با آزادسازی ارز ترجیحی عملاً به گرانی و تورم لجام‌گسیخته در بازار دامن زد و با اشتباه محاسباتش که به گرانی ۴ کالا قرار بود منتج شود امکان ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها را ندارد افزود: ازآنجاکه دولت قادر به حمایت از تولیدکننده نیست لذا معمولاً از شیوه‌هایی استفاده می‌کند که هزینه‌ کمتری داشته باشد.

فتحی ابراز کرد: دولت در حال حاضر به‌گونه‌ای در صداوسیما رفتار می‌کند که تمام‌قد برای حمایت از تولیدکننده ایستاده است و این در حالی است که تولیدکننده برای حمایت نیاز به تسهیل مسیر صادرات، بازاریابی صادراتی، ساماندهی وضعیت نهاده و تضمین برای ثبات در بازار دارد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ارزان شدن مرغ آن‌هم فقط در طی چند روز مسئولان را به میدان کشیده است اما دو ماه پیش و در مهرماه امسال وقتی مرغ به ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان بیش از نرخ مصوب در بازار به فروش می‌رسید ما چنین شتاب‌زدگی از طرف مسئولان برای کنترل قیمت‌ها مشاهده نکردیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز همان‌طور که مشاهده می‌شود قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون همواره بیش از نرخ مصوب بوده است اما نظارتی برای کنترل قیمت‌ها دیده نمی‌شود و لذا به نظر می‌رسد مسئولان تعزیرات نیز خیلی تمایلی برای برخورد ندارند و افزایش ۵ هزارتومانی به ازای هر کیلو تخم‌مرغ را نادیده می‌گیرند تا صدای تولیدکننده‌ها کمتر دربیاید.

قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون همواره بیش از نرخ مصوب بوده است اما نظارتی برای کنترل قیمت‌ها دیده نمی‌شود و لذا به نظر می‌رسد مسئولان تعزیرات نیز خیلی تمایلی برای برخورد ندارند و افزایش ۵ هزارتومانی به ازای هر کیلو تخم‌مرغ را نادیده می‌گیرند تا صدای تولیدکننده‌ها کمتر دربیاید

وی باز گذاشتن دست تولیدکنندگان مانند کاهش وزن، تغییر ابعاد بسته‌بندی و سایر فریب‌ها را برای اینکه قیمت کالا کمتر تغییر پیدا کند ازج مله شیوه‌هایی عنوان کرد که برای جلوگیری از قیمت در این مدت به کار گرفته‌شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: پیش از این اتحادیه‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ با نامه‌نگاری‌های متعدد خواستار افزایش قیمت مصوب از ابتدای شهریورماه بودند اما دولت موافقت نکرد لذا به نظر من این نوسان قیمت‌ها که یک‌بار به نفع تولیدکننده و یک‌بار به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود می‌تواند فعلاً تا پایان سال با چشم‌پوشی از افزایش قیمت تا ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان هر سه طرف شامل تولیدکننده، مصرف‌کننده و مسئولان را راضی نگاه دارد و لذا دولت در سال آینده تن به افزایش قیمت بدهد.

تولید با نرخ مصوب مقرون‌به‌صرفه نیست

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون دلایل افزایش تخم‌مرغ توضیح داد: خراسان رضوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم‌مرغ در ایران است و هیچ مشکلی در تأمین نیاز مردم ندارد.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در سایه آشفتگی بازار مرغ | گلایه مردم از رفتار دوگانه مسئولان

سید حسن موسوی نژاد عنوان کرد: با آزادسازی نرخ ارز و در پی افزایش قیمت‌ها و اختصاص نیافتن ارز دولتی به برخی نهاده‌های پرورش طیور قیمت تمام‌شده تولید تخم‌مرغ به‌شدت بالا رفته و لذا باقیمت‌های دستوری که در این رابطه اعلام‌شده هزینه تولید دیگر با نرخ فروش همخوانی ندارد.

وی اظهار کرد: با آزادسازی نرخ ارز قیمت خوراک طیور حدود ۳ و نیم برابر افزایش یافت، درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به ارزش ۳۵ هزار تومان تعیین شد که البته هیچ‌گونه همخوانی با هزینه‌های تولیدکننده ندارد.

وی افزود: این موضوع موجب شده تا تولیدکننده دست به کشتار مرغ‌های تخم‌گذار بزند که این موضوع درنتیجه تهدیدی جدی برای تأمین تخم‌مرغ به‌ویژه در نیمه دوم سال با توجه به افزایش تقاضای مصرف است.

موسوی نژادبا بیان اینکه قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و همچنین قیمت مصوب برای تولیدکننده ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است ادامه داد: این قیمت به هیچ وجهه جوابگوی هزینه‌های تولیدکننده را نمی‌دهد.

این کارشناس افزود: دولت قیمت تخم‌مرغ را ۳۵ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند اما تولیدکننده در بسیاری از مواقع آن را باقیمت ۲5 هزار تومان می‌فروشد و باوجوداینکه دستگاه‌های دولتی وظیفه خرید حمایتی دارند هیچ‌گونه حمایتی از مرغدار انجام نمی‌شود درصورتی‌که اگر قیمت تخم‌مرغ از ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یابد همه معترض برگرانی آن می‌شوند.

وی یادآور شد: حداقل قیمت تخم‌مرغ برای خرید از مرغدار باید کیلویی ۵۲ هزار تومان تعیین شود لذا قیمت کنونی صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ تأکید کرد: باوجوداینکه می‌گویید تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته است ولی بازهم برای ما تولید تخم‌مرغ توجیه ندارد.

موسوی نژاد بابیان اینکه کارشناسی قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ تهیه و برای تمامی مسئولان استانی و کشوری ارسال‌شده است یادآور شد: در این راستا درخواست شده با این وضعیت اقتصادی حداقل سود مرغدار را در نظر بگیرند و به قیمتی برسند که تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر نشوند.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha