۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
ضرورت تدوین برنامه هدفمند در حوزه گردشگری همدان| اقتصادی سازی فضای باغ‌ها دنبال شود
در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

ضرورت تدوین برنامه هدفمند در حوزه گردشگری همدان| اقتصادی سازی فضای باغ‌ها دنبال شود

همدان - تدوین یک برنامه علمی و هدفمند در حوزه گردشگری با توجه به محور توسعه بودن این حوزه در استان همدان از موضوعات اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود که به آن پرداخته شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور اقتصادی استاندار همدان، علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حسن خانجانی دادستان همدان و مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی و فعالین اقتصادی استان همدان صبح دوشنبه برگزار شد.

اعضای شورا در این نشست مهم‌ترین مباحث جاری فعالان اقتصادی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را طرح و موردبررسی قراردادند.

ساماندهی باغ تالارها، احداث کارخانه تولید لعاب، ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی، تسریع در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایجادی میراث فرهنگی و گردشگری، تخصیص بخشی از درآمد شهرداری‌ها و هزینه کرد آن در حوزه گردشگری شهری، معافیت عوارض بافت‌های واجد ارزش تاریخی و تملک آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی، توسعه اقامتگاه‌های گردشگری در مناطق کم برخوردار، موضوع عوارض پسماند، تقسیط مطالبات معوق در بخش گردشگری و پرداخت تسهیلات جدید از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی همدان در این نشست اظهار داشت: استان همدان با قدمت تاریخی خود ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد که باید به آن بیش‌ازپیش توجه کرد.

باید یک برنامه علمی و هدفمند در حوزه گردشگری تدوین و عملیاتی شود چراکه بدون شک توسعه امر گردشگری باید به‌عنوان محور توسعه استان همدان مدنظر واقع شود

علی‌اصغر زبردست افزود: باید یک برنامه علمی و هدفمند در حوزه گردشگری تدوین و عملیاتی شود چراکه بدون شک توسعه امر گردشگری باید به‌عنوان محور توسعه استان همدان مدنظر واقع شود.

وی افزود: قابلیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری بسیاری در استان همدان برای جذب گردشگر وجود دارد و با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان شکل‌های مختلف گردشگری را در استان فعال کرد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان عنوان کرد: ثبت جهانی هگمتانه از مهم‌ترین مسائل گردشگری استان است که سال‌ها روی زمین‌مانده و نتیجه‌ای در پیش نداشته است.

وی افزود: برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» باید دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش همسو و هم‌افزا داشته باشند و باید مطالبه سال‌های طولانی مردم همدان را به نتیجه رساند و این ثبت جهانی صورت گیرد.

ضرورت تدوین برنامه هدفمند در حوزه گردشگری همدان| اقتصادی سازی فضای باغ‌ها دنبال شود

رئیس اتاق بازرگانی همدان افزود: در جلسات شورای گفتگو هم در سال ۹۸ و هم در سال ۹۹ بحث‌های عمده‌ای در رابطه با موضوع گردشگری داشته‌ایم که بخش عمده‌ای از مسائل به حوزه عمرانی و شهرداری مرتبط بود و مصوبات اثرگذاری را بالأخص در بحث معافیت‌های حوزه خدمات گردشگری با توجه به مسائل کرونا دریافت کردیم.

فعالان حوزه گردشگری با توجه به زیان‌هایی که دیده‌اند خواستار معافیت ارزش‌افزوده در سال ۱۴۰۰ نیز هستند ضمن اینکه با توجه به قطعی‌های گسترده آب در استان و مشکلات متعدد حوزه گردشگری تقسیط بدهی‌های در بخش حامل‌های انرژی مورد انتظار فعالان این بخش است

وی افزود: فعالان حوزه گردشگری با توجه به زیان‌هایی که دیده‌اند خواستار معافیت ارزش‌افزوده در سال ۱۴۰۰ نیز هستند ضمن اینکه با توجه به قطعی‌های گسترده آب در استان و مشکلات متعدد حوزه گردشگری تقسیط بدهی‌های در بخش حامل‌های انرژی مورد انتظار فعالان این بخش است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان افزود: در بحث حل مشکل خانه مسافرها مکاتبه‌هایی داشتیم و فرمانداری نیز جلساتی را برگزار کرد اما هنوز مشکل به‌صورت کامل حل‌وفصل نشده و این بخش بی‌تردید نیاز به ساماندهی و نظارت مستمر خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی همدان افزود: دو پیشنهاد هم در کارگروه گردشگری سازمان میراث ارائه‌شده که مربوط به انتخاب ۳۱ اردیبهشت به‌عنوان روز باباطاهر این شاعر نامی استان و ثبت آن در تقویم ملی است و دیگری درج شعار «همدان تاریخ و تمدن ایران‌زمین» در سربرگ نامه‌های ادارات استان برای هفته گردشگری یا طول سال خواهد بود.

استفاده از ظرفیت باغ‌ها و اقتصادی سازی فضای آن‌ها
وی عنوان کرد: در راستای تقویت حوزه گردشگری می‌توان بیش‌ازپیش از ظرفیت باغ‌ها و اقتصادی سازی فضای آن‌ها بهره برد که مشابه این کار در باغات طرقبه و شاندیز مشهد صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: همچنین نظارت و اعطای مجوز این باغ رستوران‌ها می‌تواند در حیطه سازمان میراث فرهنگی باشد تا نظارت و ساماندهی نیز افزایش یابد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز بابیان اینکه در تحقق اهداف اصلی و توسعه اقتصادی باید نگاه استانی مدنظر باشد نه نگاه سازمانی، افزود: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مهمی در حوزه صنعت گردشگری در همدان فراهم است که می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

سید مجتبی حسینی افزود: در استان همدان یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها غنای فرهنگی و تاریخی لازم خود را دارد و باید از این ظرفیت به بهترین حالت ممکن بهره‌مند شد.

مصوبات جلسات شورای گفتگو، ستاد تسهیل و جلساتی که در راستای حمایت از اقتصاد برگزار می‌شود باید ضمانت اجرا داشته باشند

وی تأکید کرد: مصوبات جلسات شورای گفتگو، ستاد تسهیل و جلساتی که در راستای حمایت از اقتصاد برگزار می‌شود باید ضمانت اجرا داشته باشند و وقتی فرصتی برای اجرای مصوبه مشخص می‌شود هم باید ضمانت اجرا داشته و هم دستگاه‌ها تمکین کنند.

ضرورت تدوین برنامه هدفمند در حوزه گردشگری همدان| اقتصادی سازی فضای باغ‌ها دنبال شود

وی تأکید کرد: برای رسیدن به هدفی واحد که توسعه بخش گردشگری به‌عنوان محور توسعه اقتصادی استان است باید نگاه استانی داشته باشیم نه نگاه سازمانی و این‌طور نباشد که صرفاً به بخش تحت مدیریت خود توجه داشته و سایر بخش‌ها آسیب ببینند و اهداف اصلی استان محقق نشود.

سهم استان همدان از تبصره ۱۸، رقم دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۴۵ میلیارد تومان آن به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص داده‌شده است

وی در ادامه افزود: امسال سهم استان همدان از تبصره ۱۸، رقم دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۴۵ میلیارد تومان آن به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص داده‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز در این نشست گفت: ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی و حذف مالی و عوارض خانه‌های تاریخی در استان همدان ضروری است.

محسن معصوم علیزاده افزود: اعتبار و ظرفیت کامل برای بازسازی و مرمت همه بناهای تاریخی را داریم و تأمین هزینه برای تملک این املاک بسیار بالاست و ما در استان توان تملک آن‌ها را نداریم.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان همدان نیز با اشاره به مطالب حوزه گردشگری افزود: ساماندهی باغ‌ها و باغ تالارها که بدون در نظر گرفتن الزامات قانونی در مسیرهای گردشگری فعالیت می‌کنند و مجوز اغلب آن‌ها توسط اتحادیه‌های صنفی صادر می‌شود موجب آسیب به تأسیسات گردشگری رسمی می‌شود.

هادی خورشیدی گفت: اتحادیه‌های صنفی زیر نظر اتاق اصناف در حوزه گردشگری برای باغ‌ها و باغ تالارها و سایر صنوف گردشگری با اخذ مجوز از شهرداری‌ها فقط مجاز به ارائه پروانه کسب در حوزه‌ی حریم شهرداری‌ها هستند ضمن اینکه باید نظارت این‌گونه واحدهای دایر مانند باغ تالارها و باغ‌ها زیر نظر میراث فرهنگی قرار گیرد و واحدهای باغ و باغ تالار ایجادی مجوز کسب فعالیت خود را از میراث فرهنگی دریافت کنند.

کد خبر: ۱۹۳٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha